afbeelding van Tobias
Tobias Auteur

Succesvolle sociaal ondernemers geven startup-advies

Wij vroegen vier succesvolle sociaal ondernemers naar hun belangrijkste lessen bij het opstarten van een eigen bedrijf

Foto: WakaWaka. Maurits Groen van WakaWaka, was in 2015 #1 in de Trouw duurzaam top-1

Of het nu gaat om zonnepanelen, duurzame tampons of verantwoorde koekjes, sociaal ondernemerschap in Nederland groeit. En wij steunen die trend natuurlijk van harte. Om aspirerende wereldverbeteraars een handje te helpen, vroegen we vier succesvolle sociaal ondernemers om persoonlijke ondernemersadviezen die je niet uit een zelfhulpboek kan halen.

Leen Zevenbergen, directeur Solarus, mede-oprichter B Lab Europe 

"Je moet doorgaan tot je erbij neervalt. Dat staat wel in boeken, maar het is vaak niet doorleefd door de mensen die het op hebben geschreven."

"Ik neem als voorbeeld mijn huidige bedrijf Solarus. Er zijn genoeg momenten geweest dat ik het gevoel had dat ik met mijn nagels aan de afgrond hing. En dan zijn er ook best wel wat ochtenden dat je wakker wordt en denkt: misschien moet ik er gewoon mee stoppen. Maar juist dan moet je doorgaan."

VDWVM: wat zorgt er op dat soort momenten voor dat jij doorgaat waar anderen misschien stoppen?

"Je moet plekken opzoeken waar je energie van krijgt. Ik ga bijvoorbeeld veel naar evenementen waar andere B corps (sociale ondernemingen) zijn. Dan praat ik met ondernemers die niet in de put zitten, want die zijn er ook altijd genoeg. Daar laad ik me mee op."

"Ik denk ook aan het belang van wat wij doen als grotere beweging. De meeste mensen zijn niet zo bezig met duurzaamheid. Dat heb ik wel gemerkt tijdens mij reizen. Kijk ook alleen al naar wat Wilders nu weer heeft gezegd, dat wij net als die halvegare Trump uit het klimaatakkoord moeten stappen. Juist in zo'n wereld speelt ondernemerschap een cruciale rol in het verduurzamen van de samenleving."

Mariah Mansvelt Beck, mede-oprichter Yoni 

"Zoek inspiratie op onverwachte plekken. Ik vind het helemaal niet interessant om naar onze concurrentie te kijken. Iedereen in de maandverbandbusiness doet ongeveer hetzelfde: witte panty’s met blauwe vloeistof. In de communicatie laten we ons bijvoorbeeld heel erg inspireren door andere sociale ondernemingen als Tony Chocolonely en Dopper: hoe pakken zij het aan op social media, hoe vertellen ze hun verhaal? Maar we hebben ook designers die nog geen ervaring hadden met verpakkingsontwerp onze verpakking laten ontwerpen. Daar hebben we dus mooi wel een prijs mee gewonnen."

"Een ander advies dat ik zelf heel graag had willen hebben, is dat je open moet zijn over de dingen waar je hulp bij nodig hebt. Zeker in het begin. In het eerste jaar heb je nog geen product om te laten zien en moet je jezelf echt verkopen. Wij gingen presentaties in met een houding van: wij hebben alles voor elkaar. Dat was onhandig. Er zijn altijd mensen die je kunnen en willen helpen en daar moet je van profiteren. Belangrijk is dan wel dat je specifiek bent in de dingen waar je hulp bij nodig hebt. Mensen moeten weten hoe ze je kunnen helpen."

Maurits Groen, directeur WakaWaka, was in 2015 #1 in de Trouw duurzaam top-100

"Je moet heel goed nadenken over wat voor team je samenstelt. Het is heel verleidelijk om je te omringen met enthousiaste mensen die het helemaal met je eens zijn. Maar je hebt juist ook kritische ervaren rotten en mensen die ‘ja maar’ durven zeggen nodig. Anders loop je het risico dat je misschien wel heel hard de verkeerde kant op holt." 

"Ik besteed ook altijd bewust tijd en energie aan het nadenken over onverwachte coalities van bedrijven en personen die ons kunnen steunen. Het is fijn om donaties te krijgen, maar als je een relatie kunt smeden waarbij iedereen iets aan elkaar heeft, heb je daar op de lange termijn veel meer aan. Een voorbeeld daarvan is de samenwerking tussen ons, energieaanbieder Greenchoice en de Jane Goodall Instituut (een stichting die apen redt). Wij leveren betaalbare solar WakaWakalampen aan de rangers van de stichting, terwijl Greenchoice met steun aan de stichting kan laten zien aan klanten waar ze voor staan. Iedereen wint."

Teyler Padberg, mede-oprichter Farm Brothers

"Leer omgaan met tegenslagen. Wij zijn met Farm Brothers een pad ingeslagen dat nog niet bestaat, dat gaat niet zonder slag of stoot. In het begin komt er veel op je af, en gaat er vanalles fout, dat kan frustrerend zijn. Je moet een manier vinden om daar mee om te gaan."

VDWVM: hoe doe je dat, tegenslagen leren incasseren?

"Je moet problemen serieus nemen, maar ook altijd beseffen dat er een oplossing is. Problemen zijn er om van te leren. Dat betekent: eerst even vloeken, en dan de de boel oplossen. Humor helpt daarbij. We proberen er vaak om te lachen om het te relativeren. Als ik dan vervolgens in de supermarkt sta en zie dat iemand mijn (biologische) koekjes op de band legt dan weet ik waar ik het allemaal voor doe."

Social Enterprise Days

We spraken deze vier ondernemers op de Social Enterprise Days. Een jaarlijks evenement waar sociaal ondernemers en deskundigen samenkomen om ervaringen te delen. Meer informatie over deze editie vind je op de website.

afbeelding van Tobias
Tobias Auteur

Freelance journalist en filmmaker | 27 | liefhebber van biologische aardappelen met jus

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs