afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Marie Kondo in je bedrijf: zo doe je dat

Wil jij meer geordend werken en structuur in je bedrijf krijgen? Dan kan opruimgoeroe Marie Kondo je helpen!

Foto: Jeff Sheldon
Foto: Jeff Sheldon

Oké, we zijn misschien een beetje doorgeslagen in de hele Marie Kondo hype. Want waar we eerst alleen onze shirts in vieren gingen vouwen, duikt Marie Kondo nu overal op. En het was dus een kwestie van wachten tot dit populaire ‘systeem’, net als bijvoorbeeld het populaire Japanse begrip Ikigai en het Zweedse Lagom, toegepast werd op de werkvloer. Maar hoe doe je dat: je werkplek Marie Kondo proof maken?  

Begin bij de basis: wat is het belangrijkste in jouw bedrijf? Wat “Sparkt joy” bij jou? En hoe richt jij je bedrijf eigenlijk in? Door even goed op een rijtje te zetten – een bullet journal kan hierbij helpen – wat je wel en niet belangrijk vindt scheid je de ballast van hetgeen waar jouw hart beter van gaat kloppen. Ben je bijvoorbeeld alleen maar aan het denken over samenwerken, groeien, het lanceren van een nieuw product of het bedenken van een unieke marketingcampagne, dan kan het ervoor zorgen dat je uiteindelijk helemaal geen energie meer uit je bedrijf haalt. Eigenlijk is dit idee niets nieuws: ‘kill your darlings’ is natuurlijk een begrip dat je al vaker hoort in de businesswereld. En dit zorgt niet alleen voor meer plezier, maar ook voor meer focus. Lekker meegenomen dus.

Welke collega ‘sparkt joy’ voor jou?

Het idee van Marie Kondo om je huis, tas en andere dingen in je omgeving te bedanken voor hun diensten voelt voor sommige mensen een beetje extreem. Maar je kunt het wél toepassen op je bedrijf of werk. Want, ook al levert die ene collega nooit op tijd het jaarverslag in, je bent wél blij dat je elke dag met haar de lunch kunt delen. Bedenk voor iedereen in je team (of bedrijf) een reden waarom je blij bent dat diegene er is. Dit kan leiden tot nieuwe samenwerkingen en ideeën!

Laat je niet afleiden door rommel

Laat je niet afleiden door rommel, maar kijk naar wat voor jou belangrijk is. 

Schrap onderdelen uit je bedrijf

Volgens Marie Kondo kunnen we er het beste achter komen wat we nodig hebben door datgene weg te doen dat we goed kunnen missen. Zijn er onderdelen van jouw bedrijf of werk die eigenlijk weg kunnen? Betaal je bijvoorbeeld nog steeds voor een duur abonnement voor een tool die je nooit gebruikt? Doe het weg. Door minder ‘rotzooi’ in je bedrijf te hebben is het makkelijker om grotere doelen weer in beeld te krijgen. Neem ook eens een halve of hele dag de tijd om aan het grote plaatje te denken; waar wil jij over één, vijf of tien jaar staan met je werk?

 Austin Distel via Unsplash

Brainstorm regelmatig over de strategische langetermijndoelen van je bedrijf. Foto: Austin Distel via Unsplash

Sla je slag in je salesproces

Nu je toch bezig bent kun je de kans mooi aangrijpen om eens te kijken of je nog wel up-to-date bent. Zijn je brochures of is je website nog wel actueel? Heb je stappen in je salesproces die eigenlijk voor lagere conversie zorgen? Snap je nog steeds niks van je softwaresysteem? Werk eraan. Door een frisse wind door je bedrijf te halen en van tijd tot tijd je missie, principes en elevator pitch te vernieuwen krijg je weer nieuwe energie én nieuwe klanten.

Ruim je klanten en kranten op

Natuurlijk kan in dit artikel ook een lesje opbergen niet ontbreken. En dat geldt niet alleen voor je werkkleding in je kledingkast (zie hier hoe je die het mooist bewaart). Kijk ook eens of je een opschoonactie op de werkvloer kunt doen! Niet-afgemaakte pitches, half uitgedraaide hand-outs en notitieboekjes met koffievlekken: opruimen maar! Dit geldt niet alleen voor fysieke spullen maar ook voor digitale zaken. Leg een structuur aan in je mappensysteem op je computer, investeer in een goed CRM-systeem waardoor je je klanten makkelijk terug kunt vinden en – als je daar toch mee bezig bent – maak een analyse van je klanten.

Welke klanten zuigen je energie weg en welke zorgen ervoor dat je met een glimlach aan het werk gaat? Je kunt beter extra goed werk leveren aan de laatste groep en de eerste groep opruimen. Dat geeft niet alleen een opgeruimd, maar ook een opgelucht gevoel! En gaat het je echt niet lukken? Dan kun je altijd nog een KonMari consultant inhuren

 

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (sinds 2014 afvalarm), blogger en auteur (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com en www.smir.store). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.413 blogs