afbeelding van Asceline
Asceline Auteur

Interview met 'de Buurtboer' Caroline van der Lande

Tijdens de looptijd van de ASN Bank Wereldprijs interviewen we elke week een duurzame of sociale ondernemer met een bijzonder project. Ter inspiratie en ter motivatie. Deze week Caroline van der Lande, oprichter van de Buurtboer.In haar jeugd in een klein dorpje in het oosten van het land groeide Caroline van der Lande (1978) op tussen de boeren en het groen. Eten was vers en kwam van de boer om de hoek. Toen Caroline in de voedingsindustrie ging werken, verbaasde ze zich erover dat grote supermarkten appels uit Argentinië inkochten en niet bij de boer uit de buurt. En dat de appels van ver vaak ook nog goedkoper waren. Ze vond het niet logisch en dacht dat het ook anders kon. Zo kwam ze op het idee voor de Buurtboer.

 

Wat is de Buurtboer precies?

‘De Buurtboer is een bedrijf dat kistjes met groenten, fruit en lunch levert aan bedrijven in Amsterdam. Veelal biologisch, van het seizoen en lokaal van de boer. Dus gezonde producten die het milieu zo min mogelijk belasten. Er zijn ook groente- en fruitabonnementen voor thuis, zodat je zelf geen boodschappen meer hoeft te doen.’ 

Je hebt iets met eten. Hoe komt dat?

‘Eten is voor mij een passie. Ik vind het heerlijk om bij een boer langs te gaan of markten te bezoeken. Ik loop er rond, bekijk alles en ga dan met verse, lekkere producten naar huis om te koken. Ik wil genieten, maar ik vind het ook belangrijk dat het gezond is.Toch deed ik dat de afgelopen jaren veel te weinig. Als je vijf dagen werkt en het weekend ook druk bent, komt het er niet van. Dus deed ik mijn boodschappen gewoon bij de supermarkt. Dat vond ik jammer. Daarom richten we ons met de Buurtboer op mensen in de stad. Mensen die in een dorp wonen hebben daar minder behoefte aan. Zij komen op de weg van werk naar huis langs boerderijen en kunnen daar gewoon even stoppen.’ 

Wat vind je het nadeel van ‘gewone’ supermarkten?

‘Ik eet het liefste verse producten met zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen. Van appels uit Nederland weet ik dat het goed zit, want Nederland heeft strenge regels voor de landbouw. Je kunt bij de telers letterlijk kijken hoe zij hun producten verbouwen. Maar met bananen uit Costa Rica weet ik dat niet. Dat vind ik een nadeel. Daarbij zijn streekproducten ook gewoon een stuk duurzamer. De appels hoeven geen lange weg af te leggen, die groeien hier ook.’ 

Hoe zorgen jullie dat de pakketten betaalbaar blijven?

‘Wat mij opvalt, is dat Nederlanders over het algemeen weinig geld uitgeven aan eten. Als je het uitrekent, besteed je maar een klein percentage van je salaris aan eten, ook al kies je voor gezond, biologisch voedsel. De Buurtboer combineert lokale en biologische producten. We stellen de lunchpakketten zo gezond en duurzaam mogelijk samen. Het resultaat is een echte lekkere lunch, met simpele maar kwalitatieve producten. Die combinatie maakt het ook goed betaalbaar voor onze klanten.’ 

Wat is je grootste uitdaging?

‘Die is eigenlijk tweeledig. Allereerst de logistiek. Het is een ingewikkeld proces om de producten overal vandaan op tijd op de juiste plek te krijgen en van daaruit te verspreiden. Aan de andere kant zoeken we naar een optimale prijs-kwaliteitverhouding. Nog veel bedrijven bezuinigen op dagelijkse dingen, zoals de lunch. Maar steeds meer bedrijven zien het juist als een goede investering in hun medewerkers. Kwalitatieve voeding is essentieel om werknemers enthousiast en gemotiveerd te houden. Dat besef leeft gelukkig steeds meer.' 

En duurzaamheid op de lange termijn?

'Ik denk dat consumenten steeds meer verwachten dat bedrijven transparant en duurzaam zijn. En niet alleen maar zeggen dat je het bent, het ook laten zien in de keuzes die je maakt. Eerlijke communicatie is hierin essentieel. Doet een organisatie dat niet, dan valt zij door de mand. Met de huidige social media komt het als een boomerang weer bij je terug. Duurzaamheid moet oprecht zijn.'www.debuurtboer.nl

afbeelding van Asceline
Asceline Auteur
INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs