afbeelding van Ruth
Ruth Auteur

Van idee naar onderneming: de festivalpareltjes van Europa

Dance festival wil als eerste impact maken. Migranten, diversiteit en festivals worden verbonden met elkaar:

Impressie van het European Dance Music Festival Amsterdam.
Impressie van het European Dance Music Festival Amsterdam.

Ken je dat? Het gevoel hebben dat dingen om je heen beter kunnen. In ‘Van idee naar onderneming’ spreek ik met vijf ondernemers van Impact Hub Amsterdam, die hun idee omzetten in daden. Deel 2: Marc Lankreijer, allrounder in de festivalwereld. Hij zit midden in de conceptfase van een vernieuwend festival in Amsterdam.

Wat doet European Dance Music Festival?

Dit is een festival-expo met de missie om Europeanen meer met elkaar in contact te laten komen en hun cultuur en ervaringen met elkaar te laten delen. ‘Samen zijn we Europa,’ zegt Marc Lankreijer. Voorop staat de ontmoeting met andere Europeanen. Tegelijkertijd delen wij een geschiedenis en kunnen we leren van elkaars diversiteit. Er wonen bijvoorbeeld in Nederland inmiddels 150.000 Polen. Maar wat weten wij van hen? De Europese waarden liggen dichterbij dan we menen te denken. Voor hen die geboren zijn op het Europese continent en ieder ander met interesse in de Europese cultuur, wil Marc dit festival in 2018 voor het eerst organiseren.  

Hoe ontstond het idee voor dit festival?

‘Met twintig jaar festivalervaring in het op de radio uitzenden van festivals in Europa en het boeken van artiesten op festivals wereldwijd, durf ik te zeggen dat ik aardig thuis ben in het wereldje. Mij valt echter op dat er weinig festivals zijn die echt impact maken,’ zegt Marc. Het gebeurt niet vaak dat je na afloop van je festivalbezoek anders, meer open minded bent gaan kijken naar een ander persoon die je hebt ontmoet op een event. Europa is constant in beweging. Neem Amsterdam, dat is gaan bloeien mede dankzij de migratie in de zeventiende eeuw.

"Migratie is een groeiend en blijvend onderdeel van Europa"

Migratie is onder andere nodig is om vergrijzing tegen te gaan. 'In 2012, toen Geert Wilders het Oost Europa-meldpunt startte, voelde ik de urgentie om een event concept te ontwikkelen dat écht langdurig impact maakt,' zegt Marc ernstig. Een out-of-the-box festival: daarmee wil Marc de festivalbeleving veranderen. Nu en in de toekomst verwacht hij dat betekenisvolle producten een trend gaan worden. Als mede adviseur voor het actieplan Sociaal Ondernemen van de gemeente Amsterdam, vertelt Marc dat impact creëren juíst mogelijk is middels een grootschalig evenement. Hier ontmoeten verschillende mensen elkaar. De sociale verbinding tussen mensen is een mooi startpunt om mensen iets mee te geven. Een festival dat méér is dan duurzaamheid, culinair eten en muziek. Bovendien bereik je met een festival óók (naast het wat oudere publiek dat ook zeer welkom is) gemakkelijk een jong publiek, dat je bijvoorbeeld met een RAI-beurs niet bereikt.

Wat is er zo bijzonder aan dit festival?

Het bijzondere aan het festival is de focus op Europese migranten. Vervolgens zijn we niet enkel een festival maar ook een expo over Europa. 'Wij laten de bezoeker deze Europese producten ook echt ervaren en geven deze een plaats op het event. Het verleden, heden en toekomst van Europa krijgt bij ons een bijzondere rol.'  Marc: ‘Uit onderzoek blijkt dat migranten heel graag in contact kunnen komen met Nederlanders maar taal is een barrière en er is nergens ruimte om de eigen cultuur te delen. Op het festival gaan we deze migranten een podium geven. We plaatsen 'vertaalbanken' op het festival, waarop je kan praten met iemand uit een ander land. De aanwezige tolk vertaalt direct wat je wilt vertellen. Ook op anderen gebieden gaan we samenwerken met Europese migranten en we geven hen de ruimte binnen de creatieve industrie.’ Een plek waar migranten HUN cultuur kunnen tonen is er bijna niet. Eindelijk kunnen zij eens aan Nederlanders laten zien: hee, dit zijn wij en let’s have some fun!

Hoe werkt het festival?

Je beleeft Europa in één dag. Zeven verschillende Europese landen krijgen een plek op het festivalterrein. De stages bouwen we samen met de migranten. We zetten in op herkenbare architectuur (cultural heritage) of een thema. Op die manier kom je makkelijk met elkaar in contact en de activiteiten zorgen voor een connectie met ‘de ander’. Ook hebben we samen met de Hogeschool van Amsterdam een app ontwikkeld. Dit is een live game dat de bezoeker stimuleert om alle Europese landen te bezoeken en alle Europese cultuur te proeven, ruiken, voelen, zien en horen. De hoofdprijs is een reis naar het échte Europa met een trip naar de 7 Europese hoofdsteden van de landen die centraal staan op het festival.

"We willen mensen op een positieve wijze verbazen, verbinden, open minded maken" 

Een jaarlijks terugkerend festival is ons doel. Met telkens 6 nieuwe Europese landen met Nederland als hosting land. Om op een fun manier erachter te komen dat wij Europeanen helemaal niet zoveel van elkaar verschillen. Wij houden allemaal van een goed feest, lekker eten en drinken, toffe muziek, nieuwe vrienden maken, dansen en nog zoveel meer. De beslissing voor een reis naar een nieuw ontdekt Europees land, een nieuwe vriendschap met een migrant, interessante info over een vernieuwend of aantrekkelijk Europees product, of de algemene beeldvorming van een andere cultuur, zijn de meerwaarden die we willen meegeven. En als je niet gevoelig bent voor culturele groei in je leven, dan heb je in ieder geval een fantastische dag gehad. Met de beste muziek uit Europa, met een super gevarieerde Europese keuken en ondertussen toch het een en ander opgestoken. Zonder dat je het waarschijnlijk zelf door hebt gehad, omdat je zoveel lol hebt gehad met een enorme diversiteit aan inspirerende mensen om je heen.

Wat is voor jou ondernemen, Marc?

Ondernemen is…

  1. Nieuwe wegen vinden, creatief zijn, anders denken en oplossingen bedenken
  2. Vrij zijn om te doen wat je wil, je hart te volgen
  3. Ondernemen is … zelf je koers bepalen en niet moeten doen wat een baas je opdraagt

Wat heb je ervoor moeten laten schieten en wat heb je eraan overgehouden?

Hoe meer kosten je bespaart, hoe meer je kan investeren. Ik ben niet materialistisch ingesteld, ik kan van weinig rondkomen. Dan heb je ook de mogelijkheid om je plan uit te werken. Een luxeleventje moet je kunnen laten vallen. Het mooie is als je het durft om zo’n leven te leiden, dan komen de meest mooie dingen op je pad. Ik heb een prachtig huis met een tuin (anti-kraak) in Amsterdam en een kantoor op de Prinsengracht (ook anti-kraak). Je spendeert geen duizenden euro’s aan wonen en kantoor en je zit met heel veel creatieve mensen bij elkaar.

Wat raad je andere ondernemers aan met een goed idee?

  • Durf, doe en denk buiten de gebaande paden.
  • Durf ook te falen, wees niet bang en als je iets goed bedoelt komt er altijd iets moois terug.
  • Alles komt altijd op zijn pootjes terecht. Als iets niet doorgaat heeft het altijd een reden, en meestal is de reden goed.
  • Wel moet je altijd in beweging blijven, omarm dat dingen fout gaan. Leef, maak je niet druk. 
  • Wees positief en heb vertrouwen.

Het beste advies: 'Volg je hart. Als je met onzekerheid kan leven, ben je een echte ondernemer.' 

Lees ook de andere interviews uit de serie Van idee naar onderneming

afbeelding van Ruth
Ruth Auteur

25 jaar, taalliefhebber, Nijmegen & Den Haag. Communicatie en duurzaamheid. Geluk zit in kleine dingen: rommelen in huis, oude spullen een nieuw leven geven, iets goed doen voor de wereld. Heb jij een goed idee voor een betere wereld? Maak een project aan op VDWVM. Niet geschoten is altijd mis!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs