afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

SunData maakt zonne-energie efficiënter

Slimme monitoring kan wel 10% extra zonne-energie opleveren!

Extra energie van de good old sun
Extra energie van de good old sun

In 2017 won startup SunData de ASN Bank Wereldprijs en inmiddels zijn ze een nieuwe doelgroep, investeerder en heel veel plannen verder. Tijd voor een update! Wij vroegen Lex Schiebaan hoe het er nu voor staat.

Het dak op

Energiestartup SunData won de ASN Bank Wereldprijs met hun slimme monitoringtool voor de efficiëntie van zonnepanelen. “SunData monitort zonnepanelen met als doel om maximale energie op te wekken”, vertelt Lex. “Vaak staan ze stil of kunnen ze minder presteren, zonder dat iemand het doorheeft. Wanneer de panelen geplaatst zijn kijkt niemand er regelmatig naar om, terwijl er allerlei factoren zijn die de efficiëntie kunnen verminderen. Denk aan een hagelbui of storm waardoor een connector losraakt, producten die kapot gaan of panelen die onder de vogelpoep zitten en daardoor dus vuil zijn”. Al deze factoren zorgen ervoor dat die gouden bol een stuk minder schone energie voor ons kan verzorgen. Zonde natuurlijk!

Zonneenergie kan efficienter

Foto: Rawpixel via Unsplash 

Bestaand systeem gebruiken

“Wij houden het in de gaten door middel van ons monitoringsysteem”, vertelt Lex. “Hiermee zijn we redelijk uniek in de markt. We gebruiken namelijk de bestaande omvormer, die aan het paneel is aangesloten en de zonne-energie omzet in bruikbare energie, om onze data te verkrijgen. De omvormer meet namelijk verschillende punten, die wij kunnen gebruiken om analyses te maken. Daardoor kunnen we met normale datastromen meten en hebben we geen extra hardware nodig”.

ASN Bank Wereldprijs als proof of concept

In 2017 won SunData de ASN Bank Wereldprijs in de categorie ‘klimaatbescherming’. De startup viel niet alleen in de smaak bij de jury maar kreeg ook de meeste stemmen van het publiek en kon daardoor ook de publieksprijs in de wacht slepen. “De ASN Bank Wereldprijs zorgde ervoor dat we de kosten in de researchfase konden dekken, waardoor we ons product nog verder konden ontwikkelen”, vertelt Lex. “We waren bezig met het ophalen van een investering (SunData haalde recent 300.000 groeikapitaal op, red.) en de ASN Bank Wereldprijs heeft daarin zelfs een rol gespeeld. Het geeft je meer autoriteit. We merkten sowieso dat mensen via de ASN Bank Wereldprijs bij ons terecht kwamen, dat ons netwerk werd verbreed en dat het een interessante toevoeging vonden aan onze proof of concept”.

SunData bij de ASN Bank Wereldprijs

Foto: SunData bij de ASN Bank Wereldprijs 

Van consument naar weiland

Na het winnen van de prijs is er ook ontzettend veel PR geweest voor de startup. “Joris had tijdens het traject een PR-training gehad, die hij ontzettend nuttig vond en meteen kon toepassen in de praktijk. We stonden met een artikel in de Telegraaf en kregen daardoor ineens duizend aanmeldingen van consumenten die wel interesse hadden om hun zonnepanelen te optimaliseren”, vertelt Lex. Toch bleek de betalingsbereidheid bij deze doelgroep een lastig punt en daarom heeft SunData in juni de knoop doorgehakt: de focus komt nu in eerste instantie op grote partners te liggen. “Consumenten vinden het toch nog iets te vaag. Die denken ‘mij overkomt dat niet’. We werken wel samen met installateurs en merken dat dat een betere manier is om consumenten te bedienen, maar de echte impact van een storing is natuurlijk groter bij een bedrijf met een groot systeem. Hierbij kun je denken aan panelen die op bedrijvendaken liggen of zelfs in de weilanden”.

Zonnepanelen op het  dak

Foto: Scott Webb via Unsplash

Huurwoningen verduurzamen met data

Deze keuze was een nieuwe stap in de positionering van de startup. “Als start-up begin je breed en praat je met iedereen; van consumenten op straat tot netbeheerders. We waren echt op zoek naar een verdienmodel en merkten dat er twee groepen overbleven: installateurs en grote systemenparken. We moesten een keuze maken en hebben nu besloten om de komende drie maanden vol voor het laatste gaan. Maar ondertussen zijn we ook bezig met het voorzien van data voor 5000 huurwoningen. We zien dus overal mogelijkheden en denken groot. Ons doel is om 10% meer energie op te wekken door analyses en meldingen. We hebben een internationaal product en relatief weinig concurrentie, dus we willen uiteindelijk nog meer opschalen.”

Heb jij ook een slim idee voor een betere wereld? Geef je dan nu op voor de ASN Bank Wereldprijs 2018! 

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (> 3 jaar afvalarm), blogger (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

Meer blogs in Klimaatbescherming

Alle 1.610 blogs