afbeelding van Bart
Bart Auteur

Sociale impact voorop met de nieuwe collectie van hatsup.

hatsup. houdt je deze winter warm en zet mentale gezondheid op de kaart!

De herfst/wintercollectie van hatsup.
De herfst/wintercollectie van hatsup.

Toen Niels en Aishah op vakantie waren op Sicilië werden ze geconfronteerd met de impact van de vluchtelingencrisis op de mentale gezondheid van vluchtelingen. Ze kwamen een verwarde man tegen die duidelijk zorg nodig had; dit heeft uiteindelijk geleid tot de oprichting van hatsup.

Vreemde eendjes in de mode

Om bij te kunnen dragen aan dit wereldwijde probleem kwamen ze op het idee om een muts te ontwerpen. In het begin was dit nog lastig, omdat Niels (marketing) en Aishah (psychologie) allebei niet bekend waren met de modewereld.

Na enkele maanden marktonderzoek en zoeken naar producenten kwam de eerste collectie al op de markt: vijf vrolijke mutsen die ook nog eens eerlijk zijn geproduceerd voor mens, dier en milieu.

De mutsen zijn gemaakt van organic wol uit Australië, ‘proudly produced’ door een fair fashion producent in India en sinds dit jaar te koop in Nederland en Groot Brittannië. ‘De producent in India begeleidt merken om eerlijk te produceren en volgend jaar gaan we er langs.’ vertelt Niels.

Mensen helpen in mentale nood

Maar het verkopen van mutsen is niet het einddoel. Niels: ‘In Nederland kent iedereen wel iemand met mentale problemen en zijn we een telefoontje verwijderd van een psycholoog, maar in Kenia kennen ze dit helemaal niet.’

Hulp bieden aan mensen in mentale nood in ontwikkelingslanden is daarom de prioriteit van hatsup. Na een tijdelijke samenwerking met War Child besloten Niels en Aishah zich te richten op een lokale organisatie.

Met de kennis van Aishah over mentale gezondheidszorg in ontwikkelingslanden is hatsup. sinds kort verbonden aan de Kamili Organisation in Kenia. ‘Vanuit de overheid wordt niks gedaan voor mensen in mentale nood, ze worden aan hun lot overgelaten.’

Voor elk product dat hatsup. verkoopt wordt daarom een persoon in mentale nood geholpen door de Kamili Organisation. Dit wordt gedaan door middel van een-op-een gesprekken, medicijnen en sessies in groepen. Het persoonlijke contact met de oprichtster zorgt er voor dat de sociale impact direct terug te zien is.

hatsup. in Kenia

De nieuwe herfst/wintercollectie

Nu is het tijd voor de volgende stap: deze maand komt de nieuwe collectie op de markt. Donderdag 8 november is de aftrap en organiseert hatsup. een shop take-over in de Impact Shop in Amsterdam.

Naast twee nieuwe mutsen zijn er ook verschillende sjaals gemaakt samen met een modeontwerpster. Door meer producten aan te bieden willen Niels en Aishah hatsup. uitgroeien tot een modemerk met een duidelijke missie.

Niels: ‘Uiteindelijk hebben we in de mode te maken met lage marges; het succes staat of valt met de aantallen.’ Vergeleken met de eerste collectie liggen er straks vijf keer zoveel producten in de winkel. Op die manier vergroten Niels en Aishah ook direct de sociale impact in Kenia met hatsup.

De volgende stap is om nog meer producten toe te voegen aan de collectie en een eigen winkel te openen in Amsterdam of Londen. Maar uiteraard blijft de focus liggen op het helpen van zoveel mogelijk mensen in mentale nood.

afbeelding van Bart
Bart Auteur

Stagiair bij Voor de Wereld van Morgen. Heb jij een sociaal of duurzaam idee? Zet je project in de spotlight op ons platform en meld je aan!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.591 blogs