afbeelding van Ruth
Ruth Auteur

Van idee naar onderneming: BuurtUp doet zaken in de wijk

BuurtUp wil buurtinitiatieven meer slagkracht geven. Hoe? Met hulp van sociale ondernemers. Deel 4 in 'Van idee naar onderneming'.

BuurtUp is de one stop-shop voor buurtinitiatieven en is startpunt voor lokale ondernemers
BuurtUp is de one stop-shop voor buurtinitiatieven en is startpunt voor lokale ondernemers

Je wilt gaan sociaal ondernemen. Je bent er helemaal klaar voor en gaat pitchen voor de ASN Bank Wereldprijs. Of je twijfelt nog, vraagt je af wat sociaal ondernemen inhoudt en of het wel iets is voor jou. In beide gevallen is deze reeks Van idee naar onderneming interessant voor jou! Ik spreek vijf ondernemers van Impact Hub Amsterdam, die hun idee omzetten in daden. Deel 4: Maarten Osieck, hij pleit voor meer ondernemerschap in de buurt.

Hoe ontstond het idee van BuurtUp?

Maarten, de oprichter van BuurtUp, werkte jarenlang met cijfertjes als inkoper in de zorg. Op een gegeven moment besloot hij om vrijwilligerswerk te gaan doen. De reden? Zo kon hij écht wat beteken voor mensen. Maarten: 'Ik had jaar sabbatical nodig om te zien dat er veel teveel ongelijkheid is.'

Maarten ging aan de slag om gezinnen te helpen die op of onder de armoedegrens leven en belandde in schrijnende situaties, waarbij kinderen vooral de dupe waren. Soms hadden ze niet eens een eigen bed. Maarten schrok niet terug, maar zag veel potentie en uitdagingen. Hij bedacht bedrijfsuitjes, waarbij een bedrijf binnen een dag een kinderkamer opknapt. Ze worden ondersteund door lokale ondernemers die de catering op de dag verzorgen in ruil voor publiciteit op social media. 

Wat doet BuurtUp?

BuurtUp wil de welzijnssector op z’n kop zetten. Ze zijn de one stop-shop met ondernemende oplossingen van sociale ondernemers. De rol van BuurtUp is vooral die van matchmaker. Ze zetten hun netwerk in om buurtinitiatieven te helpen bij het faciliteren van de impact. Maarten: ‘Ons doel is om onszelf overbodig te maken. Waar BuurtUp vooral in wil uitblinken, is in het betrekken van lokale ondernemers bij een buurtinitiatief. Deze groep van ondernemers is een wezenlijk onderdeel van een buurtbeleving en wordt onvoldoende benut door traditionele spelers.’ 

Wat is het ideaal of doel van BuurtUp?

Veel meer mensen zijn in staat om impact te maken. Maatschappelijke initiatieven en buurthuizen missen soms die slagkracht nog. Sociale ondernemers zoeken draagvlak in hun omgeving om ideeën werkelijkheid te maken. Dat sluit toch prachtig op elkaar aan? We inventariseren de uitdagingen en bieden ondernemende oplossingen (marketing, verdienmodellen, boekhouding en management). Voor ieder wat wils. Het doel van BuurtUp is om impact makers te helpen bij het vergroten van de lokale betrokkenheid, zelfredzame organisaties te ontwikkelen die financieel zelfstandig kunnen opereren. 

Wat is voor jou ondernemen, Maarten?

Maatschappelijk ondernemen doe je met je ogen wijd open.

  • Je leert door doen. Begin klein, blijf testen en blijf leren. Er is ruimte nodig om perspectief op een andere blik te krijgen.
  • De meest succesvolle ondernemers zijn de ondernemers met een simpel idee. Af en toe vraag ik me dan af, waarom ik dan alles wil aanbieden. Maar ik ben een verbinder. Ik geloof in het totaalconcept.
  • De toekomst wordt alleen maar leuker. De lijntjes worden korter (van hiërarchie naar met elkaar samenwerken). Netwerken wordt belangrijker. De verhouding tussen individu en instelling verwatert.
  • Het komt nu echt aan op de slagkracht van ménsen - en hun vaardigheden om verbinding te leggen.

Wat is er zo bijzonder aan je bedrijf? 

We signaleren ontwikkelingen in de maatschappij en we springen daar meteen op in. Je moet meebewegen. Wij gaan op zoek naar co-creatie binnen de sociale ondernemersscene. En we zien veel verspilling: in sommige gevallen gaat 35 procent van de subsidie aan een buurthuis op aan overhead (bestaande uit enkdel de subsidieaanvraag en de boekhouding), dat is veel te veel!’ Maarten denkt dat sociale ondernemers dat beter, goedkoper en innovatiever kunnen. Met BuurtUp wil hij de brug slaan tussen initiatief, burger en ondernemer. Ze wil iedereen in hun kracht zetten, via co-creatie (networks), innovatie (experimenteren) en sociale innovatie (empowering). Samen kunnen we veel (meer) bereiken!

Met deze wijze woorden sluiten we af. Wil je andere interviews uit de serie Van idee naar onderneminglezen? Kijk dan hier:

afbeelding van Ruth
Ruth Auteur

25 jaar, taalliefhebber, Nijmegen & Den Haag. Communicatie en duurzaamheid. Geluk zit in kleine dingen: rommelen in huis, oude spullen een nieuw leven geven, iets goed doen voor de wereld. Heb jij een goed idee voor een betere wereld? Maak een project aan op VDWVM. Niet geschoten is altijd mis!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs