afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

(Onterecht) onbekende eerlijke chocolademerken

Natuurlijk is chocola per definitie al goed, maar éérlijke en bijzondere chocola is nog beter. Eten zonder schuldgevoel, anyone?

Chocola van Mesjokke
Chocola van Mesjokke. Foto Saskia de Wal

Ga je voor melk, wit, met spikkels of toch liever hazelnoten? Zorg in ieder geval dat jouw chocomomentje eerlijk en verantwoord is. Per 1 oktober stijgt de Fairtrade minimumprijs en -premie met 20%, maar er zijn genoeg chocolademerken die meer doen dan een fairtradeprijs betalen. Wij selecteerden, met de hulp van communitylid Paul van Chocoladeverkopers, de fijnste chocolademerken waar je lekker van kunt genieten. Wat is jouw favoriet? 

Original Beans

"Ik denk dat Original Beans in ieder geval een plekje verdient", aldus Paul van Chocoladeverkopers. De chocolade van Original Beans is biologisch, fair én plasticvrij! Niet voor niks vind je ze terug in toprestaurants en hotels. De repen worden gemaakt volgens het 'One Bar One Tree'-principe, wat inhoudt dat voor elke reep die gemaakt is een boom wordt geplant. Hierdoor zijn al meer dan 24.000 voetbalvelden aan bos bewaard gebleven en 1,5 miljoen bomen geplant! Op de site van Original Beans kun je met de unieke code op de reep je eigen boom zien groeien. Bovendien krijgen de boeren 2 x de Fairtradeprijs voor hun bonen, en beschermt het merk bestaande (bos)gebieden om biodiversiteit te behouden. Je vindt Original Beans onder andere bij Ekoplaza. 

Mesjokke chocolade

Luc, Per, Wouter en Jasper, de vier vrienden achter dit indiemerk noemen zich ‘The Chocolate Explorers’. Ze (van origine zijn de mannen huisarts, antropoloog, chef-kok en kunsthistoricus) wilden verantwoorde, ongehoord lekkere en transparant geproduceerde bean-to-bar chocolade maken. En guess what? Dat gingen ze dus gewoon doen. De enthousiaste ondernemers begonnen in de woonkamer van Wouter en hebben inmiddels een chocoladefabriek(je) in Utrecht. De cacaobonen worden direct bij de boer ingekocht, en de vrienden gebruiken ´specialty cacao´ met diepgaande en prikkelende smaken. Óf boek meteen een Bier en Chocolade of Wijn, Whiskey, Mesjokke Culicombi (say what?) of Choco-cruise… Hallo nieuw lievelingsbedrijfsuitje! Mesjokke is in kleine winkels door heel Nederland te koop.

Mesjokke chocoladereep

Zotter

Zotter: de naam is alleen al leuk. "Dit Oostenrijkse merk is volledig bean-to-bar en biologisch", vertelt Paul. "En de repen zijn knotsgek!". Naast chocoladerepen met 24 verschillende vullingen (denk aan zeewier/karamel/ananas, champagne/rode bes, kastanje/rum en vegan chocolademousse) verkoopt Zotter ook chocoladelollies. Bovendien kun je je eigen wikkel ontwerpen, wat de reep extra leuk maakt als relatiegeschenk. Nu al fan? Bestel dan een choco-abonnement! 

Way to go

Nieuw op de markt is de Way to Go chocolade van supermarktketen Lidl. Voor deze chocoladerepen koopt Lidl de cacao rechtstreeks in bij de boeren van Fairtrade coöperatie Kuapa Kokoo in Ghana. "Door een extra premie bovenop de Fairtrade premie te betalen, kunnen boeren werken aan het verhogen van hun inkomen.", laat Lidl weten. Hierdoor zijn de boeren minder afhankelijk van de cacao-opbrengst en kunnen ze andere landbouwprojecten opzetten. De repen zijn beschikbaar in de smaken puur, melk, karamel & zeezout en kokos & pecan en kosten €1,99.  

Way to go repen van LidlDe Way to Go repen van Lidl. Foto: Lidl 

Chocolatemakers

Rodney en Enver wilden ook chocolademaker worden; blijkbaar is het een veelvoorkomende jongensdroom. De heren kozen echter niet voor ‘zomaar chocolade’, maar gingen voor de échte chocolade. Ze zijn het enige Nederlandse chocoladebedrijf dat elke schakel in de keten zelf in de hand heeft. Biologische cacao, eigen branding en met zo min mogelijk toevoegingen: deze repen zijn op alle fronten goed (én ook gewoon heel lekker!). Onze favoriet is de ‘Gorilla bar’ (omdat de laatste berggorilla’s van de wereld in het Virunga National Park leven in Oost Congo, waar de Chocolatemakers cacao aanplanten om inwoners van inkomen te voorzien en te voorkomen dat het leefgebied van gorilla’s door houtkap en stroperij verdwijnt). Kijk bij onder andere Ekoplaza en WAAR of je de repen in het schap ziet liggen, of koop ze in de webshop; het is het waard!

Chocolatemakers chocola komt per boot!

Seed & bean

De chocola van Seed & Bean wordt handgemaakt in Engeland. Met lokale productie in batches van 45 liter (tegenover het gebruikelijke 50.000 van grote productiehuizen), biologische ingrediënten en volledig composteerbare folies zijn ze één van de pioniers in chocoladeland. Seed & Bean heeft ont-zet-tend veel lekkere smaken, waaronder chili&limoen, pompoen&hennep, mandarijn&gember en kokos&framboos. Je vindt de repen onder andere bij Holland & Barrett, Simon Lévelt en in diverse webwinkels.  

Marou

De chocolade van Marou wordt geheel in Ho Chi Ming City gemaakt, in nauwe samenwerking met cacaoboeren in Vietnam. Elk jaar brengt Marou een duurzaamheidsrapport uit, waarbij ze precies vertellen hoe hun proces werkt. Daarnaast werkt Marou aan verschillende projecten vor het behoud van biodiversiteit. 

Uncommon Cacao

Geen chocoladereep, maar chocoladebonen. Voor als je zelf aan de slag wilt! Transparante en fair trade cacao: dat is volgens Uncommon Cacao belangrijk: "Because chocolate and all of its people deserve better". Deze organisatie is de eerste 'Transparent Trade cacao supply chain company' ter wereld en gecertificeerd B corp. Ieder jaar een duurzaamheidsrapport uit. De bonen komen onder andere uit Belize, Guatemala, Colombia en Ghana en worden opgeslagen in ee nwarenhuis in Amsterdam. 

Raaka

Een stel hipsters uit (anders dan de Finse naam van het merk doet vermoeden) Amerika maken in een Pinterestwaardige fabriek de lekkerste chocola. In tegenstelling tot de meeste chocolade wordt deze chocola handgemaakt van biologische ongeroosterde in plaats van geroosterde bonen. Hierdoor proef je bij elke reep verschil: niet alle bonen smaken namelijk naar de suiker-en-vanille-smaak die we van grote chocolademerken kennen! De jonge chocolademakers van Raaka willen je kennis laten maken met de échte boon, die is gevormd door het klimaat, de bodem en de oogst. Extra leuk: de schillen doneren ze aan een eetbare schooltuin in New York, waar ze zorgen voor een rijke compost. Lees hier meer over dit chocolademerk (pas op: té lekkere foto’s!)

De Raakafabriek is bijhoorlijk hipsterproof

Blanxart

In Spanje is deze chocola al héél lang een begrip. Wat begon in een klein atelier in Barcelona groeide uit tot een (nog steeds in Nederland onbekend) bedrijf in single-origin chocola die door Blanxart zelf wordt gemaakt, verpakt en verkocht. Blanxart werkt samen met kleine coöperaties en gebruikt een oude techniek om chocolade te roosteren. Vooral de ‘experience’-collectie is onze favoriet, met smaken als Melk&Viooltjes, Appel&Honing en Puur&Rozen. Una barra de chocolate por favor! 

Taza

Dit merk, opgezet door Alex Whitmore tijdens een reis in Mexico, staat bekend om haar direct trade certificering. In de Cacao Sourcing Transparency Reports kun je precies zien waar de chocolade voor de Taza-repen vandaan komt én hoeveel de boeren ervoor hebben gekregen. Dat is meestal meer dan de ‘fair trade’-prijzen die in de cacaosector worden gehanteerd. Niet alleen de Amaza Bars zijn een lust voor het oog; ook de ronde Mexican Discs zijn superleuk om weg te geven (of gewoon op te eten, snappen we ook heel goed hoor!). 

Tony Chocolonely

Oké, waarschijnlijk ken je dit merk al. Maar wat is een chocoladeoverzicht zonder onze eigen Hollandse slaafvrije repen? Met een eigen film, chocoladepretpark in Zaandam (op de planning voor 2020), chocolademelk en héél véél verkochte repen chocola gaat Tony’s harder dan zoete broodjes over de toonbank. En terecht! Eerder schreven we al uitgebreid over het verhaal achter Tony’s, dus nu houden we het bij een eervolle vermelding. Onlangs lanceerde Tony's namellijk de Living Income Reference Price (LIRP) om een leefbaar loon duidelijker te maken. De prijs is gebaseerd op berekeningen, waar rekening is gehouden met productiviteit, land- en familiegrootte en verschillende inkomstenbronnen. Het resultaat? Eén nieuwe referentieprijs van $2,20 per kg cacao voor Ivoorkust en $2,10 kg cacao voor Ghana. Samen produceren deze landen 60% van de wereldwijde cacaoproductie. Dus als alle chocolademakers deze prijs zouden betalen, zou een leefbaar inkomen mogelijk zijn voor al deze boeren, aldus Tony's. 

Tony's living income

Foto: tony's living income. Bron: Tony's Chocolonely 

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (sinds 2014 afvalarm), blogger en auteur (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com en www.smir.store). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.216 blogs