afbeelding van Daniëlle
Daniëlle Auteur

Maatschappelijk Café Duurzame kleding

Er is werk aan de winkel in de kledingindustrie. Lees hier waarom!

Waarom moeten we het eigenlijk over duurzame kleding hebben? Een ramp in Bangladesh maakt in een klap duidelijk aan het grote publiek, waarom er werk aan de winkel is.

Waarom moeten we het eigenlijk over duurzame kleding hebben? Een ramp in Bangladesh maakt in een klap duidelijk aan het grote publiek, waarom er werk aan de winkel is. En is er in de branche een urgentie ontstaan om versnelling te maken of nu toch echt verantwoordelijkheid te nemen.

Op het Maatschappelijk Cafe Duurzame Kleding in Nieuwpoort, een bont gezelschap van kledingmerken, overheidsambtenaren, NGO's en organisaties ter verbetering van duurzaamheid (van kleding). Zij zijn samen om te delen hoe men omgaat met het vraagstuk duurzaamheid. Dit alles georganiseerd door Schuttelaar en partner om een platform te bieden en de boodschap om transparant te communiceren mee te geven aan de deelnemers.

Obstakels kledingbranche om duurzaam te produceren

Laat ik voorop stellen dat achter de schermen door een aantal merken, wel degelijk wordt gewerkt aan verduurzaming. Maar communiceren hier nog weinig over. Vaak wil men eerst 100% duurzaam zijn, alvorens hier ruchtbaarheid aan te geven. Er is namelijk angst om publiekelijk afgebrand te worden op zaken die nog niet duurzaam zijn.

Lastige klus zonder maatstaf

Een ander obstakel is dat verduurzamen ook een lastige klus, omdat je niet alles zelf in handen hebt. Je moet dus ook met andere mensen in de bedrijfsketen afspraken maken. En is er de alom moeilijk te beantwoorden vraag: wanneer ben ik nu duurzaam bezig? In de internationale kledingbranche zijn ze bezig met de Higg index, dit is een manier om als bedrijf je duurzaamheid performance te meten en te evalueren. Deze index is nog in ontwikkeling.

Verduurzamen is een lastige klus voor kledingmerken, omdat je niet alles zelf in handen hebt.

Consument heeft informatie nodig

De roep om duurzame kleding is niet erg luid richting de bedrijven. Duurzaamheid is voor 90%* van de consument niet als overweging meegenomen bij aankoop van kleding. Door 50%* wordt als reden gegeven, dat de informatie simpelweg ontbreekt. Maar tegelijkertijd wil 63%* wel weten of het duurzaam is. Conclusie zodra meer informatie voor handen is bij aankoop, zou het voor de consumenten wel een rol gaan spelen. Dus laat jezelf in de winkel horen, als je keus wilt hebben uit duurzame kleding.

*bron Duurzaamheidskompas maart 2012

Ik kan zelf ook nog wel wat redenen bedenken waarom nog niet iedereen duurzaam is. Dat zijn zaken als bewustwording en verantwoordelijkheid nemen. Dat laatste is helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Gelukkig zijn er wel organisaties als Fair Wear Foundation en Cleanclothing, die campagne voeren om barre arbeidsomstandigheden aan de kaak te stellen. Zij bewerkstelligen hiermee bewustwording bij bedrijf en consument.

Niet elke consument neemt zomaar zijn of haar verantwoordelijkheid.

Ondernemers met oplossingen

De sprekers op het Maatschappelijk Cafe hebben voor zichzelf oplossingen geformuleerd. Niels Oskam biedt met Rank A Brand consumenten informatie over de mate van duurzaamheid van een merk. Met een letter geeft Rank A Brand aan hoe transparant en duurzaam een merk is. En wanneer je in een winkel staat en deze info nodig hebt, raadpleeg je de Rank A Brand app. Niels zijn motivatie kwam in 2008 toen hij bewust op zoek ging naar een verantwoorde spijkerbroek bij grote merken. De informatie was gewoon niet aanwezig, niet in de kleding, niet bij de verkopers. Waar een experiment al niet naartoe kan leiden. De informatie over merken verzamelt Rank A Brand door samen te werken met vrijwilligers. Bedrijven reageren op wat Niels heeft neergezet door actief informatie te verschaffen of door überhaupt in actie te komen. De enigste partij die achterblijft is de consument, die weinig actief vraagt naar informatie.

People, Planet , Profit in je DNA

Duurzaam ondernemen zit merk Cora Kemperman in de genen. Zij werken al vanaf dag 1 (sinds 1995) aan relaties met leveranciers en fabrikanten en maken afspraken waar alle partijen bij gebaat zijn. Afspraken die een lange termijn impact hebben. Deze zijn ook alleen te maken met partijen waar je een relatie mee opbouwt. Duurzame relaties zijn dus de basis, is mijn conclusie. Cora Kemperman investeert ook in de landen waar zij produceert, middels het ondersteunen van projecten van NGO's ter plekke. Echter Cora Kemperman communiceert hier minimaal over richting haar klanten. Een gemiste kans volgens het Duurzaamhiedskompas van Schuttelaar en partner. Hiermee ontneemt zij haar klanten de kans om bewust voor eerlijke geproduceerde kleding te kiezen. Zij gaan nu starten met transparant communiceren via social media over hun op de 3 P's gebaseerde manier van werken; people, planet, profit.

Duurzaamheid zit m ook in de relaties die je als merk met je leveranciers opbouwt.

Minder Uitverkoop voor de koopjesjager

Directeur Brigitte de Wilde van Cora Kemperman, roept de branche op minder keren per jaar (pre)sales te hebben, want de op huidige manier werken we als branche in de hand dat de levensduur van de kleding verkort wordt. "Wij werken het koopjesjagen hiermee in de hand," zegt Brigitte. in principe kan een kledingstuk 3 tot 5 jaar mee. Wat is er mis om langer met je kleding te doen en bewuster te kiezen wat je koopt. Zij doet duidelijk ook een beroep op ons, consumenten.

Bied de consument voordelen

Sterk in dit verhaal is dat al hun klanten al jaren voor Cora Kemperman kiezen, om hun product en dus niet puur om hun duurzame beleid. En laten we wel wezen, je koopt een kledingstuk omdat je hem mooi vindt en fijn is om te dragen. Zo zegt ook Jean-Paul van der Wiel (Van Puijenbroek Textiel en initiatief Rework) dat kleding pas duurzaam wordt als de massa meegaat en dat gebeurt alleen als er voordelen aan duurzaamheid zitten. Duurzame kleding verkoopt niet omdat het duurzaam is, er moeten meerdere voordelen zijn. Bij Cora Kemperman kun je dat vinden in een uitgekiende collectie en kleuren waarmee je goed kan combineren. Met kleding betaalbaar houden en soms dus met minder winst genoegen nemen.

Tot slot: Wetgeving geen oplossing, wat dan wel?

In het onderdeel Lagerhuis debat kwam ook wetgeving als middel naar boven om duurzaam handelen te verplichten. Er is dus nu geen wetgeving voor en het is ook zeer lastig te bewerkstelligen (oa omdat het ook over grenzen heengaat). Mijn conclusie is dus dat het neerkomt op integriteit en verantwoordelijkheid  van de individuele bedrijven. En niet te vergeten onszelf, als consument!

afbeelding van Daniëlle
Daniëlle Auteur

Ik inspireer graag over duurzaamheid op mijn blog New Hippy. Belangrijke boodschap is dat wij als consument macht hebben door ons geld daar uit te geven, waarvan wij denken dat het ook verantwoord, duurzaam & fair gebeurt. Met New Hippy wil ik verantwoorder leven behapbaar en toegankelijk maken. Laat je inspireren op www.newhippy.nl

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs