afbeelding van Marianne
Marianne Auteur

Is iedereen een ondernemer? Onderweg naar de Wereldprijs

Sommige mensen zijn ondernemer in hart en nieren, anderen ontwikkelen zich via hun eigen pad.

Strawberry Earth oprichter Mette te Velde voor haar kantoor in Amsterdam.
Mette te Velde voor het kantoor van Strawberry Earth in Amsterdam. Foto: Margot van der Krogt

In de reeks Onderweg naar de Wereldprijs ontdekken we samen met Marianne Dagevos de wereld van het sociaal ondernemerschap. Voor iedereen die er over denkt om te gaan ondernemen, of die wil pitchen voor de ASN Bank Wereldprijs. Maar ook voor iedereen die nog twijfelt of het gewoon een mooi onderwerp vindt. Vandaag verkennen we of iedereen zou kunnen ondernemen, en hoe je dat voor jezelf bepaalt.

Idealisme en ondernemerschap gaan prima samen

Toen ik Mette te Velde in 2011 leerde kennen, had ze er moeite mee om zichzelf ondernemer te noemen. En van sociaal ondernemen had ze nooit gehoord. Ze was gewoon iets begonnen wat er nog niet was. Een website en een blog over duurzame lifestyle gericht op de trendsetters in de wereld van film, mode en design. Om te laten zien dat duurzaam en groen heel goed samengaan met hip, mooi en trendy. En om voorgoed een einde te maken aan het geitenwollensokken imago van duurzaamheid. Strawberry Earth werd een platform voor initiatieven en events, er kwamen een Stawberry Earth Fair en een eigen Academy. Op die manier wist Strawberry Earth precies de juiste community aan zich te binden.

Nu in 2016, staat Mette aan het hoofd van een enthousiast team dat naast lifestyle activiteiten ook een zusterbedrijf is begonnen, een Creative Agency. Ze staat zelfs in de lijst van aanstormend vrouwelijk ondernemerstalent om in de gaten te houden. Mette heeft in de praktijk laten zien dat idealisme en ondernemerschap prima samengaan.

Stapsgewijs leren en ontwikkelen

Rondom ondernemerschap bestaan veel misverstanden gebaseerd op eenzijdige ondernemersverhalen over groei, successen, veel winst en grote verdiensten. Maar als je om je heen kijkt, kom je ondernemers tegen in soorten en maten. Hun drijfveren zijn vaak: een kwalitatief goed product of dienst leveren, iets bijdragen aan de samenleving, een ideaal verwezenlijken en/of aan het hoofd staan van een mooi bedrijf. Uit onderzoek blijkt dat iedereen in principe ondernemer kan worden. Je wordt niet als ondernemer geboren maar kunt het wel worden via een proces van stapsgewijs leren, proberen, evalueren en ontwikkelen. Daarbij is het belangrijk om focus te houden en heldere keuzes te maken. Je hebt misschien wel eens gehoord van ‘effectual entrepreneurship’. Dit schema is ontleend aan deze visie op ondernemerschap. 

Kansen creëer je zelf volgens de principes van het effectual entrepreneurship

Kansen kun je creëren

Als Mette te Velde dit schema moest invullen, zou ze verwijzen naar haar verblijf in New York als onverwachte gebeurtenis die haar op het idee bracht om in Nederland Strawberry Earth te beginnen. Ze zou vertellen over de vele onverwachte ontmoetingen met creatieve ontwerpers van duurzame producten en concepten die ze met elkaar en met nieuwe markten kon verbinden. En ze zou wijzen op de onverwachte informatie en co-creatie die ontstaat en elkaar versterkt in de Stawberry Earth Academy en de Green Film Making Competition. Allemaal kansen die Strawberry Earth wist te creëren en te organiseren.

Duurzaam ondernemer Mette te Velde. Bron: volkskrant.nl

Ondernemen en overvloed

Als ondernemer bekijk je de wereld om je heen als een reservoir vol hulpbronnen die jouw onderneming verder kunnen helpen. In het boek ‘Voor een goede zaak’ noem ik dat cornucopia, de hoorn van overvloed: vrij toegankelijke resources om slim en strategisch te benutten. Denk aan kennis en deskundigheid, verhalen en verbeelding, netwerken en ervaringen, wedstrijden -zoals de ASN Wereldprijs-, inzet van fans, ambassadeurs en communities, allemaal potentiële support voor jouw onderneming. Elke ondernemer gebruikt die overvloed op basis van haar eigen werk- en levenservaring, affiniteit, passie en deskundigheid. Zo komen de kracht van jouw persoonlijkheid en de kracht van de overvloed om ons heen, samen in jouw unieke sociaal onderneming. En dat maakt ondernemen zo bijzonder!

Op weg naar de Wereldprijs

In de aanloop naar de Wereldprijs (je kunt je inschrijven tot 23 september 2016) schrijft Marianne Dagevos een reeks van vier blogS over het proces naar een sociale onderneming om je op weg te helpen. Marianne is auteur van het boek ‘Voor een goede zaak. Sociaal ondernemen in theorie en praktijk’, OOK Strawberry Earth wordt geportretteerd (p. 59-61). Daarnaast is ze onderzoeker en gastdocent. Haar specialisaties zijn: sociaal ondernemen, sociale innovatie en de deeleconomie.

Deel I. Ondernemer in spé. Verschenen op 27 juli 2016

Deel III. Hoe maak ik een markt voor mijn product? op 10 augustus 2016

Deel IV. Wie gaat dat betalen? op 17 augustus 2016

afbeelding van Marianne
Marianne Auteur

Nooit te oud om te leren. Dol op de keuken van het Midden-Oosten. Altijd op zoek naar sociaal ondernemingen en sociale innovaties. Tot over mijn oren in het onderzoek naar gebruikers van de deeleconomie. Delen is voor mij regelmatig geven en regelmatig ontvangen: kennis, inzicht, plezier en ervaringen.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs