afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

Over het avontuur van Kromkommer

Kromkommer - Van Zwol fotografie

Volgens schattingen wordt zo’n 5 tot 10% van alle groente en fruit in Nederland verspild vanwege hun ‘looks’. Daarnaast zorgen schommelingen in de productie en gebrek aan communicatie binnen de keten voor groente-overschotten die vervolgens doorgedraaid worden. Deze groenten belanden op de afvalberg, bij veevoer of in de biovergister, terwijl er met de smaak en kwaliteit niks mis is. Kromkommer zorgt er gelukkig voor dat deze groenten alsnog op ons bord terecht komen.  

Wij waren benieuwd naar de weg die Kromkommer de afgelopen jaren heeft afgelegd én naar de route die hun kromme groente aflegt voor wij er thuis van kunnen genieten. Daarom spraken wij met Chantal Engelen. Zij is mede-oprichter van Kromkommer en vertelde ons alles over hun hoopvolle visie: een wereld zonder voedselverspilling.

 

Het Kromkommer-avontuur

Het Kromkommer-avontuur begon in 2012 op een regenachtige dinsdagmiddag op de markt. Voor een studievak gingen initiatiefnemers Lisanne van Zwol en Jente de Vries op zoek naar eten dat weggegooid zou worden. Dat bleek een heleboel te zijn. Ook bij supermarkten en restaurants konden zij van alles vinden. Bovendien ontdekten zij dat er veel goede groente wordt weggegooid omdat ze niet aan de standaard eisen voldoen.

Zij zagen niet alleen een probleem, maar vooral ook een enorme kans. Al die lekkere, verse en vaak prachtig gevormde groenten, daar moest toch een betere bestemming voor zijn! Kromkommer was een feit. Chantal Engelen vertelt enthousiast:

“In die tijd zette ik mij in voor Too Good To Waste: een initiatief met dezelfde missie. Ik kwam Kromkommer overal tegen en besloot in 2013 om onze krachten te bundelen om voedselverspilling de wereld uit te helpen.”

Een enorme achtbaan

Het team van Kromkommer heeft de afgelopen jaren niet stil gezeten. Sterker nog: het team is enorm gegroeid. Samen zorgen zij er voor dat groente weer terecht komt waar het volgens hen hoort: in het schap. Dat doen ze met allerlei ludieke campagnes, inspirerende verhalen én sinds 2014 met de lekkerste soepen van de gekste groenten. Chantal Engelen vertelt:

“We hebben de afgelopen jaren ervaren als een rollercoaster. We hebben ontzettend veel geleerd. Toen we begonnen wisten we helemaal niets van de groentesector of een eigen product maken. Inmiddels weten we heel veel van de groenteketen en kunnen we andere partijen daar in meenemen.”

De weg die een Kromkommer aflegt

Kromkommer werkt samen met allerlei Nederlandse telers. Zij kennen hun reststromen en weten welke groenten ze op bepaalde momenten kunnen verwachten. Chantal Engelen licht toe:

“We bekijken steeds welke reststromen er zijn, wat de huidige voorraad is van onze soepen en wat we precies nodig hebben. Vervolgens gaan we naar de telers en nemen we hun kromme groente af. Daar betalen we een goede prijs voor. We geloven namelijk dat gekke groente net zoveel waard zijn als de ‘perfecte’ groente. Ons doel is om het systeem te veranderen. De groente gratis afnemen bij de telers zou dit tegenspreken.”

“De groente gaan vervolgens van de teler naar de snijder. Daar worden ze gewassen en in blokjes gesneden. Bij tomaten hoeft dit bijvoorbeeld niet. Die gaan in hun geheel in de soep Vanaf daar gaan ze naar de fabriek en die maakt er soep van. Die soep gaat vervolgens naar onze opslagruimte in Den Helder en van daaruit wordt het naar alle winkels vervoerd. De keten is dus eigenlijk heel kort.”

“We werken alleen samen met partners die onze missie echt begrijpen en bereid zijn om met ons aan ons doel te werken. Dat vraagt soms om extra inzet. Zo werken we al vanaf het begin met de fabriek die ook ‘gewone’ soep voor grote supermarkten maakt. Zij geloofde meteen in ons plan. We hebben bewust voor een grote professionele partij gekozen omdat we het belangrijk vinden dat het aan alle regelgeving voldoet en dat we een goede kwaliteit kunnen garanderen. Bovendien is het zo ook makkelijker om in de toekomst op te schalen.”

Toekomst

Sinds kort verkoopt Kromkommer hun soep ook aan partijen die serveren, zoals bijvoorbeeld bedrijfsrestaurants. Zo serveren ze bijvoorbeeld ook aan de Universiteit van Amsterdam en de HvA. Daarnaast zijn ze er mee bezig om de groente in de schappen te krijgen zodat je straks zelf kromme groenten kunt kopen. Chantal Engelen vertelt bevlogen:

“De soep is voor ons altijd een middel geweest om het verhaal te vertellen. Ons uiteindelijke doel is dat die kromme groenten in de schappen liggen. Krom naast recht, voor een eerlijke prijs. Ik hoop dat je ons richting het einde van dit jaar vaker tegen gaat komen. Dat kan bijvoorbeeld in restaurants zijn waar koks kunnen koken met de groenten. Maar ook in een supermarkt of groentewinkel. Je zult ons niet meteen landelijk in elke supermarkt vinden. We beginnen liever wat kleiner zodat we alles goed kunnen opbouwen. Dat is logistiek nog een hele uitdaging, maar we geloven zeker dat het ons gaat lukken.”

 

Wil jij meer weten over Kromkommer? Klik dan hier voor de site en Facebookpagina of bekijk het filmpje hier onder.

 

 

afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

hetkanWel ziet de toekomst als een kans. Een kans voor een schonere en eerlijkere wereld. Een kans voor een verantwoorde lifestyle. Een kans voor nieuwe energie. Een kans voor dialoog. Een kans voor nieuwe media. Met hetkanWel maak je jouw wereld groener, eerlijker en leuker!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs