afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Waarom Londen junkfoodreclames verbiedt

Een opmerkelijke uitspraak van de burgemeester: junkfoodreclames moeten uit de metrostations verdwijnen

Photo by Mona Eendra on Unsplash
Photo by Mona Eendra on Unsplash

De Londense burgemeester Sadiq Khan heeft aangekondigd dat advertenties van junkfood per 25 februari 2019 uit het openbaar vervoer gaan verdwijnen. Een rigoureuze maatregel, maar met een belangrijk achterliggend doel. 

Onderweg naar huis na een lange werk- of schooldag kun je er niet omheen: de advertenties voor snacks, junkfood en snelle happen. Zie dat maar eens te weerstaan als je hangry bent en nog tien minuten op je trein of bus moet wachten. De Londense burgemeester Sadiq Khan gaat per februari 2019 deze verleiding wegnemen, door advertenties met foto's van eten dat veel vet, suiker of zout bevat te verbieden in het openbaar vervoer. In de Underground, Overground, bussen, trams en taxis zul je dus niet meer aangestaard worden door een cheeseburger, vertelt Treehugger

Kijken = kopen

Beelden met frisdranken, cheeseburgers, chocoladebars en gezouten noten worden dus verboden, maar andere producten zoals ongezouten noten, rozijnen en suikervrije dranken zijn wel toegestaan, aldus een statement van de burgemeester. Deze maatregelen zijn onderdeel van het bredere plan van de gemeente om kinderobesitas tegen te gaan. Uit onderzoek van Cancer Research UK blijkt namelijk dat kinderen advertenties voor junkfood heel aantrekkelijk vinden - en dat 75% van de kinderen in de verleiding zijn gekomen om het product te eten als ze de advertentie hebben gezien. Ook blijkt dat kinderen die herhaaldelijk, meer dan twee keer per dag, zijn blootgesteld aan junkfoodadvertenties (en deze zich nog kunnen herrinneren) vaker obesitas hebben. 

Photo by rawpixel on Unsplash Photo by rawpixel on Unsplash

Londen en obesitas

En ook de cijfers in Londen liegen er niet om. Op dit moment heeft zo'n 40% van alle kinderen van 11 en 12 jaar overgewicht of obesitas. Dit leidt tot een enorme toename in kinderen met diabetes type-2 (de niet-aangeboren versie). Vooral in gebieden met lage inkomens zijn de cijfers hoog. Met drie miljoen reizigers in het openbaar vervoer per dag is de kans enorm groot dat de reclames in het Londense openbaar vervoer een verleidend effect hebben en resulteren in ongezondere eetgewoonten. Daarom kreeg het plan van de gemeente van 82% van de inwoners een groene vlag. Ook celebrities als Jamie Oliver, die zich hardmaken voor gezondere eetgewoonten bij kinderen, scharen zich achter de campagne. 

En er is meer

Het plan van Kahn gaat zelfs nog verder. Zo wil de burgemeester geen fastfoodrestaurants binnen 400 meter van schoolingangen hebben en een speciaal programma opzetten om obesitas bij kinderen tegen te gaan. Hierbij moet ook het gat tussen de rijkere en armere buurten gedicht worden. Toch is er ook kritiek: aangezien veel kinderen de meeste tijd online besteden - en voor online en tv-kanalen geen verbod geldt - verwachten sommige mensen dat de campagne niet heel effectief zal zijn. 

Nederland gaat fast & fresh

Ook in Nederland kun je op steeds meer plekken (iets) gezonder junk- of fastfood krijgen. Zo hebben we bijvoorbeeld de eerste gezonde trekmuur ter wereld, waar je geen kroketjes maar voedende maaltijden uit de muur haalt. Ook kun je steeds vaker terecht voor een vegan snack (bij deze hotspots bijvoorbeeld!) en kun je zelfs een vegetarische burger bij de Smullers en FEBO halen. En dan hebben we natuurlijk nog de Dutch Weed Burger Joint, waar je - best gezond - een zeewierburger kunt happen

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (> 3 jaar afvalarm), blogger (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.610 blogs