afbeelding van De Wolven
De Wolven Auteur

Waarom je (echt!) een communicatieplan nodig hebt

Vijf redenen waarom je niet zonder kan. En een template om meteen aan de slag te gaan!

De Real Beauty Bottles vielen niet bij iedereen in goede aarde | © Twitter
De Real Beauty Bottles vielen niet bij iedereen in goede aarde | © Twitter

Als ondernemer kan het er in de opstartfase van jouw initiatief stressvol aan toe gaan: is er voldoende geld, hebben we de juiste mensen, is de bedrijfsadministratie op orde? Het zijn belangrijke voorwaarden om aan de slag te kunnen. Je communicatie voorbereiden komt vaak op een laag pitje. Je kent je eigen verhaal als de beste en een Facebook-post is zo geplaatst. We geven je vijf redenen waarom je niet zonder een communicatieplan kan. En we helpen je op weg met een template.

Communicatie is het sterkst als het eenduidig en systematisch is: “keep it simple en wees oprecht”. Consumenten slikken de zelfverheerlijking van ondernemers niet meer als zoete koek. Daarnaast moet je concurreren met het informatieaanbod van alle anderen die ook in contact willen blijven met hun fanschare. Met een communicatieplan werk je vanuit een centrale gedachte en kun je de communicatiemomenten vooraf inplannen. Waarom dit waardevol is? Lees verder.

Houd doel in oog

Heb jij de meest creatieve en voortreffelijke ideeën als het onder druk moet en last-minute is? Fantastisch, maar wees voorzichtig met ondoordachte initiatieven. Pr-bureaus krijgen regelmatig het verzoek van opdrachtgevers om mee te denken over een ludieke actie. Probleem is echter dat het doel vaak uit het oog wordt verloren. In plaats van de actie te integreren in een overall communicatieaanpak wordt het een stunt om een stunt. Met als gevolg dat jouw publiek het onlogisch vindt waarom jij juist dít verhaal vertelt. Zoals ook hier het geval, bij de Real Beauty Bottles van Dove.

Wat is jouw doel?

Helpt raak schieten

Wil jij ervoor zorgen dat je publiek van je gaat houden en dat zij hun gevoel delen met anderen? Pas als je weet voor wie je verhalen maakt, weet je ook wat hen drijft en hoe de verhalen eruit moeten zien. Een communicatieboodschap wordt compleet anders wanneer je je richt op babyboomers of op millenials. Houd je hier geen rekening mee dan schuilt het gevaar in dat je je publiek iets biedt waar ze niet op zitten te wachten.

Wie zijn jouw doelgroepen?

Wat vertel je?

Vertelt iedereen bij jouw onderneming hetzelfde verhaal aan de buitenwereld? Parkmobile had wat moeite met een eenduidige beantwoording van binnenkomende klantvragen. En de rest van Nederland mocht meegenieten. Met de huidige verspreidingstechnieken via social media, betekent dat een hoop negatieve publiciteit waar je niet op zit te wachten. 

Wat is jouw boodschap?

Meer dan een eendagsvlieg

Heeft iemand ooit nog iets gehoord van Alizée? Genoeg muzikanten die stilletjes het podium verlaten. Dit gebeurt ook bij grote ondernemers, zo moest de streamingdienst Tidal van Jay-Z de concurrent van Spotify worden, maar het werd een eendagsvlieg. Met verschillende (nieuwswaardige) insteken van jouw verhaal kun je je publiek gespreid over een langere termijn warm maken. Bovendien heb je een groter bereik en je voorkomt dat je actie als een eendagsvlieg de geschiedenis ingaat.

Welke middelen zet jij in?

Meten is weten

Wil je dat mensen over jou gaan praten? Dan betekent dat ook veel werk verzetten. Energie stoppen in het begrijpen wat jouw doelgroep actueel en zinvol vindt. Goede contacten opbouwen bij relevante media. Maar ook social media posts plannen en nieuwsbrieven schrijven. Met bedrijven en organisaties die hun budgetten nauwlettend volgen, biedt een communicatieplan ook een maatstaf om te meten hoe goed strategieën werken.

Vergeet niet te evalueren!

Aan de slag!

Ben je er nu van overtuigd dat je inderdaad aan de slag moet met een communicatieplan? Super! Geen idee hoe nu verder? Hieronder een simpel template met elementen die belangrijk zijn om in je plan op te nemen. Achter elk element staat een korte uitleg.

template communicatieplan

Meer Wolven

Pr-bureau De Wolven deelt tijdens het traject van de ASN Bank Wereldprijs zijn expertise, zodat jij je nog beter kunt voorbereiden! Benieuwd hoe je aan tafel komt bij De Wereld Draait Door? Hoe je indruk maakt met je pitch? Of hoe je je achterban activeert op Facebook?

afbeelding van De Wolven
De Wolven Auteur

De Wolven is een pragmatisch en ervaren pr-bureau gespecialiseerd in het bereiken van de relevante doelgroepen met het juiste verhaal. Dat kan rechtstreeks of via media en influencers. Met een team van media- en communicatie-experts ontwikkelen wij innovatieve communicatiestrategieën en pr-campagnes en voeren die effectief uit. Met altijd zichtbare resultaten.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs