afbeelding van Linda
Linda Auteur

Wat wij kunnen leren van Amerikaanse ondernemers

Linda Vermaat over haar nieuwe favoriete slogan: We are looking forward talking to you!

Foto: Twentie Four

Voor haar filmproject Twentie Four reisde Linda Vermaat afgelopen maand af naar de VS. Om sociale ondernemers te interviewen, innovatieve bedrijven te bezoeken en vooral om een hoop inspiratie op te doen. Daar ontdekte ze dat wij nog wel wat kunnen leren van de Amerikanen als het gaat over klantvriendelijkheid. 

Als sneeuw voor de zon

Met de telefoon op speaker belden mijn vriend en ik vrij geïrriteerd Airbnb. Door een verkeerde boeking was 106 euro teveel van onze rekening afgeschreven. Geen gehoor op onze email dus belde we het hulpnummer. Direct kregen we te horen: “We are looking forward talking to you!”  Ik word week, knik ja en voel mijn ergernis verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Zelfs terwijl ik weet dat het een bandje is, word ik rustig. Verdorie, dit kunnen die Amerikanen toch wel ontzettend goed. Met die finesse in klantgerichtheid kunnen ze mensen direct op hun gemak stellen. Ondertussen denk ik; "Yes, I am also looking forward talking to you!" Zonder ironische bijklank.

Wat taal voor je business doet

De afgelopen drie weken verbleven wij voor onze documentaire serie Twentie Four in de Verenigde Staten. Door de positieve benadering en mooie zinnen die Amerikanen gebruiken, voelde ik mij overal gewenst. Denk aan teksten op bonnen of op ramen van winkels: Thanks for dropping by, Because of you we exist en We deliver for you. Inkoppers, maar ik voel me goed. Jammergenoeg zie ik dit nog weinig in Nederland.

We kunnen de positieve kracht van taal inzetten om de mensen om ons heen te informeren en inspireren. Klanten, maar ook de mensen met wie we werken. Dr. Bronner, een kick-ass familiebedrijf dat wij volgen voor onze documentaire, start in zijn social responsibility report met: 'Once again we’re proud to rock another year with y’all making this world a better place.' Daar ga je toch accuut harder van werken?

Een ander voordeel van een open, positieve berichtgeving is dat mensen sneller luisteren. Zodra je woorden hoort die bevallen, blijf je de boodschap langer volgen en zul je hem onthouden. Ook kennen de Amerikanen de kracht van humor in communicatie. Neem jezelf niet te serieus, zou ik zeggen. Zoals de tagline op mijn Dr. Bronner fles; Use 2 beauty essentials: enough sleep en Dr. Bronner Magic Soap.

Complexe boodschappen

Werkt dit ook bij ingewikkelde onderwerpen? Zeker. In Amerika, het land waar mensen zo min mogelijk belasting willen betalen, zag ik een bord dat hier een positieve draai aan gaf. Langs de snelweg stond een bord met: Your taxdollars at work. Kort, krachtig en duidelijk. 

Moet het allemaal positief zijn? Nee, dat hoeft niet. Wel is het belangrijk dat de boodschap aanspreekt, zodat je wilt blijven luisteren. Zoals je naar Julia Roberts als Mother Nature wilt blijven luisteren in een spot voor Conservation International, ondanks dat zij je zegt: ‘I don’t really need people. But people need me. Yes your future depends on me’. Niet perse positief, maar helemaal to the point. 

De meest briljante slogan vond ik overigens in een klein koffietentje: Don’t let the door hit you…… On our way out! Ik word weer week, knik ja en bestel nog een koffie.

afbeelding van Linda
Linda Auteur

Mensen die de gevestigde orde bevragen, niet bij de pakken neerzetten en met een alternatief komen, inspireren Linda. Haar zoektocht naar deze mensen heeft geleid tot het mede-opzetten van de Youth Food Movement & Professional Rebel. Vorig jaar is Linda gestart met de documentaire reeks Twentie Four: waarbij ze 24 ondernemers in 24 steden voor 24 uur volgt. Samen met Erik Loots is het haar missie om persoonlijke verhalen van impact ondernemers vast te leggen en te verspreiden.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs