afbeelding van Maaike-Louise
Maaike-Louise Auteur

MIPACHA: hippe sneakers met fairtrade tintje

Stel je bent in Peru. Je ziet daar mooie prints en denkt: 'Goh, daar zou je hippe sneakers van moeten maken." Doe je dan wat met dat idee?

Als ik zo een idee zou hebben, zou ik waarschijnlijk een minuut later al weer aan iets anders denken. Julius Weise en Nick de Ronde Bresser gingen wel serieus met hun inzicht aan de slag en lanceerden na veel voorwerk hun merk MIPACHA: Fairtrade sneakers met een print. Ik vind het waanzinnig ispirerend dat Julius en Nick door gingen waar de meesten van ons stoppen. Om hun doelen te bereiken doet MIPACHA mee met de ASN Bank Wereldprijs. Extra leuk dus dat ik MIPACHA een paar vragen mocht stellen over hun mooie project!

Passie voor Peru

Hoe kwam MIPACHA tot stand?

"Onze persoonlijke motivatie om dit project te beginnen kwam voort uit een reis door Zuid-Amerika. Na een lange tijd in Argentinië, Bolivia en Peru geleefd, gereisd en gewerkt te hebben aan verschillende projecten is er een passie voor deze landen en culturen ontstaan. Op lokalen markten had ik (Julius) vergelijkbare schoenen gekocht en die uiteindelijk mee genomen naar Amsterdam. Toen ik eindeloos veel reacties kreeg op mijn kleurrijke schoenen, is het idee langzaam ontstaan. Waarom niet een bedrijf beginnen waar die populaire lokale prints uit Peru met een nieuw en hip model schoen wordt gecombineerd? Hiermee willen we (Nick en Julius), mensen hier blij maken met de vrolijke sneakers en lokale mensen in Peru een mogelijkheid geven op werkgelegenheid, open stellen aan een veel grotere markt en kansen bieden op een betere toekomst."

Sociaal bewust imago

Waar staat MIPACHA voor?

"Mipacha betekent letterlijk 'mijn wereld'. Samen met ons logo, het oude inca kruis, willen we een sociaal bewust imago uitstralen. Het kruis heeft veel betekenissen in het oude inca geloof. Zo staat het centrum van het kruis voor Cuzco, de Inca's zagen Cuzco als centrum van de wereld. Het zal geen verassing zijn dat MIPACHA op deze bijzondere plek begonnen is. MIPACHA staat als bedrijf voor een nieuwe vorm van ondernemen, waarbij lokale mensen, technieken en materialen worden ingezet om een modern en hip product te produceren. Dat zouden we op talloze plekken van de aarde kunnen doen. Naast het feit dat wij werkgelegenheid creëren, onze materialen lokaal sourcen en de makers van de schoenen aan een enorme markt blootleggen geven we 10% terug aan projecten in Peru."

Investering

Stel dat Mipacha de ASN Bank Wereldprijs wint: waar willen jullie het geld voor gebruiken?

"We hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in het opleiden van schoenmakers. Nu willen we echter samen gaan werken met verschillende stichtingen om ons dat werk uit handen te nemen en om meer effectiviteit te genereren. Het eventuele prijzengeld zouden wij goed kunnen gebruiken om dit daadwerkelijk rond te krijgen. Een van deze stichtingen heet Vilcabamba. We zijn aan het kijken of we met hen alternatieve producten kunnen maken, zoals de handgemaakte geluksarmbandjes die we nu bij elk paar weggeven. Die kopen we momenteel nog op markten in, waarbij het geld verdiend wordt door de marktvrouwen en niet bij de mensen die er uren handwerk in investeren terecht komt. We zouden graag samen met Vilcabamba een project opstarten waarbij de bandjes dus wel ingekocht worden bij de makers en waarbij een aanzienlijk bedrag van de dan los te kopen bandjes direct terug gaat naar het project."

Ondernemen

Wat maakt jullie plan zo ondernemend?

"Ondernemerschap is simpelweg een kans zien voor een nieuw product in een markt, deze kans aanpakken en daarbij risico's durven nemen. Wij zagen dus inderdaad deze kans. Na een hele hoop googelen zijn we in contact gekomen met lokale ondernemers en schoenmakers, die allen geen woord Engels spraken. Op een gegeven moment hebben we besloten dat Nick naar Peru moest om MIPACHA daadwerkelijk op te zetten. Daar aangekomen kwam Nick erachter dat geen enkele grote instantie of fabriek deze schoenen al maakte. Hij heeft dus zonder een woord Spaans, met veel hulp van google translate, de productie vanaf niks moeten opbouwen. Dit heeft veel obstakels met zich mee gebracht. Uiteindelijk heeft hij 30 sample modellen mee kunnen nemen naar Nederland, allen in verschillende kleuren. Aan de hand van deze samples hebben we onze marketing op gang kunnen zetten. Tot dan toe waren de investeringen zeer beperkt. Vanaf de lancering van de site en de 'pre-launch' party hebben we gezegd dat als men de eerste in de wereld wou zijn met MIPACHA's ze deze konden bestellen, maar de levering zou pas twee maanden later kunnen uitgevoerd worden. Doordat hier goed op gereageerd werd hadden we een financiële buffer om de daadwerkelijke productie op gang te zetten. Ik denk dat dit ondernemerschap is in zijn puurste vorm."

Ik denk dat dit ondernemerschap is in zijn puurste vorm

"Op dit moment kan onze onderneming publiciteit goed gebruiken. We moeten bekend worden bij een veel groter publiek! Tot nu toe hebben we in Nederland redelijk wat publiciteit gekregen, maar onze ambities zijn groter. Bekend worden in Europa en daarbuiten. Een hip product met een sociaal bewust verhaal spreekt een enorm grote doelgroep aan. Wanneer dit lukt zullen wij meer winst maken, maar zal uiteraard de 10% van de winst die wij terug geven aan lokale projecten groter worden. We zien nog eindeloos veel mogelijkheden om de lokale levensstandaard rondom Cusco te verbeteren!"

 

afbeelding van Maaike-Louise
Maaike-Louise Auteur

Maaike-Louise houdt van een duurzaam en vrolijk leven. Op haar blog I Love Eco schrijft ze over fijne restaurantjes, hippe fairtrade winkels, duurzaam frøbelen en alles wat nog meer in haar bolletje opkomt.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs