afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

Tara Scally zet zich in voor een leefbaar loon

Kende jij deze inspirerende dame al?

Tara Scally in Pakistan

Tara Scally is campagne coördinator en woordvoerster bij de Schone Kleren Campagne. Haar missie is dat mensen niet langer worden uitgebuit voor onze kleding en dat mensenlevens gerespecteerd worden. Zij gelooft dat ieder mens recht heeft op een degelijk bestaan, ongeacht waar- en onder welke omstandigheden hij of zij geboren is. Wij interviewden haar over haar missie, mijlpalen en toekomstdromen. 

Een kleine introductie

Tara Scally heeft twee bachelors afgerond: psychologie en culturele antropologie. Haar bachelor onderzoek ging over fair trade producten uit Guatemala. Naast haar studie werkte ze in een duurzame winkel, schreef ze over eerlijke producten en was ze actief bij verschillende (jongeren)organisaties die bezig waren met eerlijke kleding.

Na haar afstuderen richtte ze haar eigen tassenlabel op, werkte ze bij Fair Wear Foundation en kwam ze uiteindelijk bij Schone Kleren Campagne terecht.

Miljoenen levens verbeteren

De Schone Kleren Campagne streeft naar een wereld waarin er alleen kleding te koop is die onder goede arbeidsomstandigheden is gemaakt. Dat doen ze door samen te werken met allerlei organisaties die zich met kleding bezighouden. Tara Scally licht toe:

“De kledingindustrie is de op één na vervuilendste industrie in de wereld en goed voor miljoenen banen. Als je deze industrie verandert, dan verbeter je miljoenen levens. Zelf houd ik heel erg van kleding, het is een manier van zelfexpressie en creativiteit. Maar kleding is nóg mooier als er een goed verhaal achter zit.”

Een paar mijlpalen

Voor de Schone Kleren Campagne heeft Tara Scally het afgelopen jaar veel productielanden bezocht. Ze vertelt bevlogen:

“De verhalen van de arbeiders zelf zijn zó indrukwekkend. In Pakistan sprak ik met tientallen slachtoffers en nabestaanden van een fabrieksbrand. Honderden mensen kwamen om. Ondanks de tralies voor de ramen lukte het sommigen om te ontsnappen. Luisteren naar hun verhalen was heftig. Ik heb die reis weinig geslapen. Maar mede dankzij deze verhalen hebben we compensatie kunnen regelen.”

“Verder ben ik trots op het onderzoek naar lonen dat wij vorig jaar hebben uitgebracht. Hieruit bleek dat 1 op de 3 arbeiders minder dan het wettelijk minimum loon verdient. Om dit soort feiten kunnen bedrijven niet heen. We zijn dan ook met bedrijven en politiek in gesprek hoe zij dit aan gaan pakken. Maar het meest van alles ben ik trots op de mensen die deze strijd voeren in de productielanden zelf.”

“Bijna elke arbeider die ik in de afgelopen jaren heb gesproken heeft vastgezeten in de gevangenis en ook nu weer worden duizenden kledingarbeiders onderdrukt en geïntimideerd in Bangladesh. Dat zij onder zulke gewelddadige omstandigheden de moed vinden om door te gaan, geeft mij de energie om voor hun te blijven strijden.

Tips voor eerlijke kleding

Tara Scally weet nog dat zij tien jaar geleden begon met haar strijd voor eerlijke kleding. Op de site van de Schone Kleren Campagne stond de tip: ‘Stel vragen.’ Tara Scally:

“Ik dacht: ‘is dit nu echt hoe ik het verschil ga maken?’ Nu ik er dichter op zit weet ik dat het antwoord 'ja!' is. Laatst sprak ik een groot kledingbedrijf dat zei dat ze de wens voor meer transparantie en een hoger loon wel begrepen, maar hun klanten ‘gewoon een leuk product voor een lage prijs willen’. Het zou zo goed zijn als consumenten zich vaker uitspreken want dan heeft dit merk geen poot meer om op te staan.”

“Veel mensen denken dat eerlijke kleding duurder is, maar er gaat maar een klein deel van de verkoopprijs van een kledingstuk naar het loon van arbeiders. Het grootste gedeelte gaat op aan marketing en overhead van bedrijven. Hoe duur de kleding is  en waar het geld naartoe gaat heeft alles te maken met de keuzes die bedrijven maken. Daarom is het zo belangrijk dat je als consument laat weten dat jij wil dat je favoriete merk ándere keuzes maakt!”

“Er zijn gelukkig manieren waarop je dat kunt doen: in de winkel vragen stellen of een mail sturen. Social media is ook een heel krachtig middel, evenals petities ondertekenen. Zo roepen wij bedrijven momenteel op om een leefbaar loon te betalen en vragen de overheid hier strenger op toe te zien. Binnenkort overhandig ik de handtekeningen aan minister Ploumen. Verder hebben we op onze site veel informatie staan over waar je eerlijke kleding kunt kopen.”

Een leefbaar loon

Uiteindelijk hoopt Tara Scally dat de Schone Kleren Campagne overbodig is en dat je in een winkel niet meer hoeft te twijfelen of iets wel verantwoord gemaakt is. Tara Scally:

“In de nabije toekomst hoop ik dat de prijsberekening van een product niet meer gebeurt op basis van uitbuiting maar op basis van realiteit: de werkelijke kosten. Op dit moment zegt een afnemer bijvoorbeeld nog dat hij maar 3 cent wil betalen voor een shirt, en dat het niet zijn probleem is hoe een fabrikant dit oplost.”

“Wij willen graag dat een leefbaar loon het beginpunt is en dat er per product gekeken wordt hoeveel tijd een arbeider daar mee bezig is. Op basis daarvan kun je dan berekenen wat een kledingstuk kost.”

Wil jij meer weten over de Schone Kleren Campagne? Klik dan hier voor de site of Facebookpagina.

afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

hetkanWel ziet de toekomst als een kans. Een kans voor een schonere en eerlijkere wereld. Een kans voor een verantwoorde lifestyle. Een kans voor nieuwe energie. Een kans voor dialoog. Een kans voor nieuwe media. Met hetkanWel maak je jouw wereld groener, eerlijker en leuker!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.591 blogs