afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Langer leven in 30 minuten

Goed nieuws: het is nu ook wetenschappelijk bewezen dat 30 minuten íéts aan beweging doen voor een langer leven zorgt.

Pak de fiets naar je werk!

We weten natuurlijk allemaal dat de hele dag achter je computer naar je mails, Netflix of Facebooktijdlijn gluren niet het beste is voor je gezondheid. Maar nu is het echt bewezen.

In het onderzoek dat gepubliceerd werd op The Lancet liegen de cijfers er niet om: 150 minuten bewegen per week zorgt voor 28% minder kans op vroegtijdige sterfte en 20% minder kans op hartziekten. Helemaal niet bewegen zorgt juist weer voor een 13% grotere kans op sterfte en 9,5% hogere kans op cardiovasculaire aandoeningen ofwel aandoeningen aan je hart & bloedvaten. Het fijne nieuws is dat zowel recreatieve als non-creatieve fysieke activiteit voor voordelen zorgt.

Groots en meeslepend

Het onderzoek is één van de grootste internationale studies van de afgelopen jaren: tussen 2003 en 2010 werden maar liefst 130.843 deelnemers uit 17 verschillende landen onderzocht. Onderzoekers keken naar alles wat de deelnemers deden: van intensieve sportsessie tot dagje lopend naar afspraken gaan. De gegevens werden op diverse manieren geanalyseerd en deelnemers werden ingedeeld op basis van hun fysieke activiteit: lage fysieke activiteit (minder dan 150 minuten matige fysieke inspanning per week), matige fysieke activiteit (150-750 minuten per week) en hoge fysieke activiteit (meer dan 750 minuten per week).

Go for it! Ook al is het maar 30 minuten

Uit het onderzoek bleek dat mensen die minstens 150 minuten beweging per week hadden (dat staat gelijk aan 30 minuten per dag, 5 dagen per week) een veel lagere sterftekans hadden. Maar het allerbelangrijkste wat de onderzoekers uit de studie haalde was dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt wát je aan beweging doet.

Hardlopen tijdens de lunchpauze? Waarom niet?!

Goedkoper gezond

Natuurlijk is het goed nieuws voor alle hardwerkende ondernemers die stiekem verlangen naar een pauze (ja, je onderneming kan pas écht doorgroeien als jij af en toe de benen strekt) maar ook voor iedereen die even in-between-jobs of de startupfase van een onderneming (doei vaste inkomsten!) zit en hartkloppingen krijgt van dure sportschoolabonnementen. Dr. Scott Lear, de hoofdauteur van het onderzoek, maakt dit extra duidelijk in een mail naar VOX: “Onze bevindingen tonen aan dat niet-recreatieve activiteiten, waaronder bijvoorbeeld werk (denk aan staande meetings of arbeidsintensief werk), het huishouden of vervoer (lopend of per fiets) net zo goed zijn in het verminderen van hart- en vaatziekten en sterfte dan recreatieve activiteit”. Dus: ga naar buiten in je lunchpauze, loop geregeld van je computer weg (als je dit artikel hebt uitgelezen natuurlijk), of pak die trap naar de afspraak op de achtste verdieping.   

Een tiny house met trappen

Maar dat is niet het enige. Ook de plek waar je woont, en zelfs het type huis, heeft effect. Lear ziet dat, als landen economisch welvarender worden, we vaak de activiteiten “uit ons leven engineeren”. De toename van hart- een vaatziekten is daarom niet alleen een medisch probleem, maar ook een designprobleem. Dr. Richard Johnson deed daarom in 2010 al een oproep aan landschapsarchitecten: door steden in te richten voor openbaar vervoer in plaats van auto’s voorkom je niet alleen duizenden auto-incidenten, maar ook obesitas. Het is namelijk aangetoond dat plaatsen waar je niet makkelijk met het openbaar vervoer kunt komen (en die dus ingericht zijn op auto’s) hogere obesitascijfers hebben.

Run je business (letterlijk) op de juiste manier

Oké, als ondernemer maak je lange dagen, maar zo kom je toch aan die lifesaving 30 minuten per dag.

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (> 3 jaar afvalarm), blogger (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.473 blogs