afbeelding van Margot
Margot Auteur

Wat je niet ziet aan jouw nieuwe leren tas

Paulien Wesselink over O My Bag

Foto: Maxime Cardol

De meesten van ons hebben wel iets van leer; een tas, kleding, schoenen of een portemonnee. Het mooie is, leer gaat lang mee en het wordt mooier naarmate het ouder wordt. Helaas wordt het grootste gedeelte van het leer dat we kopen gelooid met chroom.  Dit laat een spoor van vernietiging achter in het milieu en is waanzinnig slecht voor de gezondheid van de mensen die er mee werken. Gelukkig zijn er alternatieven! Ik sprak met Paulien Wesselink van O My Bag, een merk van eerlijke en duurzame leren tassen en accessoires.

Liefde voor leer

Paulien Wesselink is eigenaar van O My Bag dat dit jaar haar vijfjarig bestaan viert. Ze studeerde cultuurstudies en een master internationale betrekkingen in Utrecht. Na een stage bij buitenlandse zaken wist ze niet of dat wel echt haar plek was. In New York raakte ze geïnspireerd om te gaan doen wat ze zelf het allerspannendst vindt. Terug in Nederland kwam ze samen met een vriendin tot het idee om mooie leren tassen te maken die op een eerlijke en duurzame manier geproduceerd worden: “Ik ben zelf een enorme fan van leren tassen […] het bleek best lastig om een mooie tas te vinden die betaalbaar is en degelijk genoeg voor je werk, maar ook hip genoeg voor je privé leven.”

Met zijn tweeën vertrokken ze naar India en Indonesië om producenten te zoeken.“Na 40 producenten te bezoeken, hadden we nog geen producent gevonden. Dus het is niet dat het allemaal van een leien dakje ging.” Toch vond ze het geweldig en zette ze door. Ze ging alleen terug naar India en ontwikkelde samen met een Nederlandse leerlooier het ecoleer dat gebruikt wordt voor haar producten. Met dit leer won Paulien vorig jaar de Sustainable Leather Award. Op haar reizen kwam ze erachter dat ze echt een verschil kon maken met haar producten: “De realisatie van hoe krachtig je bent, vond ik zo tof!”.

Online of in de winkel?

In eerste instantie wilde Paulien alleen online haar producten verkopen, maar al snel kreeg ze verzoeken van winkels die het in hun assortiment wilde opnemen. Winkels zijn de reden waarom ze kan groeien, legt Paulien uit, 75% van haar klanten komen in aanraking met O My Bag tijdens het winkelen. Maar onlangs moest ze de moeilijke keuze maken om een nieuw product toch uitsluitend online aan te bieden:

“Onze klanten vroegen ons al twee jaar om een leren rugzak en elke keer sneuvelde het design omdat het te duur werd om in de winkels te verkopen. De meeste mensen weten dat niet, maar er zit een marge op het product voor het merk en de winkel. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen een aantal exclusief op de website aan te bieden omdat we de tas zo mooi vonden en er vraag naar was. Maar het voelt vervelend tegenover de winkels, het wordt ons niet in dank afgenomen…”

Van koe naar tas

Een van de moeilijkste dingen voor Paulien is om op een goede manier te vertellen hoeveel werk en ambacht er eigenlijk in een product zit en hoe belangrijk het is dat je een eerlijk en duurzaam geproduceerd product koopt van goede kwaliteit. “We leven in een samenleving van overvloed. […]De meeste consumenten kiezen voor gemak, ze willen iets wat mooi is en als dat dan ook nog duurzaam geproduceerd is, zijn ze er waarschijnlijk nog blijer mee. Dat is alleen niet het eerste waar ze naar kijken.”     

Het is O My Bag's missie om deze ambacht zichtbaar te maken, zodat we ons realiseren dat je pas met een halve koe 1 tas kunt maken en dat er misschien wel 200 mensen aan hebben gewerkt voordat we hem kopen. Zo wordt die tas ineens nog mooier!

afbeelding van Margot
Margot Auteur

MSc Environmental Sustainability | Hart voor natuur, milieu en échte duurzaamheid | Allergisch voor onrecht en hebzucht | Liefhebber van (Ghandi) quotes zoals “wees de verandering die je wilt zien in de wereld”

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs