afbeelding van Lydia
Lydia Auteur

Waarom de tweedehands kledingmarkt zo hard groeit

De tweedehands kledingmarkt groeit hard. En dat is goed nieuws vinden wij!

De tweedehands kledingmarkt groeit hard! Foto via Unsplash: Prudence Earl
De tweedehands kledingmarkt groeit hard! Foto via Unsplash: Prudence Earl

Cijfers van het jaarlijkse Resale report van ThredUp, een grote online kringloopwinkel, laten zien dat de markt voor tweedehands kleding harder groeit dan de markt van fast fashion. Als deze groeicijfers doorzetten dan is de tweedehandskledingmarkt binnen 10 jaar groter dan de fast fashion markt!

De markt van tweedehands kleding groeide de afgelopen drie jaar 21 keer sneller dan de markt voor nieuwe kleding. Een groot deel van deze groei is te verklaren doordat de markt aansluit bij de wensen van de consument. Mensen willen variatie, unieke items en duurzaamheid, en dat is precies wat de tweedehands kledingmarkt biedt.

De tweedehands kledingmarkt voldoet aan de wensen van de consument.

Van wegwerp-item naar investering

Steeds meer mensen kijken eerst bij aanbieders van tweedehands kleding voordat ze naar een nieuw item gaan zoeken. Op deze manier zijn er minder grondstoffen nodig om aan de wensen van de consument te voldoen. Goed nieuws dus! Consumenten kijken vandaag de dag ook met een andere blik naar een kledingstuk. Een blouse is niet langer een wegwerp-item dat maar één seizoen meegaat, maar wordt een investering die ook na gebruik nog wat kan opleveren. Omdat klanten kijken naar de waarde van een kledingstuk voor doorverkoop, worden er ook andere kwaliteitseisen gesteld aan een kledingstuk. 40% van de shoppers denkt tegenwoordig na over de waarde van een kleding stuk na gebruik.

Voor alle leeftijden

Er is een enorme vraag naar tweedehands kleding of spullen in Nederland. In ons landje trekken kringlopen zo’n 23 miljoen bezoekers per jaar. Dit is gelijk aan de aantallen klanten die IKEA jaarlijks trekt. De populariteit van tweedehands shoppen is bovendien van alle generaties. Naast babyboomers zijn er ook veel millennials die graag naar een kringloop of ander tweedehands adres gaan. Maar de snelst groeiende groep is generatie Z, de nu 18-24 jarige.

Met de groei van de tweedehands markt laten consumenten zien dat tweedehands shoppen goed alternatief is voor de vervuildende fast fashion industrie. En dus ook dat er verandering nodig is bij deze merken om te voldoen aan de wensen van jonge generaties.

Merken moeten tijdens de productie van een kledingstuk nadenken over de kwaliteit na gebruik.

Resale

Om de kwaliteit van kledingstukken op de tweedehands markt te waarborgen is het belangrijk dat kledingmerken kwalitatief goede producten maken. Gelukkig zijn er al merken die zich inzetten voor resale van hun producten en bewust de kwaliteit leveren die hiervoor nodig is. Leden van onze community MUD Jeans en SKOT fashion doen dit bijvoorbeeld.

Door kleding een tweede of derde leven te geven draag je bij aan de circulaire economy en voorkom je dat kleding op de vuilnisbelt belandt of onderin de kast blijft liggen. Want wat jij niet meer mooi vindt, is voor iemand anders zijn of haar nieuwe favoriete kledingstuk. Dat is het mooie van resale!

Meer lezen over tweedehands kleding?

afbeelding van Lydia
Lydia Auteur

Ik word enthousiast van duurzame initiatieven en slimme ondernemingen die de wereld groener maken. Bij Voor de Wereld van Morgen helpen we duurzame ondernemers aan een vliegende start én vertellen je over de groenste innovaties en startups die de wereld een beetje mooier maken. Heb jij een slim idee? Deel het met ons en laat weten hoe we je kunnen helpen!

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.202 blogs