afbeelding van Iris-Carolina
Iris-Carolina Auteur

Verbeter de wereld, schrijf een blog!

Zo schrijf je een wereldverbeterend (en veroverend) blog:

Jij gaat de wereld veroveren (en verbeteren): je idee is rond, je project staat in de steigers en het liefste wil je íedereen bereiken om mee te doen / mee te denken / bij te dragen. En dan schrijf ik een blog over blogs. Waarom? Een blog is héél handig om aan te geven waar je mee bezig bent, waarom het belangrijk is wat jij doet en hoe anderen jou een stapje verder kunnen helpen. Daarom: how to blog!

Begin niet bij het begin

Titels en inleidingen komen later wel. Juist makkelijker als je blog af is. Omschrijf het doel van je blog en maak een indeling van alinea's. Zo maak je t jezelf wat makkelijker: het schrijven wordt invullen. Bloggen is een sociale bezigheid, je wil immers mensen bereiken en hen betrekken bij jouw project. Hou daarom je publiek voor ogen tijdens het schrijven.

Vorm of Vent

Een oude literaire discussie. Wat is belangrijker? Het werk of de auteur? Mijn antwoord: het gaat om de taal die je gebruikt en hoe je mensen bereikt! Een paar feiten:

  • Lezers besluiten in 10 seconden of zij een pagina gaan lezen
  • Lezers scrollen eerst schuin een tekst door. Titel en tussenkopjes vangen de aandacht
  • Online lezers zijn snel afgeleid (met n tablet in de trein etc.), hou die aandacht vast
  • Een goede afbeelding zegt meer dan 1000 woorden
  • Ideale leestijd voor een blog is 7 minuten /1600 woorden (afhankelijk van de lay out van de site en het medium waar je vanaf leest)

Hier vind je meer info over ideale afmetingen

Wat je hiermee kan?

  1. Maak je blog niet te lang
  2. Deel je blog handig in, geef zo mogelijk in je inleiding aan wat lezers mogen verwachten
  3. Gebruik heldere, begrijpelijke taal
  4. Maak korte, actieve zinnen (deze zijn eenvoudiger te begrijpen)
  5. Gebruik hyperlinks naar extra informatie
  6. Zorg voor goede afbeeldingen
  7. Bulletpoints en opsommingstekens. Net als bij recepten, lekker overzichtelijk bij opsommingen

Bossen staan vol met bomen

Een ASN Bank Wereldprijs deelnemer vertelde mij vorig jaar dat hij niet wilde bloggen omdat er al zoveel blogs waren en je door de bomen het bos niet meer kon zien. Laat staan dat je zijn blog zou lezen. Ik draai het om: Waarom zouden mensen jouw blog nou niet willen lezen? Als je rekening houdt met de volgende punten kunnen mensen niet om je blog heen:

  • Wees relevant
  • Hou rekening met de actualiteit
  • Geef je blog authenticiteit d.m.v. quotes en bronvermeldingen
  • Wees óók tijdloos: wanneer je blog begint met 'Op 3 september' is de tekst een week later al gedateerd, weg publiek
  • Wees postief-kritisch. Niemand vindt zuurpruimen leuk, maar je mag best je mening delen
  • Bouw autoriteit op. Ben jij expert? Leg dit uit
  • HUMOR: bied je publiek een prettige leeservaring

The end??

Wanneer je blog af is, ben je dus nog niet klaar. Je blog moet mooi opgemaakt de wereld in! Zorg voor aantrekkelijke afbeeldingen en gebruik een leesbaar professioneel lettertype. Geef je blog een pakkende titel (maak deze ook niet te lang) met tussentitels en hou al rekening met het delen. Is je titel Twitter-bestendig? Staan er interessante feiten in de tekst om te delen? Heb je een concrete vraag aan je lezers?

Je blog alleen de wereld in slingeren is niet genoeg. Haak aan bij anderen en de actualiteit, gebruik relevante hashtags en stuur je blog gewoon eens naar iemand anders.

Happy

Als coördinator van de Voor de Wereld van Morgen bloggerspool redigeer ik flink wat teksten, en een tip die ik 'mijn bloggers' altijd op het hart druk: zorg dat je in een vrolijke stemming bent als je gaat schrijven. Misschien een beetje zweverig, maar het helpt met het schrijven van een leukere tekst (hallo lezers!), echt!

Heb je wat aan deze tips? Of heb je zelf nog een goede tip die ik ben vergeten? Laat t me weten, ik ben benieuwd!

afbeelding van Iris-Carolina
Iris-Carolina Auteur

De wereld verandert continu maar mooie verhalen blijven. Dat is mijn motivatie om mij door middel van tekst en beeld in te zetten voor duurzaam en maatschappelijk initiatief. Bij MVO Nederland doe ik dat als communicatieadviseur en community manager en voor VDWVM coördineer ik een pool van bloggers zodat over alle mooie projecten die een bijdrage leveren aan de veranderingen in Nederland verhalen worden geschreven! VDWVM bloggers Om te laten zien wat er allemaal gebeurt houden we een kalender bij en verzamelen wij hier alle blogs. Ik kijk ernaar uit om samen met de VDWVM bloggers de postieve energie in Nederland in kaart te brengen! Ik ben nu nog op zoek naar mensen uit alle uithoeken van Nederland die het leuk vinden om mee te doen. Aanmelden: Lijkt het je wat om ook een VDWVM blogger te worden? Stuur dan je motivatie en voorbeelden van jouw schrijfkunst naar blog@voordewereldvanmorgen.nl Natuurlijk kan je me bereiken als je vragen of opmerkingen hebt: blog@voordewereldvanmorgen.nl en @hieris_ En ben je benieuwd naar al mijn VDWVM blogs? Klik dan hier

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs