afbeelding van Ruth
Ruth Auteur

Van idee naar onderneming: in de 'stilo' van straatjongeren met RAMBLER

Een kledingmerk waarin het talent en de creativiteit van straatjongeren gezien wordt.

Rambler ontwerpt kleding, samen met straatjongeren in de leeftijd van 16 tot 23 jaar oud. De straatjongeren vinden de studio dankzij de actieve werving van het RAMBLER-team. Bron: get-responsive.com.
Rambler ontwerpt kleding, samen met straatjongeren in de leeftijd van 16 tot 23 jaar oud. De straatjongeren vinden de studio dankzij de actieve werving van het RAMBLER-team. Bron: get-responsive.com.

Ken je dat? Het gevoel hebben dat dingen om je heen beter kunnen. In ‘Van idee naar onderneming’ spreek ik met vijf ondernemers van Impact Hub Amsterdam, die hun idee omzetten in daden. Deel 3: Carmen van der Vecht. Zij wil een podium geven aan talent van straatjongeren.

In de jaren ’90 was sociaal ontwerper Carmen van der Vecht al bezig met duurzaamheid. Op één van haar reizen naar Londen viel haar iets op. Zoals altijd was ze gewapend met haar camera. Ze zag hoe extreem gekleed - soms heel treffend en raak - en hoe ongelooflijk creatief de jongeren waren. De jongeren in Downtown Londen waren haast een stijlicoon. Ze waren gedurfd en vernieuwend, maar werden nauwelijks opgemerkt buiten de 'scene'. Daarom zei Carmen: deze 'ruwe diamantjes' verdienen een publiek. En ze zette een kledingmerk op, waar jongeren leidend zijn.

Wat is je ideaal of doel?

‘Mijn ideaal is dat de kleding op talent gekocht wordt. Straatjongeren hoeven geen medelijden te krijgen, maar waardering voor wat zij kunnen. Ik wil dat er een podium is, waarop zij opgemerkt kunnen worden door allerlei soorten kopers die het gaaf vinden wat zij maken,’ zegt Carmen. ‘En dat daarmee de ontwerpers in positieve flow komen. Ook wil ik zoveel mogelijk jongeren uit de stad bereiken. Zij zijn mijn inspiratiebron.'

Hoe vinden jongeren het om hier te werken?

De doelgroep, straatjongeren, is moeilijk te bereiken. Als ze echter eenmaal een keer langs zijn geweest bij RAMBLER, weten ze het altijd terug te vinden. De jongeren kunnen hier echt hun eigen ding doen. Je probeert altijd om mee te denken en mee te gaan. Het enige dat hier niet kan is 'hangen'. 'Sommigen komen al twee jaar iedere week langs, anderen zie je maar één keer. Wat vast staat, is dat de deur staat altijd open staat. De jongeren moeten zich vrij voelen om hun eigen ding te doen,’ zegt Carmen. En dat ze dit meent is te merken, als Carmen tijdens ons gesprek in de zaak eerst aan Jeroen – bijnaam Spider – vraagt, of we aan ‘zijn’ ontwerptafel aan mochten schuiven."Ik wil jonge mensen in hun kracht zetten", zegt Carmen. RAMBLER biedt de ruimte en de creatieve ontwerpexpertise. Iemand is nu bijvoorbeeld stage aan het lopen op HBO-niveau. Het is fantastisch als RAMBLER net dat opstapje kan zijn naar een plekje in de modewereld, of naar een opleiding elders.'

Wat is voor jou ondernemen?

  • Je moet alles begrijpen in je bedrijf, terwijl je niet óveral het fijne van weet.
  • Als oprichter heb je een concept, en later ga je merken dat er anderen zijn die beter zijn in bepaalde dingen. Dan hoop je dat je zodanige financiële duurzaamheid hebt, dat je op elk stukje een goed teamlid neer kan zetten.
  • Elke dag krijg je weer andere uitdagingen voor de kiezen.
  • Door sommige dingen ook los te laten, en te vertrouwen op wat andere teamleden zeggen, kun je een gezonde onderneming zijn.
  • Je kan het niet allemaal zelf. Je moet ideeën van andere toelaten. Je hebt anderen nodig om een goed idee werkelijkheid te maken.

Wat heb je ervoor moeten laten schieten en wat heb je eraan overgehouden?

'Ineens draait alles om je werk. Je kunt het niet zomaar stoppen. Daarom heb ik mijn hobby's ervoor laten schieten. Mijn werk is mijn hobby. En mijn hobby is mijn werk. En het allermooiste wat ik uit deze onderneming krijg, is de dankbare verhalen van jongeren. Veel jongeren hebben echt een band opgebouwd. Ze komen steeds langs, vertellen over school of andere dingen. Soms komen ze ook als het niet goed gaat, en dan komen ze via ons bij de juiste plek.'

'Ze zijn niet altijd lieverdjes, maar ze zijn zo puur, er wordt niet gelogen. De rechtstreeksheid raakt me. Geen mooie woorden maar het echte straatleven brengen ze mee.'

Wat raad je andere ondernemers aan?

  1. Trek samen op, probeer zoveel mogelijk met anderen te doen.
  2. Heb geduld. Het heeft misschien tien jaar geduurd voordat ik een winkelruimte heb gekregen. Sommige dingen komen niet zo makkelijk van de grond als je denkt.
  3. Communicatie en bekendheid bij de doelgroep is heel belangrijk.
  4. Ook ben je afhankelijk van aanbod en vraag: als de jongeren niet blijven komen, heb je niks. Je moet steeds blijven testen of je concept werkt.

 Waar ben je trots op?

Carmen, enthousiast: ‘Ik ben mega trots op alle momenten die we meemaken. We hebben zo hard gewerkt met iedereen. We hebben nu een draaiende studio in Amsterdam, een beginnende studio in Berlijn en de shows die we hebben gemaakt. In Amsterdam werkt RAMBLER samen met streetcornerwork en in Berlijn met Neue Chance: beide zijn sociaal werk, gespecialiseerd in begeleiding van jongeren.'

Ook laten we de kleding in Amsterdam makend oor Loenatix zeefdrukkerij, die print alles, en door Het Gildelab die de ontwerpen naait. De combinatie van sociaal werk & de expertise over modeontwerpen, maakt ons uniek. We maken een diversiteit aan stijlen, waarin altijd iets van RAMBLER te herkennen is. De blijheid, de trots van jongeren aan het eind van de show, is zo groot. Dat het hun verhaal is hier, dat spat er vanaf.

Meer weten? Kijk op de website van RAMBLER of like de RAMBLER Facebook-pagina! Wil je andere interviews uit de serie Van idee naar onderneming lezen? Kijk dan hier:

afbeelding van Ruth
Ruth Auteur

25 jaar, taalliefhebber, Nijmegen & Den Haag. Communicatie en duurzaamheid. Geluk zit in kleine dingen: rommelen in huis, oude spullen een nieuw leven geven, iets goed doen voor de wereld. Heb jij een goed idee voor een betere wereld? Maak een project aan op VDWVM. Niet geschoten is altijd mis!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs