afbeelding van Sanne
Sanne Auteur

Weet wat jouw klant wil

Wat is de "why" achter jouw idee? Dat is de vraag die centraal stond tijdens de Business Model Crash Course.

citirecruitment (CC BY 2.0)
citirecruitment (CC BY 2.0)

Een flinke schare sociaal ondernemers begaf zich naar de prachtige nieuwe locatie van de Impact Hub in het Westerpark in Amsterdam. Hier kregen zij een tipje van de sluier van de 60 Day Challenge, die volgende week begint. Met hernieuwde inzichten in hun businessmodel gingen zij na twee uur terug naar de tekentafel.

Negen blokken van een businessmodel

Heb je een idee voor een startup, dan kun je er tegenwoordig niet meer omheen: het Business Model Canvas. Dit canvas, bedacht door ondernemer Alexander Osterwalde, vat in negen bouwstenen het businessmodel van jouw idee samen. In plaats van een statisch businessplan laat deze plaat goed zien hoe een startup waarde creëert voor haar klanten. En het mooie is, je kunt lekker met het canvas spelen door de bouwstenen telkens aan te passen aan nieuwe inzichten.

Een meisje heeft 'iets' met water en is groot voorstander van vrouwenrechten. Zij wil vrouwen wereldwijd toegang geven tot schoon drinkwater.

Speak from the why's

De Business Model Crash Course stond in het teken van dit canvas en liet in 2 uur tijd zien waarmee de sociaal ondernemers tijdens de 60 Day Challenge aan de slag gaan. Maar voordat we in kleine groepjes onze Customer Segments en Value Propositions gingen bepalen, spraken we over het waarom achter onze ideeën: de visie die inspireert en ons drijft om een onderneming op te starten, ondanks dat dat soms lastig is. Zo was één meisje een groot voorstander van vrouwenrechten. Ze heeft iets met water, en is daarom vastberaden om een waterfilterbedrijf op te zetten die vrouwen wereldwijd toegang geeft tot schoon drinkwater.

Valideren van aannames

De vraag achter de bouwsteen Customer Segments is: wie profiteert er van jouw product? In het geval van de Portugese Diogo is dat de avontuurlijke reiziger die een lokale ervaring zoekt. Met zijn bedrijf The Local Feeling biedt hij local experiences: op maat gemaakte pakketten voor weekendjes weg en vakanties. Zo'n beetje iedereen in de zaal viel binnen zijn doelgroep dus dit was het ideale gremium om zijn propositie te toetsen. Uit het publiek kwam een kritische noot. "Ik wil graag een lokale ervaring krijgen door een lokaal persoon te ontmoeten," werd er opgemerkt, en velen sloten zich bij deze opmerking aan. Dat was echter geen onderdeel van Diogo's idee, maar toch iets waarmee hij nu aan de slag moet. Zijn aanname dat de reiziger die op zoek is naar een lokale ervaring genoegen neemt met een vooraf samengesteld pakket werd in één klap onderuit gehaald. Terug naar het canvas dus, en spelen maar!

afbeelding van Sanne
Sanne Auteur

Nieuwsgierig en een tikkeltje idealistisch. Ik leg me niet zomaar neer bij de status quo, maar blijf kritisch en stel vragen. Vanuit deze eigenschappen houd ik me in mijn werk als adviseur/projectmanager het liefst bezig met duurzame strategie binnen bedrijven, innovatie en sociaal ondernemerschap. Schrijven doe ik het liefst over bijzondere mensen: wat is hun verhaal en waardoor worden zij gedreven om te ondernemen voor een betere wereld? Door hun verhaal de wereld in te slingeren worden anderen hopelijk geïnspireerd.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs