afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Tips voor de ultieme inschrijving

Bezige bijen gezocht!
Bezige bijen gezocht!

Tijdens het Wereldprijstraject stromen projectinschrijvingen binnen bij VDWVM. En Kathelijn weet als Wereldprijsexpert maar al te goed hoe je jouw idee goed uit de verf kunt laten komen. Wanneer wordt zij geraakt door een idee?

Een korte naam

Je geeft je project een naam die overal wordt gebruikt als kenmerk, als titel. Een alleszeggende, pakkende naam. Kathelijn vindt Seepje een goed voorbeeld. "Kort en krachtig en origineel. Er verschijnt een glimlach op mijn gezicht als ik het woord zie staan. Er gebeurt iets in je brein wanneer je de 's' leest en je realiseert dat dat niet helemaal klopt. Of juist wel? Even op een ander been gezet."

Een plaatje bij het praatje

Het zien van een afbeelding helpt bij het vormen van een idee van het plan. Mipacha doet dat goed, vindt Kathelijn. "De afbeeldingen van dit duurzame schoenenmerk vertellen een verhaal."

 

Een Inleiding die met de deur in huis valt

Met een goede slogan blijft je project in het hoofd van de lezer. Het vertelt meteen wat er aan de hand is en hoe jij dat aanpakt. Wat is het onderliggende probleem? En wat is jouw oplossing daarvoor? Hoe korter de pitch, hoe krachtiger. Bij Le Compostier weet je meteen waar je aan toe bent: 'Maak je eigen wormencompost met Le Compostier'. Weet je een glimlach te toveren? Dan zit je helemaal goed!

Een missie die staat

Als je eenmaal je pitch op papier hebt, dan kun je voor je missie de tijd nemen. In je missie neem je de lezer op je gemak mee naar je project. Laat hier je passie spreken. Wat is je droom? Waarom doe je dit zo graag? Wat wil je in de toekomst bereiken met je project? Schets het plaatje en zet de ander naast je in die droom. Dat doet Plastic Whale. Kathelijn: "Als ik de missie van dit plastic soep project lees, sta ik bij wijze van spreken al met mijn kaplaarzen aan en visnet in de hand klaar om te beginnen!"

En dan: overtuigen

Heb je de nieuwsgierigheid van de lezer gewekt? Dan is het nu tijd om hem of haar te overtuigen. Dat doe je bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden zoals: 'Hoe kwam je op het idee'?  'Zijn er nog meer soortgelijke initiatieven'? 'Is er markt voor je product'? en 'Wat is de eerste stap'? bij de achtergrondpagina. Vervolgens nodig je de lezer uit bij 'wat hebben we nodig' om een handje te helpen. Bijvoorbeeld een tweet of Facebook bericht delen met jouw oproep. De jongens van WavEnergy overtuigen me door de achtergrondinformatie bij hun idee. De stappen die ze denken te gaan zetten zijn concreet en helder: 'We beginnen met het bouwen van een prototype.'

Schrijftips

Lucy Alijk, tekstschrijver van de ASN Bank, geeft je nog een praktische schrijftip:

Zodra je merkt dat je vaagtaal gaat schrijven, vraag je dan af: weet ik wel goed wat ik precies wil? Vaagtaal herken je als je in de lijdende vorm gaat schrijven: alles “wordt gedaan” in plaats van dat je schrijft: “ik doe”. Vaagtaal herken je ook aan woorden als: “een aantal”, “specifiek”, “daadwerkelijk”, “aspecten”, "etc." "juiste en constructieve wijze", "zo efficient mogelijk", "effectief", "integraal".

Veel schrijfsucces! En veel leesplezier :) - Vergeet je je pasfoto niet? We zien graag het gezicht van het idee :D

afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Het team van Voor de Wereld van Morgen blogt, twittert en belt er de hele dag op los. We interviewen inspirerende duurzame ondernemers. We spreken met deskundigen over actuele thema's. We organiseren netwerkborrels voor ondernemers in onze community en bieden inspiratie voor een duurzame lifestyle. Wie zijn wij? Milou (community manager), Maartje (communicatie-adviseur), Jessie (redactie en social-media). Wil je iets aan ons kwijt? Mail dan naar voordewereldvanmorgen@asnbank.nl.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs