afbeelding van Hanna
Hanna Auteur

Lef! - Nieuwe Business Modellen

Hoe ziet het er organisatorisch uit als je een duurzame badkamer wil? Wat is duurzaam? En wat is duurzaam ondernemen eigenlijk? Welke waarde wordt gecreëerd? Wat is het business model? Jan Jonker (met team) onderzocht deze vragen en schreef er een boek over: Nieuwe Business Modellen - samen werken aan waardecreatie. Bij de presentatie gaven verschillende sprekers hun visie op het boek en de Nieuwe Economie.  

Schaarste? Delen!

'Economie is huishoudkunde gebaseerd op schaarste. We moeten terug naar de basis, dat hoor je van alle kanten. Maar wat als er nou geen schaarste is?' Aan het woord is Ruud Koornstra. 'Wat als hebben betekent dat we het kunnen delen en als we het delen dat het dan niet altijd minder wordt? Denk aan kennis, liefde, maar ook je auto. Om dat te bereiken moeten we veel meer nieuwe technieken gebruiken. Delen en technieken zijn heel belangrijk in de nieuwe business modellen en nieuwe economie.'

Wat als hebben betekent dat we het kunnen delen en als we het delen dat het dan niet altijd minder wordt?

Nieuwe business modellen

Meer waarde creëren dan geld alleen. Gebruik wordt belangrijker dan eigendom. En wellicht kunnen we (straks) met afval of punten of energie of iets anders dan geld betalen. Dat is de nieuwe economie volgens Jan Jonker. Bestaande business modellen worden nu soms slimmer gemaakt of vergroend. Maar om echt te veranderen moeten bedrijven nieuwe business modellen gebruiken. 'Op dit moment is het alsof we met z’n allen bouwen aan een huis maar dan zonder het van elkaar te weten. Zodat we straks twaalf aparte kamers hebben, een onsamenhangend gebeuren.'

Samen en delen

Een mantra uit de oude economie is dat een bedrijf groots schaalbaar moet zijn wil het kunnen groeien en winstgevend zijn. Maar een business model is al van waarde als we het samen hebben. En dat hoeven niet duizenden mensen te zijn! De vraag moet zijn of we de waarde die we maken samen kunnen delen en structureel aanpakken. Een prachtig voorbeeld daarvan is www.thuisafgehaald.nl van Marieke Hart. Delen en opschalen - aan de keukentafel.

Waarde is meer dan geld alleen. Gebruik en contact worden steeds belangrijker

Waardecreatie

De economie zoals deze was, was onlogisch. Als we nu minder energie gebruiken omdat het een warme winter is, veroorzaakt dit een dip in economie. Als er een groot ongeluk gebeurt, zorgt dat voor een boost in de economie. Oorlog? Idem dito. Onlogisch toch?

'De oorspronkelijke betekenis van economie is waarde creatie,' zo zegt ook Marga Hoek van De Groene Zaak. Maar, de waarden zijn niet alleen financiële bronnen (waarbij geld enkel als onderliggende waarde een facilitator is voor andere waarden), maar óók ecologie (=natuur) en mensen (=sociaal). Economie en nieuwe business modellen moeten borgen dat al deze waarden minimaal hetzelfde blijven, liever nog stijgen. En dat betekent: geen producten of diensten meer die geen waarde toevoegt, maar: business with a purpose.

Economie en nieuwe businessmodellen moeten borgen dat niet alleen financiële bronnen, maar ook natuur en mensen in waarde stijgen of in ieder geval hetzelfde blijven.

Hoe doen we dat?

Stroop je mouwen op, begin! Zoek buiten het boek en laat je inspireren. Creëer broedplaatsen, ga experimenteren, durf op je snufferd te gaan. En betrek de creatieve industrie. Nieuwe business modellen en de nieuwe economie vergen overtuiging en lef.

Ken jij iemand met een enorm goed idee waarmee waarde wordt gecreëerd? Help hem of haar met jouw kennis en netwerk en draag bij aan nieuwe waardecreatie.

afbeelding van Hanna
Hanna Auteur

Andere blogs van mij kun je lezen via deze link! En op twitter ben ik ook: https://twitter.com/Hanna_van_H

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs