afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

Plantaardig eten: zó zorg je voor een gezonde en diverse maaltijd

Als je plantaardig wilt gaan eten, hoe zorg je dan dat je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt?

Foto:  Lisette Kreischer
Foto: Lisette Kreischer

In Nederland worden jaarlijks meer dan 550 miljoen dieren gefokt in de vee-industrie. Dit heeft niet alleen een negatieve impact op het welzijn van dieren, maar brengt ook grote schade toe aan het milieu en onze gezondheid.

“Het breekt mijn hart als ik zie hoe we met dieren omgaan.” zegt Lisette Kreischer, schrijver van plantaardige kookboeken. Ze vervolgt: “ We kunnen niet zo door gaan met z’n allen. Door plantaardig te eten kunnen we de wereld van de toekomst juist mooier maken. We kunnen de negatieve impact op het milieu verkleinen, onze gezondheid vergroten, het welzijn van dieren bevorderen en tegelijkertijd genieten van een heerlijke keuken. ” Maar wat als je besluit plantaardig te gaan eten? Hoe zorg je er dan voor dat je een gezonde en diverse maaltijd op tafel zet?

Een frisse start

Als je de keuze maakt om je voedingspatroon te veranderen is het belangrijk om dat goed voor te bereiden. Een nieuwe hobby begin je ook niet zonder dat je gemotiveerd, geïnformeerd en voorbereid bent, dus waarom zou je dat met je voeding wel doen? “Het belangrijkste is om je motieven helder te hebben.” vertelt Lisette Kreischer. “Als je diep van binnen voelt dat je andere keuzes wilt maken, dan kan je er voor gaan.” 

Maak dus een lijstje van je motieven en je missie, lees je goed in of kijk een documentaire over het onderwerp. Zo krijgt je nieuwe start een stevige bodem. Lisette Kreischer: “Ik geef vaak de film Cowspiracy als tip. Zelfs de meest fanatieke vleeseters willen spontaan plantaardig eten. Je zult moeten loslaten wat je hebt gekend, maar je krijgt er zoveel moois voor terug.”

Een nieuw boodschappenlijstje

De voornaamste producten op een plantaardig boodschappenlijstje zijn: groenten, fruit, peulvruchten, aardappels, noten, zaden, kiemen, plantaardige vetten, biologische soja, kruiden, algen en wier. Wist je bijvoorbeeld dat er in algen ook calcium zit? Daar hoef je helemaal geen melk voor te drinken. Verder zijn de belangrijkste voedingsstoffen die je goed moet vervangen de volgende:

  • Eiwitten zijn nodig voor de bouw van lichaamscellen. Ze zitten in eieren en melkproducten, maar ook in brood en graanproducten, peulvruchten,tofu, seitan en zeewier.
  • IJzer is belangrijk voor het transport van zuurstof door je bloed. IJzer zit in groene groenten, volkoren brood,ontbijtgranen en zeewier.
  • Vitamine B12 zorgt voor de aanmaak van rode bloedlichamen een een goede werking van het zenuwstelsel. Deze vitamine zit helaas alleen in dierlijke producten. Deze kan je vervangen met voedingssupplementen, zoals  B12 van Solgar.
  • Vitamine B1 is belangrijk voor de verbranding van koolhydraten, een goede werking van het hart en zenuwstelsel. Deze vitamine zit in melk(producten), groente, brood en graanproducten.

Een nieuw menu

Een veelgehoord vooroordeel over plantaardig eten is dat het heel eentonig is. Daar is gelukkig niets van waar. De plantaardige keuken zit vol heerlijke verassingen: van winterse groenteschotels tot lasagnes, van Oosterse curry’s tot Mexicaanse hapjes. Je kunt zelfs veganistisch barbecuen en sushi maken! Ook voor het ontbijt en de lunch zijn er tal van mogelijkheden. Goede kookboeken voor beginners zijn De Vegarevolutie of Plant Power. Hier krijg je niet alleen smakelijke recepten en handige boodschappenlijstjes, maar ook veel achtergrondinformatie en tips. Ben je liever online? Kijk dan eens op Instagram of Pinterest voor inspiratie, of bezoek de blog van De Groene Meisjes. Die laatste dames hebben veel leuke stukjes geschreven over plantaardig eten. Verder hebben ze aan aantal filmpjes waarin ze vertellen wat veganisten eten of prangende vragen beantwoorden als: “Is vegan eten duur?

Vegan eten is leuk!

De Groene Meisjes zijn dol op vegan. Hun boek en blog staat boordevol gouden tips en smakelijke recepten. De liefde en het plezier stralen er van af. “Het allermooiste aan vegan eten vinden we eigenlijk meerdere dingen”, vertellen De Groene Meisjes. “Ten eerste bijvoorbeeld dat het ons super creatief in de keuken heeft gemaakt. We maken en eten dingen die we een paar jaar geleden nog niet eens kenden. Je hebt minder keuze in de supermarkt, dus je gaat veel zelf maken, en zo ontdek je allerlei ingrediënten die je daarvoor nooit kende.”

Iets anders dat De Groene Meisjes heel fijn vinden is dat ze op reis altijd een leuk doel hebben. Samen gaan ze in binnen en buitenland op zoek naar leuke vegan restaurantjes (of plekken waar je ook goed veganistisch kunt eten) Deze delen ze met hun lezers op hun blog.“Het is altijd weer een verrassing wat je gaat tegenkomen en dat maakt het reizen extra leuk”, vertellen ze glimlachend. “Dus je weet dat je niet alleen iets goeds doet voor de dieren en het milieu, maar je merkt ook dat het goed is voor je gezondheid. Bovendien brengt deze lifestyle ons ook nog heel veel plezier!”

Een groene toekomstwens

Lisette Kreischer spreekt iedere ochtend spreek een klein manifest uit, dat haar wens voor de toekomst helder omvat:

‘May all being everywhere be happy and free and may the thoughts, words and actions of my own life contribute to that happiness and that freedom - Lokah Samastah Sukhino Bhavantu

“Ik hoop oprecht dat dit in de toekomst gaan bereiken, en ik geloof dat plantaardig eten daarin een belangrijke rol zal spelen”, zegt Lisette Kreischer. “Het is zo’n lieve en vriendelijke keuken. En zo ontzettend smakelijk!”

afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

hetkanWel ziet de toekomst als een kans. Een kans voor een schonere en eerlijkere wereld. Een kans voor een verantwoorde lifestyle. Een kans voor nieuwe energie. Een kans voor dialoog. Een kans voor nieuwe media. Met hetkanWel maak je jouw wereld groener, eerlijker en leuker!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs