afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

In zes stappen naar een sociaal modemerk

De wereldreis die uitmondde in een sociale onderneming

Foto: Komoni
Foto: Komoni

Wat gebeurt er als je reislust combineert met ondernemerschap, de wil om de wereld een beetje beter te maken en de drang naar vrijheid? In het geval van Justin van Veen was het resultaat KOMONI. Vorig jaar zegde hij zijn baan en huur op en reisde een jaar lang de wereld over. Terug in Nederland bracht hij samen met zijn beste vriend Joost het sociale schoenenmerk KOMONI uit Mexico naar Nederland.  

Over KOMONI

KOMONI is een Mexicaans schoenenmerk opgezet door twee ontwerpsters uit Mexico Stad. De twee vrouwen raakten tijdens een reis naar de staat Chiapas geïnspireerd door de prachtige handgeweven stoffen van de inheemse bevolkingsgroepen. In Mexico hebben deze groepen het economisch en sociaal moeilijk. De twee ontwerpsters wilden de inheemse bevolking helpen en zetten het sociale schoenenmerk KOMONI op. De stoffen die voor de schoen gebruikt worden, zijn met de hand geweven door inwoners uit de staten Oaxaca, Chiapas en Yucatán. KOMONI betaalt eerlijke prijzen en helpt de inheemse bevolking om op commercieel vlak sterker te worden.

Justin en Joost hebben dit schoenenmerk naar Nederland gebracht. Ze willen, wanneer KOMONI Nederland eenmaal goed op de rails staat, 100% van de winst teruggeven aan de Mexicaanse bevolking door de winst te stoppen in sociale projecten in Mexico. Wij vroegen Justin van Veen hoe je zo’n sociaal merk in Nederland opzet.

In 6 stappen naar een sociaal modemerk

1. Begin met een droomUit het gesprek met Justin blijkt al snel dat KOMONI Nederland voort komt uit iets wat groter is dan ‘gewoon ondernemen en geld verdienen’. Vorig jaar zegde hij zijn baan en huur op om de wereld over te reizen. Hij begon in California en trok van daaruit naar Mexico en Guatemala, maar ook in Azië heeft hij menig land bezocht. Tijdens zijn reizen zag hij heel veel mooie handgemaakte producten en daar wilde hij iets mee. Maar wat? Justins droom was om handgemaakte producten onder een eigen naam in Europa op de markt te brengen en de winst volledig te investeren in sociale projecten in het land van herkomst. “Er zit een groter idee achter”, vertelt Justin, “ik wil het verschil tussen arm en rijk kleiner maken, ook al kan ik misschien maar een kleine bijdrage leveren hieraan. Tijdens mijn reizen heb ik gemerkt dat geluk en rijkdom niet met elkaar in verband staan. In Myanmar heb ik mensen gezien die in een klein houten huisje woonden en allemaal samen in een kamer op een houten vloer sliepen, maar het waren misschien wel de gelukkigste mensen die ik ooit heb ontmoet. Ik wil dan ook niet rijk worden van KOMONI, maar ik wil wel rond kunnen komen, vrijheid hebben, kunnen reizen en iets teruggeven aan de samenleving.” 

2. Vind het juiste productTerug in Nederland begon Justin met onderzoek naar mogelijke producten om te verkopen. Welke producten zijn er? Welke producten zouden goed verkopen? Het bleek lastiger te zijn dan gedacht. “Een Mexicaanse vriendin deed er alles aan om geschikte producten te vinden, maar de Mexicanen zijn sceptisch tegenover Europeanen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Europeaan mooie producten voor een prikkie wil inkopen en zichzelf rijk rekent door ze voor veel geld te verkopen. Het was moeilijk om contact te leggen, maar op een gegeven moment kwam die Mexicaanse vriendin KOMONI tegen. Toen hebben we contact gelegd met KOMONI om te vragen of ze ons konden helpen met het vinden van leveranciers, maar zij vroegen ons: waarom verkopen jullie niet gewoon ons merk in Europa?” Zo gezegd, zo gedaan. Pas drie maanden geleden werd het contact met KOMONI gelegd en de eerste lading schoenen is al binnen. Zowel Justin als Joost waren direct overtuigd van de schoenen van KOMONI. “Het is erg belangrijk dat je overtuigd bent van je product”, aldus Justin. 

3. Doe je huiswerk in NederlandDe volgende stap voor Justin en Joost was om te onderzoeken hoe de regelgeving in Nederland er uit ziet. Hoeveel procent invoerrechten moet je betalen? Wat zijn de andere regels en wetten waar je te maken mee krijgt bij het opzetten van zo’n onderneming en wat zijn de kosten? 

4. Zoek de juiste verkoopkanalenKOMONI Nederland verkoopt hoofdzakelijk online en op markten en festivals en dat zal waarschijnlijk zo blijven. “Wij hebben zelf een mooie website laten maken voor niet al te veel geld. Hier kunnen onze producten gekocht worden. We willen geen dure panden als winkels hebben omdat we uiteindelijk zoveel mogelijk geld willen kunnen teruggeven aan de lokale bevolking.” Wellicht dat op termijn de schoenen in sommige winkels verkocht kunnen worden, maar omwille van de kosten en de sociale missie achter het bedrijf, zal de verkoop voornamelijk online en op markten en festivals gebeuren.

5. Zorg voor slimme promotie en publiciteit“Dit is eigenlijk de stap waar we nu mee bezig zijn”, zegt Justin. “We hebben zelf voor een goede prijs een website laten bouwen en we hebben allebei een goed netwerk. Verder werkt mijn vriendin in de modesector en zij vindt het heel leuk om te helpen met de promotie. Wij willen niet aankloppen bij een bank voor een lening om KOMONI te laten groeien. We willen het bedrijf organisch laten groeien.”

6. Leef van je droomIn de toekomst willen Justin en Joost van KOMONI kunnen leven en al hun tijd in KOMONI kunnen steken. Justin heeft er wel vertrouwen in dat dit gaat gebeuren. Op het moment is dit nog niet het geval, maar dat is niet verwonderlijk gezien de korte tijd dat het bedrijf bestaat. Op het moment is het idee om de winst, wanneer deze niet meer nodig is om het bedrijf goed te laten draaien, te steken in het bouwen van een weeshuis in elke staat van Mexico. Dit idee kan misschien nog veranderen, maar, zo vertelt Justin: “Als ik op mijn sterfbed lig en weet dat ik daar een weeshuis heb gebouwd, dan ben ik gelukkig.”

KOMONI in de Wereld van Morgen

Hoewel het plan in eerste instantie was om verschillende handgemaakte producten uit verschillende landen te verkopen in Nederland, is het in werkelijkheid iets anders verlopen. De focus is nu eerst verschoven naar KOMONI. “Wellicht dat we op termijn ook tassen en riemen gemaakt door dezelfde mensen kunnen verkopen. En als het eenmaal loopt, dan is het concept nog steeds gemakkelijk te kopiëren naar andere landen”, aldus Justin.

Behalve het sociale aspect wil KOMONI in de toekomst ook meer aandacht besteden aan ecologische duurzaamheid. “Op het moment worden de stoffen negen van de tien keer natuurlijk gekleurd,” vertelt hij, “maar we streven ernaar om in de toekomst 100% natuurlijke kleuring te gebruiken, maar dat is best lastig om na te gaan en te garanderen. Ook worden de reststoffen van het productieproces bewaard en zijn we nog aan het uitzoeken wat we hiermee kunnen doen. Misschien dat er knuffels van gemaakt kunnen worden bijvoorbeeld.”

Wat betreft transport moeten Justin en Joost nu vooral kijken naar wat economisch haalbaar is, maar ze willen het liefst hun schoenen per schip laten verschepen. Of dat milieutechnisch ook beter is weet Justin niet, maar ze willen zeker werken aan manieren en oplossingen om ook het transport in de toekomst zo duurzaam mogelijk te regelen.

Meer weten? Klik hier

afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

hetkanWel ziet de toekomst als een kans. Een kans voor een schonere en eerlijkere wereld. Een kans voor een verantwoorde lifestyle. Een kans voor nieuwe energie. Een kans voor dialoog. Een kans voor nieuwe media. Met hetkanWel maak je jouw wereld groener, eerlijker en leuker!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.473 blogs