afbeelding van Maureen
Maureen Auteur

MVO loont

Donderdag 28 februari 2013 organiseerde Duurzaam Eindhoven in het Van Abbe Museum een bijeenkomst speciaal vóór en dóór Eindhovense ondernemers. Het onderwerp? MVO en hoe je dit intergreert in je eigen onderneming.

Jean–Paul Close van AiREAS opende de bijeenkomst met zijn presentatie. Hij vertelde over hoe hij maatschappelijk verantwoord ondernemen vormgeeft: hij volgt een uniek maatschappijmodel waarbij cooperativiteit centraal staat en dat is gebaseerd op gelijkwaardigheid en gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Tijdens de interactieve sessies die volgden kwamen meer bijzondere manieren van MVO aan bod.

Duurzaam op verschillende vlakken

In een interactieve sessie met een ondernemerspanel werd o.l.v. Tamara Meerman van Duurzaam Eindhoven stil gestaan bij termen als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO) en Maatschappelijk Verantwoord Leven (MVL). De panelleden vertelden over hun eigen praktijkervaringen hiermee. Wat opviel was dat deze ondernemers op al deze vlakken actief waren. Samen voor Eindhoven en Neos deelden hun ervaringen over succesvolle samenwerkingen met bedrijven zoals het kiezen van een vrijwilligersproject als teambuilding activiteit om zo MBO-beleid vorm te geven.

MVO is meer dan verantwoord ondernemen

Rik Konings van MVO Kickstart gaf handvatten over hoe jouw MVO-ondernemersbril eruit kan zien: 'MVO is een mooie eerste stap naar Maatschappelijk Verantwoord Leven en uiteindelijk Maatschappelijk Verantwoord Leiderschap'. Ook het panellid van beveiligingsbedrijf Van Egdom Security vertelde hoe hun MVO-beleid een ander, overwacht, voordeel met zich meebracht. Door het gebruik van electrische auto's is de pakkans van criminelen heeft vergroot: criminelen horen deze auto's helemaal niet aankomen!

Powersessie duurzaamheid

Uiteraard kwam ook de term duurzaamheid veelvuldig aan bod. Elke aanwezige moest een tekening maken van duurzaamheid. Dit leverde een diversiteit aan interpretaties op, variërend van wereldbollen tot zelfs een atoombom, en de nodige (leuke) discussies. Het doel van deze activiteit was om duidelijk te maken dat iedereen letterlijk een ander beeld heeft bij duurzaamheid. Om al deze interpretaties weer samen tot een geheel te brengen werden de 4 duurzaamheidsprincipe van The Natural Step toegelicht, een NGO die zich inzet voor duurzame ontwikkeling. In hun visie is vooral het terugdringen van jouw impact de belangrijkste stap om zowel op ecologisch, economisch als sociaal gebied duurzaam te functioneren.

MVO loont!

Het algemene deel van de dag werd afgesloten met een powersessie waarin tips werden gegeven hoe jij als ondernemer zelf met duurzaamheid aan de slag kan, thuis en op kantoor.

Na deze inspirerende powersessie werd de zaal opgesplitst in kleine groepjes, om te bespreken of en wélke duurzame acties uit de powersessie doorgevoerd kunnen worden binnen je eigen bedrijf. Althans dat was de bedoeling. De gesprekken in mijn werkgroep gingen over onze eigen ervaringen. Wij kwamen tot de conclusie dat duurzaamheid / MVO een vanzelfsprekendheid moet zijn en dat begint bij zelf het goede voorbeeld geven. Als bedrijf, als baas, als collega en als ouder.Zo zie je maar, genoeg voorbeelden dat MVO Loont!

afbeelding van Maureen
Maureen Auteur

”Ik geloof in een gelukkige en gezonde toekomst, waarin iedereen bewust is van al het moois op deze aarde" Mijn persoonlijke missie is om de bewustwording te vergroten voor een betere wereld door het stimuleren van een duurzame(re) levensstijl. Dit doe ik op verschillende manieren. Naast eventblogger bij Voor de Wereld van Morgen, help ik met For A Conscious Earth bedrijven, zelfstandige ondernemers en initiatieven om hun MVO-zichtbaarheid te vergroten op social media. Via mijn blog Think Ecodesign bied ik een platform voor duurzame intiatieven en via Ecodesigntassen.nl verkoop ik tassen die gemaakt zijn van hergebruikte, gerecyclede, en biologische materialen. Tevens ben ik mede-initiatiefnemer van Duurzaam December, een non-profit initiatief dat de bewustwording wil vergroten in het aankoopgedrag van consumenten.

INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.552 blogs