afbeelding van Mirjam
Mirjam Auteur

Red gekke groente van de vuilnisbak met Kromkommer

Op een podium staat een grote wortel (nou ja, man in wortelpak) enthousiast te dansen. Uit de speakers knalt Get ready for the launch van Dj Jean. Het is zover! De anti-voedselverspilling soeplijn van Kromkommer wordt gelanceerd en de zaal bruist van de energie.

Zo’n twee jaar geleden ontstond Kromkommer na een middag dumpsterdiven op de markt van Rotterdam. Lisanne van Zwol en Jente de Vries waren geschokt door de hoeveelheid goed eten die er na een dagje markt wordt weggegooid. Van die ietwat bruine banaan en watermeloen met een klein plekje wisten zij echt nog wel wat lekkers te maken.

Het was meteen duidelijk dat ze iets aan deze verspilling wilden doen: Op een positieve manier aandacht vragen voor alle kromme komkommers, hartvormige tomaten en tweebeenwortels die vanwege hun uiterlijk worden weggegooid. Na een pilot waarbij deze kromme groenten via een groothandel werden verkocht volgde een crowdfundcampagne om geld op te halen voor het lanceren van een heuse Kromkommer soeplijn. En die wordt nu gepresenteerd bij Uit Je Eigen Stad in Rotterdam.

The launch

Lisanne, Jente en Chantal van Kromkommer geven een spetterende presentatie over de ontwikkeling van Kromkommer in de afgelopen twee jaar. Ook de telers en producent waarmee ze werken komen aan het woord. Een tomatenteler vertelt dat hij zijn kas niet met fossiele brandstoffen verwarmt, maar met aardwarmte. De soepproducent vertelt dat er een groot beroep op zijn creativiteit werd gedaan, vanwege de specifieke wensen van de Kromkommer meiden. Ze wilden bijvoorbeeld niks weten van toegevoegde suiker en de soepen moesten veganistisch worden.

De Krommunity

Het publiek bestaat voor het grootste deel uit mensen die geld hebben gedoneerd aan de crowdfundcampagne. Aan het gejuich en applaus merk je dat iedereen trots is dat het is gelukt de soeplijn te realiseren. Een kwartier na de start van het programma is #krom al trending topic op Twitter!

Duurzame soep…

We mogen de drie soepen ook proeven, en geloof me: ze smaken allemaal ontzettend lekker. De soep wordt uiteraard alleen gemaakt van gek gevormde groente en is er in de smaken tomaat, biet en wortel. De soepen bevatten geen kunstmatige additieven, zijn vegan en worden zo duurzaam mogelijk geproduceerd (denk aan het beperken van verpakkingsmateriaal). Dit is duidelijk een product waar ik 100% achter kan staan!

Voedselverspilling is niet recht te praten

Wereldwijd verspillen we jaarlijks 1,3 miljard ton voedsel: een derde van de gehele productie! Naar schatting 5% tot 10% van het voedsel wordt verspild door strenge eisen van supermarkten en andere verkoopkanalen aan het uiterlijk van het product. Kromkommer heeft dit probleem op de kaart gezet én een oplossing aangedragen. En als drie jonge meiden zonder enige ervaring in de voedingsindustrie een duurzame soeplijn kunnen ontwikkelen, kom jij vast ook verder met je duurzame idee dan je denkt. Ik ben in ieder geval overtuigd: krom is het nieuwe recht!

afbeelding van Mirjam
Mirjam Auteur

Ik ben voedingskundige en werk momenteel bij Food Cabinet: een project- en campagnebureau gespecialiseerd in voedselvraagstukken. We schrijven inhoudelijke adviezen voor allerlei partijen, maar initiëren ook grote campagnes zoals Damn Food Waste en Big Bang Broccoli. Ik was ook één van de oprichters van YFM Groningen. Ik hou van koken, zingen en ben aan het trainen voor een marathon. Tijdens mijn studie Voeding en Gezondheid kwam ik erachter dat er niet alleen veel te verbeteren valt op het gebied van gezonde voeding, maar ook op het gebied van duurzame voeding. Nu probeer ik die twee te verbinden. Iedereen heeft dagelijks met eten te maken. Wat en hoe we eten heeft een enorme impact op onze omgeving. Je eetpatroon aanpassen is een van de makkelijkste en meest tastbare manieren om je in te zetten voor een duurzamere wereld. Ik wil graag helpen om mensen hier bewust van te maken.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs