afbeelding van Willard
Willard Auteur

Waarom de naam van je start-up cruciaal is

Een sterke naam maakt nieuwsgierig, verrast en beklijft. Maar hoe verzin je de perfecte naam?

De perfecte naam vind je niet na 1 brainstorm, daar gaat een lange tijd overheen
Deze man is heel druk bezig met de perfecte naam voor zijn start-up. Waarom ie in een verlaten loods zit? Geen. Idee.

De naam van je start-up is goud waard. Sterker nog, recent onderzoek wijst uit dat een heldere, makkelijk uit te spreken of vertrouwd overkomende naam van een startup meer investeerders en consumenten aan zich bindt. En ga maar na: dagelijks vechten honderden merknamen om je aandacht. Daarvan blijven alleen de allerbeste, leukste en grappigste hangen.

Tips voor een goede naam

Maar wat is dan een leuke naam? En belangrijker: hoe verzin je er een? Het verzinnen van een naam kan een tijdrovend en frustrerend proces zijn. Om je alvast op weg te helpen, zetten wij de beste tips op een rij:

  • Ontdek wat jouw idee uniek maakt  |  Een nietszeggende naam trekt geen aandacht. In alle namen die we hieronder noemen wordt direct duidelijk wat er zo uniek aan het project is - of in ieder geval wordt de aandacht getrokken.
  • Brainstorm, brainstorm, brainstorm (en brainstorm nog eens als het niet lukt)  |  De perfecte naam komt je (meestal) niet aanwaaien na een uurtje brainstormen. Daar gaat tijd inzitten. Tips voor de brainstorm:
    • Bestudeer namen van concurrenten ter inspiratie (zo is Fairphone een toffe woordspeling op de iPhone, maar uit de naam wordt wel direct duidelijk wat ze uniek maakt ten opzichte van elke andere telefoon).
    • Leg onverwachte associaties (Honoré de Balzac was een Franse schrijver. Twee jongens van een nieuw, duurzaam boxermerk zagen in zijn achternaam de perfecte naam voor hun start-up: Balzac).
    • Leg de link met bestaande producten (Zo is de Knakwortel een veganistische variant van ... juist, de knakworst!).
    • Maak woordspelingen (Zo vinden wij SpelenderGrijs erg tof bedacht).
    • Heb je echt moeite met de brainstorm? Roep dan hulptroepen in. Vraag vrienden of schrijf bijvoorbeeld een prijsvraag uit via social media.
  • Kies een naam die over 5 á 10 jaar nog steeds tof is  |  Trendnamen lijken misschien een geniale zet, maar kunnen na een tijdje erg suf worden. Denk bijvoorbeeld aan de vele bedrijven met -ly of - by aan het eind. Of bedrijfsnamen als Xerox. En is het weglaten van klinkers (Tumblr, we are looking at you) over een tijdje nog steeds hip?
  • Check of de naam de naam niet al bezet is  |  Dit lijkt een no-brainer, maar check voor de zekerheid toch of de gekozen naam niet al bestaat of iets anders is. Een extra tip is om te checken of de domeinnaam al bestaat. Je wilt toch graag een website met alleen de naam van je start-up.
  • Test jouw naam bij iedereen  |  En dan bedoelen we echt íedereen. Alleen je moeder is geen goede graadmeter. Test de naam bij familie, vrienden, buren, verre vrienden, vage bekenden, huisdieren en kamerplanten. Hoe meer mensen de naam checken, hoe beter je kan bepalen hoe sterk de naam is.

Topnamen ter inspiratie

Om je alvast een taste te geven van goede namen, hebben wij een top 5 gemaakt, in willekeurige volgorde:

  1. NATR  ||  De naam van de duurzame bio-poncho is natuurlijk enerzijds een speling op het woord 'natter'. We noemen hierboven dat het weglaten van klinkers eigenlijk geen goed idee is, maar bij NATR maken we een uitzondering. De afkorting staat namelijk voor 'Nature's Answer To Rain'. We like!
  2. Hemelswater  ||  Het biertje van regenwater heeft de gedroomde naam meegekregen. De naam legt direct de link met het regenwater. Daarnaast geeft het woord 'Hemel' het biertje een hemelse associatie. want zeg eens eerlijk: wie wil nou geen hemels biertje drinken?
  3. Yoni  ||  De tampons, maandverband en inlegkruisjes van Yoni zijn gemaakt van 100% biologisch katoen. Geen plastic. Geen parfum. Geen geheimen. Net zoals de naam. Mooi, helder en herkenbaar. Bovendien is Yoni ook een naam voor het vrouwelijk geslacht. In het logo is de Y ook nog een stijlvol verwerkt, en met een beetje fantasie..
  4. Kromkommer  ||  "Zo'n 10% van al het groente en fruit wordt verspild vanwege hun 'looks' of door overproductie. Dat is toch krom? Krom...? Krom... KROMKOMMER!" Yep, zo moet de brainstormsessie ongeveer gegaan zijn. Wat ons betreft een van de beste namen, omdat het ook nog eens de essentie van de producten ('kromme groenten') bevat. Krom is immers het nieuwe recht.
  5. The Dutch Weed Burger  ||  Wat ons betreft de koningin onder de namen. Als The Dutch Weed Burger op een festival staat, dan trekt het aandacht. Want het zal toch niet? Een burger van wiet? Voor je het weet staan er honderden mensen voor je foodtruck. Dat het geen wietburger, maar een zeewierburger is, doet er dan niet veel meer toe. Extra credtis voor de naam van het eerste café van The Dutch Weed Burger, de Joint (want: joint, wiet, Dutch Weed, afijn, je snapt hem).
afbeelding van Willard
Willard Auteur

WB | 25 jaar | Assen&Den Haag | Rijksuniversiteit Groningen | Religion, Conflicts & Globalisation | Duurzaamheid & Ontwikkeling | Voor de Wereld van Morgen | ASN Bank

INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.496 blogs