afbeelding van Kathelijn
Kathelijn Auteur

Vijf tips voor een minder hectisch leven

En meer tijd over houden voor dingen die je echt belangrijk vindt

Stel: je hebt een wereldidee voor een betere wereld. Maar je komt er niet aan toe om het te gaan uitvoeren, want je bent zo druk! Dat overkomt de beste.  Hoe zorg je voor minder hectiek en meer rust? Deze blog geeft je 'lifehacking' tips die je daarbij kunnen helpen. Begin vandaag nog!

Maak alledaagse dingen gemakkelijker

Dingen die dagelijks terugkomen en die je ook elke dag tijd kosten, kunnen veel gemakkelijker en sneller! Op Youtube zijn er superleuke en handige filmpjes te vinden over hoe je dingen sneller kunt doen, zoals bijvoorbeeld het vouwen van een hoeslaken.

Mail minder

"Ken je dat gevoel aan het einde van de dag dat je eigenlijk niet hebt gedaan wat je wilde doen omdat je de hele dag in overleg zat en tussendoor je e-mail wegwerkte? Dat je eigenlijk niet meer toekomt aan waar je voor aangenomen bent?" Dat schrijf We Quit Mail  en daarmee sporen ze je aan om net als Kim te stoppen met mailen. Zij deed dat op 1 januari 2011 en daarmee veranderde haar leven drastisch. "In plaats van de stress van een volle inbox, de constante afleiding van nieuw binnengekomen berichten en het gebrek aan direct contact met collega’s, leer je op een efficiënte en leuke manier samen te werken. In plaats van achter je werk aan te rennen, pak je de regie terug. " Kim schreef er een boek vol met ervaringen en praktische tips over waarmee je zelf de eerste stap kunt zetten. Volg jij haar voorbeeld?

Leef simpeler

Je krijgt dagelijks veel informatie, keuzes, mogelijkheden aangeboden via tv, reclameborden, je omgeving. In deze blog lees je hoe je ervoor kunt zorgen dat je door die hoeveelheid aan informatie en aanbiedingen je een weg kunt banen en hoe het je helpt om je ervoor af te sluiten.

Leef Mindful

Een andere tip die kan helpen is: leef meer in het hier en nu. Ofwel: leef 'mindful'. Psychologie Magazine over Mindful leven: "U houdt bijvoorbeeld minder ruimte over voor piekeren. Stressvolle gedachten malen vaak maar door, zonder dat dat tot een oplossing leidt. Door u te concentreren op alles wat er gebeurt in het nu, onderbreekt u die gedachtestroom en geeft u uw hersenen iets anders te doen.." En "Het gaat het er ook om alle gewaarwordingen te accepteren zoals ze zijn, zonder ze te willen veranderen." Maar hoe doe je dat nu, mindful leven? Er zijn oefeneningen die je hierbij kunnen helpen, zoals:

  1.   Kies een dagelijkse bezigheid en doe die met aandacht, zoals werken in de tuin, douchen, aankleden. Doe het zo langzaam dat je je bewust bent van wat je voelt, ziet, hoort, ruikt en proeft.
  2.   Richt voordat je 's ochtends uit bed stapt en voordat je gaat slapen de aandacht op je ademhaling. Haal vijf keer aandachtig adem.

Je vindt 6 praktische tips op Psychologiemagazine.nl

Durf te nietsen

Het lijkt soms tijdverlies: niks doen. Maar niks doen is juist heel nuttig! Dagdromen en wegstaren helpt je juist bij het  vinden van nieuwe, creatieve ideeën. Het laat opgedane ervaringen, gesprekken, teksten, even de vrije loop en al sudderend ontstaan vaak de beste ideeën.

Wat is jouw tip voor een minder chaotisch leven?

afbeelding van Kathelijn
Kathelijn Auteur

Online communitymanager | B.Bloom | graag in de natuur | fan van duurzame innovatie | legt mooie avonturen vast op de gevoelige plaat | altijd op zoek naar mooie en inspirerende verhalen en ideeën voor een betere wereld | Eindhoven | www.buro-bloom.online

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs