afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

Tips voor het opstarten van een duurzaam kledinglabel

Weet jij waar je op moet letten?

Afriek - Milan Gina

Droom jij er over om een duurzaam kledinglabel te beginnen? Wellicht heb je dan wat aan deze tips van kledinglabel Afriek.  We vroegen medeoprichter Sivan Breemhaar het spreekwoordeijke hemd van haar lijf en zij vertelde ons heel open over duurzaamheid, over investeringen en over de afwegingen die zij bij Afriek maken.

Daar kwamen 6 inspirerende tips uit over duurzaam ondernemen die we graag met jou delen. Sivan Breemhaar vertelt enthousiast:

“ We genieten nog steeds elke dag van het werk wat we mogen doen. Aan het begin voelde alles erg onzeker, maar nu staat er een bijzonder merk. Het samenwerken met heel veel verschillende mensen, zowel in Europa als in Afrika, vind ik het meest inspirerende. Vooral omdat we samen werken aan iets waar ik echt in geloof. “

1. Focus op de duurzame aspecten die jij belangrijk vindt

Voor je begint is het essentieel dat jouw missie helder is. Bedenk bijvoorbeeld goed welke duurzame aspecten die jij belangrijk vindt en richt je daar op. Alle aspecten zijn natuurlijk belangrijk, maar Afriek richt zich bijvoorbeeld in eerste instantie op eerlijke productie - dus hoe ze met de mensen omgaan. Breemhaar licht toe:

“We willen niet alleen dat mensen blij zijn met hun werk, kwalitatief hoge producten maken en goed betaald worden, we willen ook een duurzame relatie bouwen door gelijkwaardig met elkaar samen te werken en van elkaar te leren. Daarnaast focussen we ons op een efficiënt gebruik van onze materialen en zijn we actief bezig met waste reduction. Zo maken we van reststoffen vlinderdassen of borstzakjes voor t-shirts en truien.”

2. Blijf je duurzame doel voor ogen houden

Het lukt misschien niet direct om 100 procent duurzaam te zijn. Dat betekent niet dat dat altijd zo blijft. Zorg er daarom voor dat je jouw duurzame doelen scherp houdt. Bij Afriek doen ze bijvoorbeeld hun best om zo duurzaam mogelijk te zijn. Dat is vooral wat betreft materialen is een grote uitdaging. Breemhaar:

“We kiezen ervoor om met Afrikaanse print stoffen te werken omdat dit belangrijk is voor ons merk en onze boodschap. Helaas hebben we nog geen duurzaam alternatief gevonden. Het is belangrijk om het duurzame doel steeds voor ogen te houden maar ook te beseffen dat er een business gedraaid moet worden. Zo zoeken we steeds naar meer duurzame oplossingen en kiezen we tegelijkertijd voor de pragmatische kant op de meest duurzame manier.”

3. Denk goed na over de investering

De investering verschilt natuurlijk per onderneming. Denk er goed over na hoe je wilt groeien en welke risico’s je wilt (en kunt) nemen. Hoe groter de investering, hoe sneller je kunt groeien, maar hoe groter het risico wordt. Bij Afriek zijn ze langzaam maar zeker gegroeid, ook qua investeringen. Breemhaar:

“Wij kiezen voor een geleidelijke groei wat ons in staat stelt om goed te zien welke kant we op moeten voor een sterke positionering. Onderweg leren we daarnaast heel veel in een vakgebied waar we eerder weinig verstand van hadden. Ondertussen is er €40.000 geïnvesteerd. Daarnaast hebben we onze tijd (3 jaar) kunnen investeren met behulp van de BBZ (Bijstand voor Zelfstandigen), een uitkering voor startende ondernemers.”

4. Vind een goede leverancier/fabriek

Het is belangrijk dat je zorgvuldig kiest waar je jouw duurzame kledinglabel wilt laten maken. Dit hoort bij het verhaal van jouw kledinglabel. Het team van Afriek is bijvoorbeeld zelf op zoek gegaan naar goede kleermakers in Kigali, door bij Rwandese ontwerpers informatie in te winnen en bij de vele ateliers in Kigali binnen te stappen. Breemhaar:

“Iedere kleermaker kreeg ons patroon om een sample te maken. We kozen de kleermakers die ons ontwerp het beste begrepen en konden maken. Aangezien het lokale ondernemers zijn die veel ervaring hebben met produceren voor klanten, konden we een goede afspraak maken over de kwaliteit, tijd en bijbehorende kosten.”

5. Kies goede samenwerkingspartners

Om een kledinglabel te beginnen heb je (waarschijnlijk) een aantal goede samenwerkingspartners nodig die bij jouw visie aansluiten. Afrika werkt bijvoorbeeld met partners op het gebied van advies, strategisch design, PR, branding en fotografie. Daarnaast werken ze samen met freelance ontwerpers en natuurlijk de kleermakers en productiemanager in Rwanda. Breemhaar:

“ Als ondernemer kun je niet alles zelf blijven doen, daarom is het belangrijk om samen te werken met andere partijen. Samenwerkingspartners waar je op kunt vertrouwen zijn essentieel, anders kost het je alleen maar meer tijd. Wij zijn heel blij met de partners waar wij mee werken omdat ze naast betrouwbaar ook heel kritisch blijven waardoor we scherp blijven en de juiste doelen voor ogen houden. Zo blijft ons bedrijf zich ontwikkelen.” 

6. Maak klanten bewust van duurzaamheid

Allereerst wil je waarschijnlijk klanten bereiken die duurzaamheid belangrijk vinden. Maar het is natuurlijk extra gaaf als je klanten bereikt die daar misschien minder mee bezig zijn. Bij Afriek geloven ze dat het product ten alle tijde leidend moet zijn. Voor hen betekent dit dat het product van hoge kwaliteit moet zijn. Zij bereiken alle klanten op basis van hun kleding en branding. Breemhaar:

“Voor sommige mensen is het belangrijk dat producten eerlijk zijn gemaakt en zij kopen ons product mede daarom. Voor andere mensen is dit geen vereiste, maar wel mooi meegenomen. Op z’n minst maken we deze mensen bewust dat ze in ons geval een duurzaam product kopen. Onbewust voelt dat goed en plant dat vast een zaadje.”

 

Wil jij meer weten over Afriek? Klik dan hier voor de site en Facebookpagina. Alle prachtige afbeeldingen zijn van Afriek en gemaakt door Milan Gina.

afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

hetkanWel ziet de toekomst als een kans. Een kans voor een schonere en eerlijkere wereld. Een kans voor een verantwoorde lifestyle. Een kans voor nieuwe energie. Een kans voor dialoog. Een kans voor nieuwe media. Met hetkanWel maak je jouw wereld groener, eerlijker en leuker!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs