afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Terug naar 2011: Fairphone won de ASN Bank Wereldprijs

In 2011 won Fairphone de ASN Bank Wereldprijs in de categorie “Eerlijke handel.”

In 2011 nam Bas van Abel de cheque van 10.000 euro in ontvangst.

Om te kijken hoe het er nu voor staat zochten we in 2013 de bedenkers op en interviewden we Roos van de Weerd. Wat is de missie van Fairphone?

“Fairphone wil de eerste eerlijke mobiele telefoon ter wereld maken. Stap voor stap organiseert Fairphone de totstandkoming van een telefoon die mensen en milieu voorop zet in het productieproces. Doel van Fairphone is om de productieketen inzichtelijk te maken en een eerste stap te zetten naar een duurzame verandering van economische systemen.” [De eerste Fairphone kwam in 2013 op de markt en daarvan zijn er 60.000 verkocht. Er is zelfs een Fairphone 2 op komst. Deze wordt in het najaar van 2015 verwacht. Hiervan zijn er 9.283 in de voorverkoop verkocht - red]

Hoe kwamen jullie op het idee om mee te doen aan de ASN Bank Wereldprijs?

“Het was het moment dat we van een project binnen de Waag Society over gingen naar de profilering van de start-up van Fairphone. De ASN Bank Wereldprijs kwam precies op het juiste moment op ons pad.”

Wat voor invloed heeft het winnen van de prijs op het project gehad?

“Door onder andere de ASN Bank Wereldprijs is Fairphone voor ons meer tastbaar geworden, het gaf ons de mogelijkheid om grotere stappen te maken richting de daadwerkelijke productie.”

Update van de redactie: inmiddels is Fairphone zelfs uitgeroepen tot meest duurzame techbedrijf ter wereld! Hiermee laten ze grote spelers zoals Google en Amazon (ver) achter zich. Lees hier het hele duurzaamheidsverslag van Greenpeace

Afbeelding ©Greenpeace

Heb je de doelen die je toen voor ogen had ook gerealiseerd?

“Ja! We hebben inmiddels een ongelofelijke 7337 (as we speak) telefoons voorverkocht met een crowdfunding campagne. We verwachten te kunnen leveren rond oktober. We gaan de telefoons zeer binnenkort echt produceren. Hiervoor gebruiken we duurzaam gewonnen mineralen, tin en coltan uit de Democratische Republiek Congo. Ze worden gemaakt in een fabriek waar een special opgericht fonds verzekert dat de arbeiders een fatsoenlijk loon ontvangen en er is ook een beweging gestart onder de "community members" van Fairphone. Elke dag sluiten honderden mensen zich aan op onze sociale media kanalen, registreren zich voor de nieuwsbrief en het meest wonderlijke. Ze betalen 325 euro voor een telefoon die ze pas in de herfst geleverd krijgen. Hiermee laten ze zien dat er een markt is voor producten die op een andere manier gemaakt worden.”

Hoe gaat het er nu mee?

"Erg goed! Het blijft heel spannend, we produceren dit jaar de eerste lichting van 20.000 telefoons, we moeten dus nog even door. Maar er is erg veel aandacht en enthousiasme en dit is alleen nog op het vlak van individuele consumenten. Via het bedrijfsleven komt ook enorme interesse onze kant op. Als het product er eenmaal is en staat denken we dat we onze boodschap en het product via andere kanalen kunnen verspreiden."

Kun je nog tips geven voor deelnemers?

“Een collega van mij heeft ooit een soortgelijk lijstje gemaakt. Dat lijstje was oorspronkelijk in het Engels en is nu vrij vertaald":

Ik ga heel eerlijk met je zijn, dus bereid je maar voor!

  • Laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat anderen niet geven om eerlijkheid en duurzaamheid. Dat is niet waar! Als je blijft zoeken vind je ze echt.
  • Wees zeker van je eigen project. Als je zelf twijfelt, kun je anderen namelijk ook niet overtuigen. Gepassioneerd over je initiatief vertellen steekt aan. Het publiek volgt dan vanzelf.
  • Blijf niet piekeren over jouw idee, met overthinking  kom je nergens. Natuurlijk zijn er nadelen en risico's. Maar probeer het gewoon. Niet geschoten is altijd mis! Ga ervoor!
  • Je gaat falen. Je maakt grote en kleine fouten. Laat dit je niet tegenhouden, maar leer ervan. Where there is struggle, there is process. Geen enkel project is vlekkeloos tot een succes gekomen.
  • Probeer datgene in jezelf te vinden dat jou verschillend maakt van anderen. Maak daar je handelsmerk van. Haal daar je voordeel uit. Bijzondere mensen zijn leuk en inspirerend.
  • Wees eerlijk over wat je wel en niet weet. Je kunt niet alles weten. Vraag om hulp en leer meer!
  • Wees niet bang om voor een publiek te spreken. Gebruik deze kans om daar extra sterk in te worden. Een goed idee blijft enkel bij een idee als je dit niet verder kunt communiceren.

Lees ook: Maak kennis met de Fairphone 2

Het oorspronkelijke interview met Fairphone dateert uit 2013

afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Het team van Voor de Wereld van Morgen blogt, twittert en belt er de hele dag op los. We interviewen inspirerende duurzame ondernemers. We spreken met deskundigen over actuele thema's. We organiseren netwerkborrels voor ondernemers in onze community en bieden inspiratie voor een duurzame lifestyle. Wie zijn wij? Milou (community manager), Maartje (communicatie-adviseur), Jessie (redactie en social-media). Wil je iets aan ons kwijt? Mail dan naar voordewereldvanmorgen@asnbank.nl.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs