afbeelding van Iris-Carolina
Iris-Carolina Auteur

The Conscious New World - een hoopvol begin

Een nieuwe lente een nieuw begin? Als het aan H&M ligt wel. De fastfashion keten brengt het hele jaar door nieuwe collecties en items op de markt, maar dit keer verdiende de collectie een bijzonder feestje. De nieuwe H&M Conscious Collection ligt 10 april in de winkel en om dit te vieren mochten Marieke Eyskoot en het publiek H&M én duurzaamheidspartner Solidaridad het vuur aan de schenen leggen: Hoe bewust is Conscious?

Taboe doorbrekenDat kledingproductie een gevoelig onderwerp is voor modemerken weten we nu wel. De meeste fabrieken staan in verre landen en werken met ondoorgrondelijke subcontracten aan ingewikkelde producten (met kraaltjes, knoopjes, kant, stofjes, verf, garen etc. etc), probeer daar maar inzicht in te krijgen als bewuste consument. Gelukkig zijn er initiatieven als MADE-BY, FairWear en Clean Clothes Campaign. Deze organisaties sporen kledingmerken aan om duurzamer te opereren en bieden praktisch toepasbare oplossingen. Ook Solidaridad is erg actief in het verbeteren van milieu-impact én de arbeidsomstandigheden in de textielketen. Toch horen we weinig van de grote modeketens over hun praktijken en ambities. Applaus voor het doorbreken van dit taboe door H&M!

De meeste fabrieken staan in verre landen en werken met ondoorgrondelijke subcontracten aan ingewikkelde producten (met kraaltjes, knoopjes, kant, stofjes, verf, garen etc. etc), probeer daar maar inzicht in te krijgen als bewuste consument

Inspiratie en stof om over na te denkenVanavond zien we 5 kunstenaars die hun interpretatie tonen op de 5 duurzame thema's die H&M heeft gekozen. De inspiratie en creativiteit van hun ontwerpen doen hun werk goed: Duurzame mode-expert Marieke Eyskoot ondervraagt H&M kritisch. Hoe ver gaat de commitment van H&M? Wat betekent Conscious? En doet H&M genoeg? Eerlijk is eerlijk, Maritha Lorentzon, Social Sustainability Coordinator van H&M, geeft overal antwoord op en vertelt dat ze graag meer wil bereiken. H&M werkt wereldwijd met 1800 fabrieken, die voor verschillende merken produceren. Dit jaar onderzoekt H&M met 3 fabrieken een nieuwe code of conduct om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. In 2018 moeten 750 fabrieken hieraan voldoen. Maritha benadrukt dat het moeilijk is impact uit te oefenen als je geen eigenaar bent en een fabriek meerdere klanten bedient. Ook goed om te weten is dat in China fabrieken zelf al werken aan verbeteringen.

Hoe goed is goed genoeg?

Tekorten door ambitie?Janet Mensink van Solidaridad legt helder uit hoe de samenwering in elkaar zit en hoe Solidaridad H&M helpt duurzamere materialen te kiezen voor hun collecties. In 2020 wil H&M alleen nog maar biologisch katoen gebruiken. Een prachtig streven, maar Janet geeft aan dat er veel moet gebeuren op het gebied van de productie van biologisch katoen. Veel boeren moeten omschakelen om straks aan de vraag van H&M te kunnen voldoen, en daarvoor zijn investeringen nodig. De boeren hebben dit geld niet, daarom moet H&M hier een actieve rol in spelen. Een flink uitdaging dus.

VerantwoordelijkheidUit de zaal kwamen vooral veel vragen over de eigen verantwoordelijkheid van H&M: zij hebben immers als eerste echte fastfashionketen de blauwdruk gelegd voor de hedendaagse textielproductie. Daar was Maritha het niet helemaal mee eens. H&M is geen overheid die minimumlonen kan bepalen en ook geen werkgever van de textielarbeiders, maar een afnemer. Dit antwoord vond ik een beetje lastig: als grote speler krijg je immers veel voor elkaar. Is het een rare gedachte dat fabrikanten beknibbelen op loonkosten en veiligheidsmaatregelen om de laagste productieprijs te kunnen garanderen en zo een grote klant binnen te halen? Ik kan me ook voorstellen dat overheden van ontwikkelingslanden zich liever niet hardmaken voor living wages, als er algemene economische groei tegenover staat. 

It's a promiseH&M beseft hun kracht overigens wel: zij werken inmiddels met overheden van productielanden om verbeteringen te bewerkstelligen. We werden ook getrakteerd op een belofte. Op de vraag of H&M hogere kwaliteit wil leveren en na wil denken over nieuwe businessmodellen, zoals leasen of huren antwoordde Maritha positief. Marieke vroeg het voor de zekerheid na: Is that a promise? Ja, dus!

DuurzamerDe Conscious Collection is nog niet 100% duurzaam, er worden ook niet-duurzame materialen toegepast: de collectie is een manier voor H&M om zich te ontwikkelen en steeds duurzamer te operen zonder de eigen identiteit te verliezen. Vlak voor wij de aanwezige kledingrekken indoken benadrukte Maritha dat ook in andere collecties van H&M steeds meer duurzamere materialen worden gebruikt. 

De Conscious Collection is misschien nog niet het toonbeeld van duurzaamheid in puurste zin, maar de stappen waaraan de kleding gigant zich committeerd en de samenwerking met Solidaridad zijn een hoopvol teken.

afbeelding van Iris-Carolina
Iris-Carolina Auteur

De wereld verandert continu maar mooie verhalen blijven. Dat is mijn motivatie om mij door middel van tekst en beeld in te zetten voor duurzaam en maatschappelijk initiatief. Bij MVO Nederland doe ik dat als communicatieadviseur en community manager en voor VDWVM coördineer ik een pool van bloggers zodat over alle mooie projecten die een bijdrage leveren aan de veranderingen in Nederland verhalen worden geschreven! VDWVM bloggers Om te laten zien wat er allemaal gebeurt houden we een kalender bij en verzamelen wij hier alle blogs. Ik kijk ernaar uit om samen met de VDWVM bloggers de postieve energie in Nederland in kaart te brengen! Ik ben nu nog op zoek naar mensen uit alle uithoeken van Nederland die het leuk vinden om mee te doen. Aanmelden: Lijkt het je wat om ook een VDWVM blogger te worden? Stuur dan je motivatie en voorbeelden van jouw schrijfkunst naar blog@voordewereldvanmorgen.nl Natuurlijk kan je me bereiken als je vragen of opmerkingen hebt: blog@voordewereldvanmorgen.nl en @hieris_ En ben je benieuwd naar al mijn VDWVM blogs? Klik dan hier

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs