afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Tien tips voor een goede persstrategie

Voor alle projecten die deelnemen aan de ASN Bank Wereldprijs is het van belang om aandacht te krijgen van de buitenwereld. Het blijkt dat de inzet van de pers daarbij enorm kan helpen.  Hoe krijg je journalisten zo ver dat ze over je gaan schrijven? Ruud Stevens geeft tips.

Bereid je voor op lastige vragen

Waarom ben je het project gestart? Wat wil je ermee bereiken? En hoe wil je dat doen? Dat lijken open deuren, maar journalisten zijn druk en krijgen het steeds drukker. Zorg daarom dat je in een paar zinnen jouw project aan een journalist kunt vertellen. Uiteindelijk willen journalisten hard nieuws of een interessant verhaal dat afwijkt van dat wat gebruikelijk is. Vraag ook eens wat zij nodig hebben om een leuk verhaal te kunnen maken.

Betrek journalisten bij je project

De manier waarop je met journalisten omgaat en hen betrekt bij je onderwerp bepalen het succes van je project. Wat straal je uit? Blijf vooral heel erg enthousiast. Dat is misschien wel je belangrijkste manier om je boodschap over te brengen. Media hebben genoeg aanbod, dus je zult zelf actie moeten ondernemen om het onder de aandacht te brengen. We zien vooral dat lokale en regionale media en specialistische bladen het leuk vinden dat een project bij hen uit de buurt aan de Wereldprijs meedoet. Websites en bladen op het gebied van duurzaamheid zijn ook altijd op zoek naar nieuwe invalshoeken.

Interne afstemming

Bespreek wie de media te woord staat. Hoe stem je af wat je gaat zeggen? En hoe je dat doet? Welke termen en taalgebruik worden gebruikt? Wat vertel je niet? Blijf met collega's en partners in contact over wat je naar buiten brengt en wat niet. Als het er eenmaal uit is, is het eruit en dan is vooral op internet geen weg meer terug.

Schrijf een goed persbericht

Hoe schrijf je een goed persbericht? De kop en de eerste alinea van een persbericht zijn het belangrijkst. Dan moet duidelijk zijn wat je nieuws is. Als je daar niet je punt kunt maken, wordt de rest niet gelezen. De rest is duiding van de achtergrond, een quote, een toelichting op een organisatie etc. Ik heb voor mezelf de regel dat een persbericht nooit langer mag zijn dan één A4tje.

Zorg dat je cijfers op orde hebt

Maak voor jezelf een factsheet met de belangrijkste cijfers en feiten rondom je project. Als je iets met kinderarbeid in Bangladesh wilt doen, moet je wel de juiste gegevens kunnen opdreunen. Het is handig als je dit factsheet meteen zo maakt, dat je hem kunt delen.

Wees eerlijk en transparant

Als je iets niet weet, geef het dan gewoon toe. Als je iets ongeveer weet, geef dat ook aan. Een journalist heeft niets aan een verhaal met onduidelijkheden of onwaarheden. Het is van wederzijds belang dat het verhaal klopt en volledig is.

Voorkom jargon

Voorkom dat je taal gebruikt die mensen buiten het vakgebied niet snappen. Kies je doelgroep en pas daar je taalgebruik op aan. Weet je niet zeker of het duidelijk is? Vraag je opa, oma, broertje, vriend of kennis het te lezen die niets van het onderwerp af weet. Is het helder?

Hou het zakelijk

Je kunt als projecteigenaar helemaal op gaan in je project en er dolenthousiast over zijn. Daardoor kun je vergeten je boodschap goed en helder over het voetlicht te brengen. Hou het daarom zakelijk en concentreer je op de booschap die je wilt overbrengen.

Wees zelfverzekerd

Enthousiast zijn over je project en weten wat je kwaliteiten zijn, is goed. Maar maak jezelf niet groter dan je bent. Jij alleen lost het klimaatprobleem niet op (en als je dat wel doet, dan horen we dat heel graag).

Wees een goede bron van informatie

Niet alle journalisten met je contact hebt, weten meteen veel van de achtergrond. Help ze met interessante feitjes of achtergrondinformatie over de sector waar jouw project actief in is. Wees voor de journalist de autoriteit die hij altijd kan bellen.

afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Het team van Voor de Wereld van Morgen blogt, twittert en belt er de hele dag op los. We interviewen inspirerende duurzame ondernemers. We spreken met deskundigen over actuele thema's. We organiseren netwerkborrels voor ondernemers in onze community en bieden inspiratie voor een duurzame lifestyle. Wie zijn wij? Milou (community manager), Maartje (communicatie-adviseur), Jessie (redactie en social-media). Wil je iets aan ons kwijt? Mail dan naar voordewereldvanmorgen@asnbank.nl.

INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.552 blogs