afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Twenty maakt shampoo-capsules die CO2-uitstoot besparen

Deze slimme, geconcentreerde shampoo-capsules zijn plasticvrij én goed voor het milieu.

Finalisten ASN Bank Wereldprijs Ilse en Mirjam van Twenty
Ilse (links) en Mirjam (rechts) van Twenty

Al onze vloeibare huishoudelijke en cosmetische producten bestaan voor ongeveer 80 procent uit water. Twenty maakt geconcentreerde shampoo-capsules die alleen de nodige 20 procent aan ingrediënten bevatten. Je voegt zelf thuis water toe in een herbruikbare fles. Zo heb je in een handomdraai de vloeibare shampoo die je gewend bent, maar dan duurzamer. De uitvinding bespaart namelijk op vele transportkilometers en onnodig verpakkingsmateriaal.

Twenty is een van de 6 finalisten van de ASN Bank Wereldprijs 2019. Benieuwd naar de andere finalisten? Lees ook de interviews met CaffeInk, Circular Coffee Collective, ptthee, UnPlastic en WijkEnergieWerkt.

Wat is het idee achter Twenty?

Mirjam de Bruijn, oprichtster van Twenty, vertelt: “Er zit ongeveer 80 procent water in al onze vloeibare huishoudelijke en cosmetische artikelen. Al dit water moet worden getransporteerd en verpakt. Dat is natuurlijk hartstikke zonde, omdat we genoeg goed water in de kraan hebben zitten - zeker in Nederland”.

“Wat Twenty wil gaan doen”, de naam van het bedrijf zegt het eigenlijk al, “is om geconcentreerde capsules te verkopen die alleen maar de 20 procent van de nodige ingrediënten bevatten. Water vul je zelf thuis bij in een herbruikbare fles. De capsule lost op en je hebt de shampoo die je gewend bent.”

Vier van de vijf vrachtwagens die rondrijden in Nederland met huishoudelijke en cosmetische producten vervoeren water. Dit is niet alleen heel inefficiënt, maar ook erg belastend voor het milieu. Door alleen de nodige 20 procent te verkopen, wordt een hoop op transportemisses bespaart. Daarnaast schelen de capsules veel onnodig verpakkingsmateriaal, wat vaak van plastic wordt gemaakt. Twenty is dus een slimme, duurzame designoplossing.

Waar staat Twenty voor?

Mirjam wil duurzaamheid aantrekkelijk maken voor een breed publiek. Een van de manieren waarop Twenty dit doet is door een aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk design. Mirjam: “Je vraagt aan de consument dat hij of zij een extra handeling doet. Daar moet je iets tegenover zetten”.

De recent afgestudeerde studente aan de Design Academy in Eindhoven legt het belang van design uit: “Duurzame oplossingen zijn te lang in een geitenwollensokken-jasje gestopt. Door het hip te maken trek je een breed publiek aan, en zorg ervoor dat je producten ook aanslaan bij mensen die duurzaamheid misschien niet op 1 hebben staan, maar die wel geïnteresseerd zijn in mooie en kwalitatieve producten”.

Waar heb je het meeste aan gehad binnen het ASN Bank Wereldprijs-traject?

“Eigenlijk is alles heel erg waardevol geweest. De eerste trainingsdag was heel erg leuk. Ik heb wel eens vaker trainingsdagen gehad, maar deze was heel erg toegankelijk en tegelijkertijd professioneel. Daarnaast is het natuurlijk altijd goed om dingen te herhalen”.

Niet alleen de trainingen, maar ook de kritische vragen van de jury waardeerde Mirjam. “De juryleden brengen allemaal hun eigen expertise in, het was erg leerzaam en leuk om te horen hoe zij naar Twenty keken. Ik heb van veel verschillende perspectieven input gekregen die me helpen bij het verder ontwikkelen van mijn bedrijf”.

Wat zijn de plannen van Twenty voor 2020?

Volgend jaar – twenty twenty – is een speciaal jaar voor Twenty. Het bedrijf wil de shampoo-capsules officieel op de markt brengen. Voordat het zover is staat er eerst een crowdfunding op de planning, waarna Mirjam zo snel mogelijk wil doorpakken. “Nadat de shampoo is gelanceerd, willen we zo snel mogelijk een conditioner en een showergel op de markt brengen. Het plan is om binnenkort de hele badkamer vol met Twenty-producten te hebben staan”.

 

afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Het team van Voor de Wereld van Morgen blogt, twittert en belt er de hele dag op los. We interviewen inspirerende duurzame ondernemers. We spreken met deskundigen over actuele thema's. We organiseren netwerkborrels voor ondernemers in onze community en bieden inspiratie voor een duurzame lifestyle. Wie zijn wij? Milou (community manager), Maartje (communicatie-adviseur), Jessie (redactie en social-media). Wil je iets aan ons kwijt? Mail dan naar voordewereldvanmorgen@asnbank.nl.

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.184 blogs