afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Wat doen multinationals aan duurzaamheid?

De toekomst moet beter worden, dat staat vast. Maar wat dragen multinationals hier aan bij?

De nieuwe duurzame vestiging van McDonald's in Chicago
De nieuwe duurzame vestiging van McDonald's in Chicago

Een artikel schrijven over duurzaamheid bij multinationals voelt een beetje dubbel. Want zijn het niet juist de grote winstgeoriënteerde bedrijven die de wereld minder duurzaam maken? En moeten we niet juist overschakelen naar een economie waar lokale ondernemers floreren en ook zij eerlijke concurrentie kunnen zijn? Ja en ja. Maar omdat we ook graag naar positieve ontwikkelingen kijken laten we die argumenten in dit artikel even buiten beschouwing. Want, gelukkig, gebeurt er wel wat goeds bij de megabedrijven!

16 Nederlandse bedrijven in de Sustainability Index

En dat wordt belooond. De – voor multinationals – belangrijkste graadmeter voor duurzaamheid, de Dow Jones Sustainability World Index, telt dit jaar 16 Nederlandse bedrijven. Vorig jaar waren dat er 15. In de lijst vind je onder andere KPN, Randstad, DSM, Akzo Nobel, Philips Lighting en PostNL. Misschien mis je in deze lijst enkele grote duurzame bedrijven maar dat komt omdat deze lijst alleen kijkt naar beursgenoteerde ondernemingen.

Duurzaam bellen, appen en liken

KPN probeert jouw telefoontjes te verduurzamen én is zelf hard aan de slag met een betere wereld. Zo is het bedrijf sinds 2015 klimaatneutraal en helpt KPN klanten om CO2-uitstoot te reduceren en circulair te ondernemen. Dat doen ze onder andere met de hulp van communitymember E-waste Arcades!

Ook social mediagigant Facebook heeft beloofd haar CO2-uitstoot te verminderen (en dat mag ook wel, want internetten is minder duurzaam dan vliegen!) en wil in 2020 100% hernieuwbare energie gebruiken en 75% minder broeikasgassen uitstoten. De andere techgiganten doen hier gestaag aan mee: Vodafone wil 100% hernieuwbare energie in 2025, Apple investeerde onlangs 1,7 miljard in duurzame Europese datacentra en Microsoft wil in de komende jaren naar 60% hernieuwbare energie gaan.

Foto via UnsplashFoto: Unsplash 

Vegan hotdogs en ijsjes

We schreven eerder al over hoe duurzaam IKEA eigenlijk is en als grootste DIY woonwarenhuis van de wereld mag de geel-blauwe woongigant ook niet in dit lijstje ontbreken. IKEA heeft namelijk onlangs aangekondigd dat ze een 100% vegan softijsje aan het ontwikkelen zijn. Daarnaast bieden ze ook steeds meer andere plantaardig gerechten aan, zoals veggieballetjes en een vegan hotdog én hebben ze aangekondigd wegwerpplastic uit hun winkels te willen verbannen. Op het gebied van plastic gebeurt sowieso heel veel bij multinationals.

Mede-foodgigant McDonald’s, uiteraard verre van duurzaam te noemen, is ook stappen aan het zetten. Zij willen éénderde van hun uitstoot verminderen en 100% gerecyclede of herbruikbare verpakkingen gaan aanbieden. Onlangs opende McDonald’s in Chicago zelfs een duurzame vestiging, compleet met 70 bomen, solardak, LED-verlichting en zwevende tuin. Daarmee leid je in ieder geval goed de aandacht van je onduurzame en ongezonde producten af...

Nieuwe McDonalds in Chicago Foto: McDonald's in Chicago 

Bio-based LEGO, schoenen en auto’s

Een ander paradepaardje van de multinationals is het gebruik van biobased materialen. Hoewel dit niet per se beter is voor de flora en fauna – er is land voor nodig en vogels kunnen nog steeds stikken in een biologisch afbreekbare plastic zak – heeft het wel enkele milieuvoordelen. Bij biobased grondstoffen is de koolstofvoetafdruk veel lager omdat de geteelde planten ook CO2 uit de lucht halen, aldus Dennis Chafiâ van G.I. Dynamics. Ook onderzoeksbureau CE Delft vindt bioplastics goed in een circulaire economie passen. Geen wonder dus dat grote bedrijven zoals Reebok, Coca-Cola en Ford biobased plastics in hun producten opnemen, om zo minder afhankelijk van olie als grondstof te zijn. Ook LEGO heeft haar beroemde blokjes een nieuw jasje gegeven: die zijn straks 100% biodegradable!

Biobased lego De nieuwe bio-based LEGO. Foto: LEGO

Wat betekent dit?

Zoals ik al eerder opmerkte zijn er natuurlijk ook een heleboel niet-duurzame dingen op de grote multinationals aan te merken. Daarom is het altijd een goed idee om lokale ondernemers te supporten, zodat je weet waar je geld naartoe gaat. Maar toch laten deze ontwikkelingen wel een belangrijke boodschap zien: duurzaamheid gaat steeds meer van niche naar mainstream. En dat is uiteindelijk natuurlijk nodig voor échte verandering!

Heb jij ook een idee dat kan uitgroeien tot de nieuwe duurzame multionational? Schrijf je dan in voor de ASN Bank Wereldprijs! Twijfel je nog? Hier zijn zes redenen om je in te schrijven voor de ASN Bank Wereldprijs.

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (> 3 jaar afvalarm), blogger (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.591 blogs