afbeelding van Simone
Simone Auteur

Uitgelicht: de toppers van de Wereldprijs

Iedere week een wereldprijswinnaar in de schijnwerpers

In gesprek met Jelte op het podium
In gesprek met Jelte op het podium

Ze zijn ambitieus, ondernemend en zetten hun dromen om in concrete plannen: de winnaars van de ASN Bank Wereldprijs zijn echte ‘changemakers.’ Alweer bijna 2 weken geleden werden zij door de jury bekroond als winnaars en namen ze een mooie cheque in ontvangst. Maar wie zijn eigenlijk de gezichten achter deze mooie ideeën en wat heeft hen geïnspireerd? In deze serie lichten we iedere week een wereldprijswinnaar uit. Met vandaag: Merel Rumping (LegBank).

(G)een been om op te staan

Merel (31), winnares in het thema Zorg en Welzijn, bedacht LegBank. LegBank zorgt voor toegankelijke en comfortabele prothesekokers voor kwetsbare mensen in arme landen die een onderbeen missen. De koker is het onderdeel van de prothese dat de stomp verbindt met de rest van de prothese en dat voor elk mens uniek is. LegBank maakt kokers met de ‘Majicast.’ Door dit revolutionaire product is het maken van kokers veel makkelijker, kost het minder tijd en is het goedkoper. Bovendien is de pasvorm veel beter en lijdt de patiënt minder pijn. De kwaliteit van leven van patiënten wordt verhoogd en ze kunnen weer volwaardig deelnemen aan de samenleving. Voor dit idee kreeg Merel 7000 euro van de ASN Bank.

Van theater maken in de stad naar diplomaat in Rabat

Aan het begin van haar studie Internationale Betrekkingen had Merel niet voorzien dat ze zich ooit zou storten op prothesekokers. Ze wilde namelijk diplomaat worden en heeft zelfs een tijdje gewerkt op Nederlandse Ambassade in Rabat, Marokko. Het zaadje voor LegBank werd echter al daarvoor gelegd, toen ze in Colombia werkzaam was (2003-2006).  Ze hielp mee bij een micro kredietbank en zette een theaterstuk op met straatkinderen en voormalig kindsoldaten. Hier viel het haar op dat veel Colombianen hun onderbeen misten. Bovendien raakte ze geïnspireerd door het succes van microfinanciering, omdat ze toen met eigen ogen de potentie van sociaal ondernemerschap zag. Terug in Nederland besloot ze bij ProPortion te gaan werken, een organisatie die sociale ondernemingen opzet in Bangladesh, Kenia en Colombia.

30 miljoen

Bij ProPortion kreeg Merel de kans om zich te verdiepen in de ingewikkelde achtergrond van protheses. Ze werd daarbij geholpen door jonge engineers van de TU Delft en ontwerpbureau Reggs. Dit ontwerpbureau bedenkt slimme producten, waaronder medische producten. Samen kwamen ze uit bij LegBank. Reggs maakt nu een prototype, dat hopelijk snel als echt product verkrijgbaar is.

Zo’n groot team is wel nodig: maar liefst 30 miljoen mensen wereldwijd hebben geen goede toegang tot protheses. Bovendien is er een tekort van 180 000 prothesemakers. LegBank kan dus een hele grote maatschappelijke impact hebben, en daar is heel wat mankracht voor nodig.

Zien is geloven

Met het geld dat LegBank krijgt van de ASN Bank gaat het team naar Colombia om de Majicast te testen. Daarmee hopen ze hun partners te overtuigen van het succes van LegBank: zien is geloven. De realisatie van LegBank komt zo steeds dichterbij.

Wil je op de hoogte blijven van LegBank? Kijk op de website van Proportion. En ben je benieuwd naar de bijzondere hobby van Merel? Volg Merel op Twitter, of bekijk even dit filmpje. 

afbeelding van Simone
Simone Auteur

23 | Corporate Communication | Universiteit van Amsterdam | Voor de Wereld van Morgen | ASN Bank | Utrecht

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs