afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

KRNWTR is merkwater

Wij Nederlanders zijn, al zeggen we het zelf, goed in heel veel dingen. We hebben de lekkerste kaas, de mooiste tulpen en we worden deze zomer wereldkampioen (voetbal uiteraard). Maar er is nog iets waar we in uitblinken. Het Nederlandse kraanwater behoort tot de lekkerste kraanwaters van de wereld. En, zo zeggen de mannen van KRNWTR, juist dit maakt dat wij allemaal een steentje kunnen bijdragen aan het terugdringen van milieuvervuiling.

Dat zit zo. Ondanks de kwaliteit van ons kraanwater kiezen wij toch vaak flesjes bronwater. Maar... sta je wel eens stil bij hoe deze flessen geproduceerd, gevuld, gekoeld en vervoerd worden? Deze productie heeft een enorme impact op het milieu. En als de flessen leeg zijn gooien we ze weg. Het productieproces en onze wegwerpcultuur hebben grote gevolgen (CO2, plastic soep).

'Op een dag kwam ik erachter ik zelf ook meedeed aan onze wegwerpcultuur,' vertelt Tetsuro Miyazaki. 'Dus in plaats van naar anderen te blijven wijzen heb ik samen met Tom Niekamp besloten daadwerkelijk iets te veranderen.'

100dgnkrnwtr

De naam zegt het al. Honderd dagen lang dronken Tetsuro en Tom enkel water uit de kraan. 'Door deze ervaring kregen we inzicht in de beperkingen, kennis en beleving ten aanzien van kraanwater.' Werk aan de winkel zo bleek. 'Ons doel? Ervoor zorgen dat iedereen de waarde van kraanwater  erkent en dat kraanwater altijd en overal gemakkelijk toegankelijk is.' Dit doel willen ze bereiken door van kraanwater een sterk merk te maken: KRNWTR een merk dat je persoonlijkheid onderstreept en waarmee je jezelf graag associeert.

Watermerk

'Het merk KRNWTR laat zien dat je trots bent op kraanwater en dat je bewust nadenkt over duurzaamheid. Maar ook dat je met beide benen op de grond staat en weet wat er in de wereld speelt,' zegt Tetsuro. Daarom zie je KRNWTR terugkomen in verschillende producten, een app, op festivals in de horeca en, dit jaar een belangrijke peiler, in toenemende mate in het bedrijfsleven. 'Je maakt niet alleen op een sympathieke manier een statement wanneer je bijvoorbeeld de KRNWTR karaf op de vergadertafel zet. Je inspireert hiermee ook je werknemers, je gasten en zet aan tot gesprekken over duurzaamheid.' 

Waterbattle

Vorig jaar won KRNWTR met de KRNWTR-app de Waterbattle en daamee een crowdsourcing sessie van VONK in Utrecht. 'Een inspirerende sessie met een leuk interactief publiek. Het laat weer even goed zien hoe belangrijk het is dat we doorgaan met wat we doen maar ook hoe leuk ons werk is omdat we anderen mogen inspireren!' 

Stappen

Sindsdien zijn er grote stappen gezet. Zo is dit jaar de KRNWTR-award uitgereikt aan de stad met het lekkerste drinkwater van Nederland (Haarlem!) en richten de mannen zich meer op het bedrijfsleven. 'We zijn, as we speak, bezig met de ontwikkeling van de eerste houten waterkoelers voor kantoren,' verklapt Tetsuro. 'Ze zien er super mooi uit. Hierdoor maken we het aantrekkelijk om een waterkoeler aan te schaffen op kantoor. En via die weg bereiken we weer een grote groep mensen (ambassadeurs) die we indirect aanzetten en inspireren tot het drinken van meer kraanwater. En zij doen dit op hun beurt ook weer bij anderen.' 

Focus!

Inspireren, bewustmaken en doorzetten... en zodoende beetje bij beetje dichterbij hun einddoel komen; kraanwater vanzelfsprekend maken in Nederland en België. Het gaat ze lukken.

Mocht je geïnspireerd zijn en/ of zelf ook bezig zijn met het starten van een duurzaam initiatief of onderneming. Hier een tip van Tetsuro zelf: 'Heb je een idee? Laat je vooral WEL inspireren door anderen maar laat je niet afleiden en houd vast aan je eigen focus.'

afbeelding van Maartje
Maartje Auteur
INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.475 blogs