afbeelding van Willard
Willard Auteur

Maak kennis met het meest bijzondere parfum ooit

Het geurtje is het jongste hoogtepunt in de carrière van deze duurzame parfumeurs

Yep, dit was ooit de kerstboom op de Dam

Maar liefst 1028 kilo naalden en twijgjes gingen de ketel in. En na een krap jaar experimenteren, destilleren en rijpen (en niet te vergeten bloed, zweet en tranen bij de makers) is het Noëlle en Boye van RUIK gelukt: de kerstboom van de Dam is gevangen. Een schitterend succesverhaal van twee duurzame ondernemers.

Het icoon leeft verder

Een icoon is het, de kerstboom op de Dam. Met zijn karakteristieke geur is hij hét symbool van de feestmaand. Het plan was om de boom na alle festiviteiten te versnipperen, maar daar staken Noëlle en Boye een stokje voor. Het was hun droom om de 90-jarige boom een nieuw leven te geven als parfum. Het bleek een behoorlijke operatie. Noëlle: "Maar liefst 1028 kilo naalden en twijgjes gingen de ketel in. Na het destilleren hebben we de olie zes maanden laten rijpen en gecombineerd met 100% plantaardige geurstoffen. Het kostte behoorlijk wat bloed, zweet en tranen om dit voor elkaar te krijgen, maar we zijn ongelofelijk blij met het eindresultaat."

Noëlle en Boye in hun werkplaats

Ultieme ode

De fascinatie voor geuren begon al vroeg bij Noëlle en Boye, zus en broer. Tot voor kort maakte ze zelfs thuis in de keuken parfums en eind vorig jaar was daar VERSCHIL, het parfum gemaakt van sinaasappelschillen. Ze stonden ermee in de finale van de ASN Bank Wereldprijs en het geurtje was binnen no-time uitverkocht. Boye: "Voor het voorjaar van 2018 staat een nieuwe versie van VERSCHIL gepland. Deze is nu al in de voorverkoop." In de tussentijd kun je uiteraard genieten van DEN, een grootse frisgroene geur, met een overvloed aan houtige tonen en een zwoele hint van kaneel. "Het is daarmee een ultieme ode geworden aan de warme iconische uitstraling van de kerstboom op de Dam." En precies op tijd voor de nieuwe decembermaand...

Een flesje met een verhaal

Het parfum mag bijzonder genoemd worden, maar het flesje is dat net zo goed. 'Met ons flesje wilden we laten zien dat het bij RUIK om de inhoud gaat en niet om de marketing." Laat Noëlle ons weten. "Zo is de verpakking van landbouwafval en zijn de doppen gemaakt van het rest dennenhout." Zelfs het rietje (het buisje in de parfumfles) vertelt een bijzonder verhaal. 'We besloten het rietje te buigen. Dit was nog nooit eerder gedaan en laat voor ons zien hoe we verschil maken binnen de parfumindustrie… We buigen het letterlijk om! Daarnaast staat het rietje voor de transformatie van de restmaterialen tot parfum, het verbindt alle elementen van het proces. Het rietje laat dus echt de kern van RUIK zien." Het is niet voor niets dat het rietje ook een prominente plaats heeft gekregen in het logo van RUIK (zie onderaan dit artikel).

De dop van het flesje is gemaakt van resthout

Toekomst

De toekomst is zonnig voor RUIK, al is het niet waarschijnlijk dat de parfums op korte termijn in de grote winkelketens liggen. "Onze parfums en de verpakkingen hebben we speciaal ontworpen voor de brievenbus. We verkopen dan ook al onze parfums exclusief via onze website. Voor de bezorging van de pakketjes hebben we een samenwerking met Fietskoeriers. Zo is ook onze distributie CO2-neutraal!' Ondertussen blijven Boye en Noëlle niet stil zitten: 'We hebben nog een hele lijst met ideeën voor parfums die in ons hoofd al fantastisch ruiken. Daarnaast hebben we nog de droom om ooit de bekendste kerstboom van New York te mogen omtoveren tot parfum!"

DEN is verkrijgbaar voor €135 op de website van RUIK.. VERSCHIL is verkrijgbaar voor €115 en is weer leverbaar vanaf voorjaar 2018.

 

 

afbeelding van Willard
Willard Auteur

WB | 25 jaar | Assen&Den Haag | Rijksuniversiteit Groningen | Religion, Conflicts & Globalisation | Duurzaamheid & Ontwikkeling | Voor de Wereld van Morgen | ASN Bank

INSPIRATIE

Meer blogs in Klimaatbescherming

Alle 1.561 blogs