afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

Wat mag je nog wél eten van de Gezondheidsraad?

Kun je nog wel genieten van een kopje espresso? En dat wijntje bij het eten, moet je die tegenwoordig laten staan?

Wie denkt dat hij gezond eet, kan nog weleens voor verrassingen komen te staan. Uit de talloze onderzoeken die naar gezonde voeding worden gedaan, blijkt regelmatig dat we iets niet meer mogen eten. Zo zouden we darmkanker krijgen van rood vlees en maakt brood meer kapot dan je lief is. Ook dieetgoeroes zoals Sonja Bakker en Dr. Frank doen graag een duit in het zakje als het gaat om de discussie over (on)gezond voedsel. Maar wat mogen we eigenlijk nog wél eten?

"Minimaal twee ons groenten en twee stuks fruit per dag" was jarenlang het credo van het Voedingscentrum. Voeg daar volkoren graanproducten, zuivel, vis, zachte vetten, olie en water aan toe en de Schijf van Vijf is rond. Maar de schijf gaat op de schop. Begin november werden de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding gepresenteerd door de Gezondheidsraad, een reden voor het Voedingscentrum om kritisch naar de huidige Schijf van Vijf te kijken. Het Voedingscentrum maakt bij de nieuwe schijf een duidelijker onderscheid tussen mensen van verschillende leeftijden, vertelt Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum. Hoe dat er uiteindelijk uit gaat zien, kan Schutte nog niet vertellen.

 “We verwachten de nieuwe schijf van 5 in het voorjaar te publiceren.” 

Nieuwe richtlijnen Gezondheidsraad

Hoewel de invulling van de nieuwe schijf nog niet rond is, heeft het Voedingscentrum wel al een aantal aanvullende adviezen opgesteld. We moeten vanaf nu meer peulvruchten en noten eten, minder vruchtensappen drinken en elke dag groene of zwarte thee drinken. 

Over de dagelijkse hoeveelheid alcohol zijn de meningen verdeeld. Waar eerder één glas rode wijn per dag gezond was, kunnen we alcohol nu beter laten staan. Matig alcoholgebruik hangt samen met een lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes en dementie, maar tegelijkertijd gaat de kans op borstkanker omhoog. Het advies is om helemaal geen alcohol te drinken of in ieder geval niet meer dan één glas per dag.

Ook over koffie is een hoop te doen geweest. Het blijkt dat gefilterde koffie beter is voor de gezondheid. Filterkoffie, koffie van koffiepads, oploskoffie en automatenkoffie op basis van vloeibaar koffieconcentraat kun je zonder problemen drinken. Kookkoffie, Griekse koffie en Turkse koffie vallen onder ongefilterde koffie, dus die kun je beter mijden. Afhankelijk van het type automaat, de soort en hoeveelheid koffie en het soort filter dat wordt gebruikt kun je nog wel genieten van een espresso en koffie uit koffieautomaten waarin de koffie vers wordt gezet.  

Dit mag je nog wél eten

Volgens de Gezondheidsraad mogen we de volgende voedingsmiddelen wél eten:

- Regelmatig yoghurt eten vermindert de kans op diabetes. 

- Eieren eten mag, maar niet zeven of meer per week. Dat kan het risico op diabetes verhogen.

- Peulvruchten, zoals (soja-)bonen, linzen, kikkererwten en spliterwten.

- We mogen 15 gram ongezouten noten per dag. Onder noten wordt onder meer verstaan: walnoten, amandelen, hazelnoten, cashewnoten, pistachenoten, paranoten en pinda’s.

- Dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten.

- Zachte margarines, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën.

- Dagelijks drie koppen groene of zwarte thee verlaagt het risico op een beroerte (kruidentheeën, zoals rooibos, vallen hier niet onder).

- Gefilterde koffie (400 milliliter voor vrouwen, 550 milliliter voor mannen) zoals koffie van koffiepads, oploskoffie en automatenkoffie op basis van vloeibaar kofieconcentraat.

- Eet één keer per week vis, bij voorkeur vette vis.

- Wit vlees, zoals kip en kalkoen. Rund-, lams-, geiten- en varkensvlees vallen onder rood vlees, zowel rauw als gebakken.

afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

hetkanWel ziet de toekomst als een kans. Een kans voor een schonere en eerlijkere wereld. Een kans voor een verantwoorde lifestyle. Een kans voor nieuwe energie. Een kans voor dialoog. Een kans voor nieuwe media. Met hetkanWel maak je jouw wereld groener, eerlijker en leuker!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs