afbeelding van Hanna
Hanna Auteur

Kopje revolutie, anyone?

Koffie, de meest gedronken drank in Nederland. Alleen, van onze winkelprijs blijft slechts 15% in het koffieproducerende land achter en de koffieboer krijgt 2%. Hoe dat komt? Gebrande bonen zijn vijf keer zoveel waard als niet gebrande en we branden in Europa. Dat kan eerlijker vindt Guido van Staveren, oprichter van Moyee Coffee. Hij wil in koffieland Ethiopië branden en de waarde dáár laten. Met zijn FairChain koffie wil hij zó'n grote economische impuls geven dat ontwikkelingshulp niet meer nodig is!Campaign Manager Sjors legt uit hoe je dat doet als start-up - de koffiemarkt radicaal veranderen én veroveren.

'Voor radicale impact heb je radicale steun nodig. In ons geval: met een klein budget een miljoen kopjes koffie verkopen om een branderij in Ethiopië te financieren. De uitdaging is dus de Nederlandse markt te bereiken zónder George Clooney.’

En lukte dat?

‘Echt goede koffie en veel fans, wij dachten dat we in no-time die een miljoen zouden halen. Dat viel wat tegen. Onze fans drinken graag Moyee maar zij bleken (nog) geen actieve vertegenwoordigers.’

Tegenvallertje. En dus…?

‘We wilden onze fans beter leren kennen en meer koffie verkopen. Toen bedachten we een engament-ladder: interaction - engegament - commitment. We wilden stapsgewijs mensen betrekken bij ons doel. Zo kwamen we op het idee een Thunderclap te organiseren, een digitale flashmob. Alle vrienden, familie en fans deelden tegelijk ons bericht.’

Waren er meteen genoeg deelnemers voor jullie Thunderclap?

‘Nee, dat bleek ook weer lastiger dan we hadden bedacht. Bijna niemand kende Thunderclap. Bovendien vraag je veel van mensen door hun social media tijdelijk te gebruiken. Onze eigen collega's vonden dat al lastig en waren niet zo fanatiek. We bedachten daaom een toffe hero-competition op kantoor. De eerste die tien vrienden aanleverde was een hero enzovoorts, we hielden een scorebord bij en stuurden felicitatie-mails. Zo stimuleerden we elkaar en brachten we energie terug in de campagne. Een revolutie in een notendop! Je moet op de een of andere manier over een tipping point van twijfel heen.’

Heb het lef te erkennen dat je idee leuk is, maar als het niet werkt moet je wel bereid zijn je aanpak te wijzigen.

Hoe kijk je erop terug?

‘Je moet lef hebben te erkennen dat je idee leuk is, maar als het niet werkt je aanpak wijzigen. Het was tof, soms ook taai en heel leerzaam. Naast alle gekke campagnes en mailtjes hebben we goed geleerd hoe we een actie opzetten. Toen we wisten dat het ging lukken was het zo gaaf en tegelijkertijd vreemd, want het gebeurt allemaal online, ongrijpbaar.

Uiteindelijk was onze Thunderclap ontzettend succesvol. Het was de grootste Nederlandse – Ethiopische Thunderclap ooit, we waren trending topic boven het WK! En we hebben die miljoen kopjes verkocht. Nu bouwen we de branderij en we zijn begonnen met onze volgende campagne. De race naar Kaffa. Belangrijk bleek dat we iedereen bedankten, mensen bleven enthousiast en betrokken bij Moyee.’

Zorg voor impact en bereik, richting de doelgroep, maar ook onder je collega's

Heb je nog tips voor andere campagnevoerders?

‘Zorg dat je impact hebt, pick your battles, nagel je vooral niet aan je eigen moralistische kruis. Moyee denkt bijvoorbeeld ook na over duurzaamheid maar onze kracht en focus ligt bij het verbeteren van de koffieketen. Maar als er iemand is die limonade wil maken van de overgebleven koffiebonen, bel me direct!’

afbeelding van Hanna
Hanna Auteur

Andere blogs van mij kun je lezen via deze link! En op twitter ben ik ook: https://twitter.com/Hanna_van_H

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs