afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

Tips voor startende ondernemers: Geld

Als je een onderneming wilt beginnen moet je aan veel dingen denken. Met deze tips heb je je financiële zaken op orde!

Tips voor startende ondernemers: Geld

Niets leuker dan de eerste omzet genereren met je eigen onderneming. Maar voordat je deze eerste mijlpaal bereikt is het van belang dat je een goed financieel plan hebt en dat je administratie en belastingen op orde zijn.

Met deze tips ga je goed van start en kun je je richten op de groei van de onderneming!

Zo maak je een financieel plan

Je ligt misschien al nachten wakker van je geweldige business-idee en kan niet wáchten om te beginnen. Maar voordat je je in het ondernemersavontuur stort, raden we je aan om een financieel plan te maken. Dit geeft je meteen inzicht in de slagingskans van je idee en wanneer je er van zou kunnen leven.

Tip 1: Begin met een financieel plan

Een financieel plan voor je onderneming bestaat uit 4 onderdelen. Maakt het niet te complex en start met een Excel bestand waarin je elk onderdeel een eigen tabblad geeft. Dan staat alles overzichtelijk bij elkaar en kun je ook verwijzingen maken.

  1. De investeringsbegroting. Deze geeft antwoord op de vraag welk bedrag er nodig is om je onderneming te kunnen starten. Houd hierbij een termijn van minimaal 1 jaar aan en neem hierin in ieder geval je vaste en vlottende activa in op. Onder vaste activa kun je zaken scharen die je nodig hebt voor de uitvoering van je onderneming en die langer dan 1 jaar meegaan. Je computer bijvoorbeeld, je printer of je bestelbus. Onder de vlottende activa neem je zaken op die korter dan 1 jaar meegaan, zoals bijvoorbeeld je visitekaartjes maar ook je (online) marketing uitgaven of voorraden.
  2. De financieringsbegroting. Hierin laat je zien hoe je de benodigde investeringen die je in de investeringsbegroting hebt opgenomen gaat financieren. Heb je bijvoorbeeld eigen geld of sluit je hiervoor een lening af?

  3. De exploitatiebegroting. In deze begroting maak je een inschatting van de omzet die je denkt te gaan genereren en deze zet je af tegen de kosten die je hiervoor moet maken. Onderaan de streep wordt dan duidelijk of je onderneming winst of verlies maakt.

  4. De liquiditeitsbegroting. Nu ga je kijken hoeveel geld je per maand nodig hebt om je onderneming te kunnen runnen. Je inkomsten en uitgaven zullen per maand wisselen en in de liquiditeitsbegroting kijk je of je elke maand wel genoeg geld is om aan je verplichtingen te kunnen voldoen. En deze begroting laat je ook zien wanneer je geld overhoudt om bijvoorbeeld een investering te kunnen doen. 

De Kamer van Koophandel heeft in haar Geldboek voor Ondernemers handige voorbeelden gezet van deze begrotingen. Die helpen je nog verder op weg!

 Begin met het maken van een financieel plan zodat je weet of jouw idee levensvatbaar is

Een bedrijfsadministratie opzetten

Tip 2: Start meteen met je administratie

Start zo vroeg mogelijk met het opzetten van je administratie. Want vóórdat je echt aan de slag gaat met je bedrijf, steek je er al uren en kosten in. Die uren tellen mee voor het urencriterium van de belastingdienst en dus je eventuele zelfstandigenaftrek. Welke gegevens je op moet nemen in je administratie is per bedrijf verschillend, op de site van de belastingdienst vind je hier meer over.  

Tip 3: Open een zakelijke rekening

Houd ook je zakelijke uitgaven meteen bij, want die kun je aftrekken van de belasting. Dit is nog makkelijker te doen als je meteen een zakelijke rekening opent voor je onderneming, dan kun je je privé- en zakelijke kosten makkelijker gescheiden houden.

Tip 4: Ga digitaal

Om de beruchte papieren administratie te voorkomen kun je het beste kiezen voor een digitale administratie. Als je deze in de cloud bijhoudt kun je er altjd bij en ben je niet alles kwijt als je per ongeluk een kop koffie over je laptop gooit. Wij horen goede verhalen over de online boekoudprogramma's van Gekko, Yuki en e-boekhouden maar er zijn er veel meer dus kijk vooral welke het beste bij jou past. Let er ook op dat je je administratie zeven jaar bewaard, dit is een wettelijke verplichting.

 Houd de papieren rompslomp onder de duim en beheer je administratie digitaal

Belasting betalen als een ondernemer

Nadat je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (niet vergeten!) sta je officieel geregistreerd als ondernemer en moet je ook belastingen gaan betalen. Onder andere omzetbelasting, inkomenstenbelasting en een inkomensafhankelijke bijdrage aan de Zorgverzekeringswet.

Tip 5: Verdiep je in de btw

Of je nu een product of dienst levert aan je klanten, je moet hier btw (bruto toegevoegde waarde) over berekenen. Het standaartarief is 21% maar er zijn ook uitzonderingen. Check daarom altijd bij de Belastingdienst welk tarief jij moet hanteren. Vermeld op al je facturen je btw-nummer, deze ontvang je na inschrijving bij de KvK, en de hoogte van de btw die je hebt berekend. Ook over de zakelijke uitgaven die je doet betaal je btw, daarom moet je altijd de bonnetjes van je zakelijke uitgaven bewaren. Elk kwartaal moet je hiervan aangifte doen via de omzetbelasting. Dat kan digitaal via de website van de Belastingdienst.

Goed nieuws, als je in een jaar minder dan €1.883 aan omzetbelasting moet betalen dan is er een grote kans dat je in aanmerking komt voor de kleineondernemersregeling. Hiermee betaal je minder of zelfs helemaal geen btw!

Tip 6: Reserveer een deel van je inkomsten

Als je bedrijf goed loopt komt er genoeg geld binnen. Onthoud dat je hier een deel van moet reserveren voor de jaarlijkse inkomstenbelasting! Als je nu huur- of zorgtoeslag ontvangt let er dan ook op dat deze toeslagen kunnen veranderen gebaseerd op de inkomsten die je met je onderneming genereerd. Als je je jaarlijke aangifte voor de inkomstenbelasting invult kom je ook de inkomensafhanelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) tegen. Naast de premie voor je eigen zorgverzekering betaal je als ondernemer ook een inkomensafhankelijke bijdrage ZVW. Dit is een percentage van je inkomen.

De belastingdienst heeft op haar website veel meer informatie voor ondernemers staan. Neem daar dus zeker een kijkje!

Voor de Wereld van Morgen helpt duurzame ondernemers

Wij helpen duurzame ondernemers graag groeien! Dus wijzen we je graag nog even op onze andere blogs met tips voor ondernemers, zoals deze gave, groene werkplekken in Nederland of dit overzicht met handige apps voor ondernemers. Of check ons blog over duurzaam ondernemen in Nederland (met tips voor financiering!).

afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

Mijn hart gaat sneller kloppen van duurzame ondernemers, groene uitvinders en sociale doeners. Heb jij een goed idee of mooi initiatief? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.539 blogs