afbeelding van Iris-Carolina
Iris-Carolina Auteur

Survival of the cheapest?

eerlijke mode

We kunnen er sinds de fabrieksrampen in Bangladesh echt niet meer omheen: de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie zijn verschrikkelijk. Ook in andere landen. Wie is er verantwoordelijk? Wat moeten kledingmerken doen? En hoe kunnen wij als consumenten bijdragen?

Het contrast tussen de schoonheid van mode en het dirty work in de productie

Lynsey Dubbeld is trendanalist en houdt zich bezig met duurzame mode. Zij weet als geen ander hoe het eraan toe gaat in de kledingindustrie en schreef hierover het boek Mode voor Morgen. Het kán anders. En consumenten kunnen die verandering stimuleren. Daarom ging Lynsey op zaterdag 25 mei in gesprek bij popup-store FIJN in Rotterdam. 'Werknemers in de kledingindustrie worden op alle mogelijke manieren uitgebuit,' begon Lynsey haar verhaal. Stel je voor: werkweken van 90 uur, onder zware en gevaarlijke omstandigheden. Overwerken om je rekeningen te betalen en dan nog niet genoeg verdienen voor een redelijk gevulde maag. Dit moet anders. 

Werkweken van 90 uur, onder zware en gevaarlijke omstandigheden. Overwerken om je rekeningen te betalen en dan nog niet genoeg verdienen voor een redelijk gevulde maag

Wie controleert te controleur?

Waarom merken dit laten gebeuren? Marktwerking, winstmaximalisatie en gebrek aan overzicht. De meeste merken hebben moeite met inzicht te krijgen in hun productieketens: die zijn lang en gecompliceerd. Door de prijsdruk wordt veel uitbesteed aan kleine sweatshops, waardoor het voor een merk nóg onoverzichtelijker wordt. En certificaten? Die zijn kostbaar en door het vele uitbesteden is het lastig te controleren wat er echt plaatsvindt. Daarnaast vindt er in de productielanden veel corruptie plaats. Hoeveel zegt een certificaat dan? Kortom: er is een lange weg te gaan.

Aanpakken

Gelukkig worden er steeds meer initiatieven genomen om de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie aan te pakken. FIJN is hiervan een sprekend voorbeeld: zij verkopen alleen merken die op de een of andere manier hun best doen zo duurzaam mogelijk te produceren. Ook de aanwezigen tijdens het debat kennen genoeg voorbeelden: de duurzame rankers van Rank-a-Brand, de GoedeWaar app, FairWear en Schone Kleren Campagne zetten zich in om kledingmerken én consumenten te mobiliseren zich in te zetten voor een duurzamere en eerlijkere mode-productie.

Hoe korter de keten hoe beter

De groep is het erover eens: het móet anders, maar hoe? De wirwar aan kostbare keurmerken is voor consumenten onoverzichtelijk en het besef dat een keurmerk ook niet altijd een eerlijk verhaal vertelt stelt teleur. Margot Lieftinck (Tulsi Craft) en Karin Reinders (Fair Fabrics), initiators van FIJN, geven aan hoe zij het voor zich zien: 'Investeer in je eigen keten. Hou deze klein en overzichtelijk, zo voel je je verantwoordelijk en vertel je een eerlijk én controleerbaar verhaal.' 'Ook grote merken profiteren van kortere ketens, en zij kunnen met relatief kleine verbeteringen een grote impact uitoefenen,' vult Lynsey aan 'daarnaast hebben zij macht en impact op publiek én overheden van productielanden.'

Op 28 mei kan je verder hierover in debat tijdens het Maatschappelijk Café over duurzame mode. Marieke Eyskoot, Lynsey Dubbeld en Niels Oskam e.a. vertellen over de wereld van duurzame mode in café Nieuwspoort, Den Haag.

afbeelding van Iris-Carolina
Iris-Carolina Auteur

De wereld verandert continu maar mooie verhalen blijven. Dat is mijn motivatie om mij door middel van tekst en beeld in te zetten voor duurzaam en maatschappelijk initiatief. Bij MVO Nederland doe ik dat als communicatieadviseur en community manager en voor VDWVM coördineer ik een pool van bloggers zodat over alle mooie projecten die een bijdrage leveren aan de veranderingen in Nederland verhalen worden geschreven! VDWVM bloggers Om te laten zien wat er allemaal gebeurt houden we een kalender bij en verzamelen wij hier alle blogs. Ik kijk ernaar uit om samen met de VDWVM bloggers de postieve energie in Nederland in kaart te brengen! Ik ben nu nog op zoek naar mensen uit alle uithoeken van Nederland die het leuk vinden om mee te doen. Aanmelden: Lijkt het je wat om ook een VDWVM blogger te worden? Stuur dan je motivatie en voorbeelden van jouw schrijfkunst naar blog@voordewereldvanmorgen.nl Natuurlijk kan je me bereiken als je vragen of opmerkingen hebt: blog@voordewereldvanmorgen.nl en @hieris_ En ben je benieuwd naar al mijn VDWVM blogs? Klik dan hier

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs