afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Van een heitje tot een miljoentje

Hoe liefde voor honingbijen tot goud leidde

Begonnen als limonadeverkoopster in de straat. Nu op 11-jarige leeftijd bazin van haar eigen miljoenenbedrijf. En dat allemaal door een bijensteek... (foto: BeeSweet Lemonade)

Wie heeft in zijn jonge jaren nou niet een extra zakcentje verdiend met een heitje voor een karweitje? Je oude spullen verkopen tijdens Koningsdag, met zakjes walnoten langs de deuren, grasmaaien bij de buren of limonade verkopen aan de straat.. Bij zo'n karweitje begint ook het adembenemend verhaal van de 13-jarige Mikaila. Alleen zij toverde haar limonadekraam om tot een miljoenen onderneming.

Een geluk bij een ongeluk

Mikaila was nog maar vier jaar toen ze een limonadekraampje wilde beginnen. Het recept kwam op een bijzondere manier tot stand. Op de dag dat ze wou beginnen gebeurde er namelijk twee dingen:

  • Ze werd gestoken door een bij (tot 2x toe!)
  • Dat vond haar grootmoeder zo zielig, dat Mikaila een kookboek van haar oma kreeg. In dit kookboek vond ze en oud familierecept voor limonade.

Ondanks de nare gebeurtenis met de bij kreeg ze veel sympathie voor het diertje en ging ze bijen bestuderen. Zo kwam ze erachter dat bijen een belangrijke rol vervullen in het ecosysteem. Ze kwam tot een ingeving en dacht: 'Kan ik niet de bijen helpen en het recept van mijn grootmoeder tegelijk gebruiken?'

Koop een flesje, red een bij

Mikaila combineerde het recept van haar grootmoeder met de liefde voor honing van lokale bijen. Zo ontstond een overheerlijke limonade. De glaasjes gingen als warme broodjes over de toonbank. Mikaila groeide uit tot een succesvolle limonade verkoopster. De grootste biologische supermarktketen van Amerika verkoopt haar limonade en ze stond zelfs met haar kraampje bij het Kids’ State Dinner van president Barack Obama. En dat op nog geen 13-jarige leeftijd.. Ondanks haar succes, heeft ze nog steeds een grote bewondering voor de bijen waaraan ze een deel van haar inkomsten doneert. Haar succesvolle motto is dan ook: “Koop een flesje, red een bij!’.

In dit artikel lees je meer over dit prachtige verhaal van Mikaila.

 

afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Het team van Voor de Wereld van Morgen blogt, twittert en belt er de hele dag op los. We interviewen inspirerende duurzame ondernemers. We spreken met deskundigen over actuele thema's. We organiseren netwerkborrels voor ondernemers in onze community en bieden inspiratie voor een duurzame lifestyle. Wie zijn wij? Milou (community manager), Maartje (communicatie-adviseur), Jessie (redactie en social-media). Wil je iets aan ons kwijt? Mail dan naar voordewereldvanmorgen@asnbank.nl.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs