afbeelding van Ruth & Willard
Ruth & Willard Auteur

In gesprek met de toekomst #5

De jeugd heeft de toekomst. Het is niet voor niets dat de Britse staatsman Benjamin Disraeli ooit zei: ‘Everything that is great has been done by youth’. Woorden die wij onderstrepen. Daarom zochten we 6 jongeren op om hun mening te vragen over uiteenlopende onderwerpen. Van duurzame energie tot eerlijke handel en van zorg en welzijn tot veiligheid en onderwijs. Vandaag deel 5: hoe denken jongeren over onderwijs in de toekomst?

Rhani (29), NJR-trainer

Hoi Rhani, genieten kinderen in Nederland van goed onderwijs?

In Nederland hebben we goed onderwijs. Natuurlijk moeten we het altijd willen verbeteren, maar als je het vergelijkt met andere landen is ons onderwijssysteem heel goed. Al vind ik wel dat er meer maatwerk moet komen.

Waarom is maatwerk belangrijk?

Zodat kinderen zich op eigen tempo kunnen ontwikkelen. Ook moet er meer aandacht zijn voor onderzoekend leren. Voor mij is Scandinavië een voorbeeld qua onderwijs. Op jonge leeftijd kun je al het bos in, om spelenderwijs te leren. Geweldig!

Denk je dat onderzoekend leren nuttig is?

In een samenleving met allemaal prikkels is het heel belangrijk dat leerlingen zichzelf goed leren kennen. Als je doet wat je leuk vindt, wordt je gezonder, ouder, gelukkiger en uiteindelijk kost het minder geld. Onderzoekend leren kan daar zeker bij helpen.

Marlies (20), komt uit Utrecht en studeert milieumaatschappijwetenschappen

Hoi Marlies, krijgt duurzaamheid de rol die het verdient in het onderwijs?

Er valt nog heel veel te winnen op dit gebied. Jongeren zijn immers de toekomst. De Groene Generatie vind ik bijvoorbeeld heel vet. Als je stappen wil maken richting een duurzame toekomst, moet je meer duurzaamheid in het onderwijs krijgen. Wij hebben een binnen-de-kaders-schoolsysteem. We zitten misschien wel teveel in de schoolbanken. We moeten vaker naar buiten. Als je dingen zelf onderzoekt, dan neem je makkelijker dingen in je op. Veel termen zijn vaag. Wat is duurzaamheid & biodiversiteit? Kunnen we daar ons iets bij voorstellen? Nee.

Denk je dat het onderwijs gaat veranderen?

In de toekomst is onze samenleving nog meer gedigitaliseerd. Leerlingen mogen zelf ook meer ontdekken. De leraar is meer een hulpje in plaats van iemand die alles voorkauwt.

Elias (16) is woonachtig op Texel, zit in 4 HAVO

Hoi Elias, is het onderwijs in Nederland goed?

Ik ben actief bij het LAKS en het valt me op dat veel scholieren een mening hebben, al zijn dit wel vaak VWO-ers die klagen over het VWO. Maar dat zijn andere problemen dan VMBO-ers hebben. Die zijn veelal afwezig in het LAKS. En dat is niet zo gek ook.

Hoezo?

VMBO-ers hebben 4 leerjaren, VWO-ers 6. Dat betekent dat VMBO-ers al op jonge leeftijd mee moeten denken over het onderwijs met VWO-ers die vaak ouder zijn. Dat is onaantrekkelijk. Je kun wel ontzettend hard trekken aan VMBO’ers, maar het is voor hun lastig om op te boksen tegen die grote jongens van het VWO. Ik vind dat iedereen een kans verdient. We moeten er alles aan doen om iedereen kansen te geven om mee te doen in het debat over onderwijs.

Krijgt duurzaamheid een rol in het onderwijs?

Nog niet genoeg. Je moet nu een generatie klaarstomen die stappen zet. Dat is een van de dingen die mist in het onderwijs, er wordt veel te weinig aan gedaan.

Spot je nog andere trends in het onderwijs?

Ja. Als ik van de basisschool afga, moet ik kunnen rekenen, de taal kennen, kunnen spellen. Nu hoor je mensen over Chinees, Engels en andere rare vakken. Dan verloochen je de basis. Dat is geen goede trend.

Esmee (17), komt uit Nijkerk en is deelnemer aan het NJR-jeugddebat

Hoi Esmee, krijg jij goed onderwijs?

Er is altijd veel kritiek op het onderwijs, maar ik denk dat het toch behoorlijk goed is.

Waaruit blijkt dat?

Er wordt op mijn school bijvoorbeeld meegedacht met kinderen met ADHD. Of als je problemen hebt, dan kun je dat uitpraten. En het niveau is gewoon hoog.

Krijgt duurzaamheid een plek?

Niet echt. Ik denk toch dat veel docenten denken: ‘de problemen komen toch pas over dertig jaar’. Onderwijs mag op dat gebied wel vernieuwender en pro-actiever worden.

Hoe vernieuwt het onderwijs zich?

Soms is het onderwijs zelfs te vernieuwend. Af en toe mis ik het krijtbord. Wij krijgen bijvoorbeeld allemaal een iPad. Dan heb je pauze en zit je met 10 leerlingen die allemaal naar zo’n scherm turen.

Tasal (22), verpleegkundige in opleiding

Hoi Tasal, wat vind je van het onderwijs?

Weet je wat ik zo erg vind? Als je de Nederlandse taal niet spreekt, denken mensen meteen dat je dom bent. Wat een onzin! Elk kind heeft recht op een goede toekomst. Maar arme kinderen staan bij de start al 1-0 achter op rijke kinderen, zeker als het gaat om kinderen met een andere culturele achtergrond. Het moet eerlijker in het onderwijs.

Hoe?

Jongeren die hier niet zijn geboren worden vaak ontmoedigd. Docenten zeggen vaak: “Dat kun je toch niet…. Dat gaat je nooit lukken…..” Ik spreek uit ervaring.

Hoe kan hier verbetering in komen?

Docenten moeten juist positief stimuleren. Je kunt zoveel bereiken, als je er maar voor werkt! Leg de nadruk op het talent, moedig jongeren aan en onderschat ze niet! Docenten zouden veel positiever en behulpzamer moeten zijn. Alleen zo komen we vooruit. Aboutaleb is mijn inspiratie wat dat betreft.

Doe je zelf ook nog iets met jongeren?

Ik doe vrijwilligerswerk voor jongeren met andere achtergrond. Ik heb naar mijn gevoel bewezen dat als je hard werkt en als je jezelf bewijst, dat mensen je dan ineens interessant vinden. Ik wil andere jongeren helpen om ook in deze positieve vibe te komen. Ik hou ervan om mensen te helpen. Je kan mensen positief beïnvloeden en dat heeft een enorme impact.

Sahar (19), woont in Amsterdam en is VN Jongerenvertegenwoordiger

Hoi Sahar, is onderwijs in Nederland goed geregeld?

Voorop gesteld: We kunnen heel blij zijn met ons onderwijssysteem, maar we moeten niet bij de pakken neerzitten, er is ook nog wel wat mis. In zo’n ontwikkeld land worden nog behoorlijk wat kinderrechten geschonden.

Dat is nogal een claim.

Ik heb laatst een rapport geschreven over de Sustainable Development Goals voor het College voor de rechten van de mens. Eigenlijk moeten asielkinderen die in Nederland aankomen binnen 72 uur naar school. Maar gebeurt dat ook denk je?

Goede vraag, ik weet dat eigenlijk niet.

Er zijn dus geen cijfers over asielzoekerskinderen die wel of niet naar school gaan in noodopvanglocaties. Dat is wel schrikbarend. Kinderen in Nederland hebben het recht om naar school te gaan als ze vier jaar oud zijn. Kinderen in noodopvanglocaties pas naar school kunnen als ze leerplichtig zijn. Dit is in mijn ogen echt heel erg omdat kinderen in noodopvanglocaties het juist nodig hebben om zo snel mogelijk de taal te leren. Dit verbaast mij: Nederland is juist zo’n land dat zich richt op kinderrechten, maar blijkbaar geldt dit niet voor alle kinderen. En als ze 18 worden zitten ze met een nog groter probleem.

Hoezo?

Asielzoekers die 18 worden en geen verblijfsvergunning hebben mogen niet studeren. Moet je je voorstellen: zit je dan  met een HAVO- of VWO diploma en je kan niet studeren.. En je mag ook niet echt werken. Dat is een uitzichtloze situatie.

Is dit in de toekomst beter geregeld?

Nee, zeker niet in de nabije toekomst. Ook al houd ik natuurlijk altijd de hoop. Het is nou eenmaal een feit dat als mijn broertje van 9 niet naar school zou gaan er gelijk een leerplichtambtenaar op de stoep staat. Terwijl onze overheid het wel toelaat dat kinderen die pas net in Nederland zijn, woonachtig in noodopvanglocaties niet naar school kunnen omdat er geen plek is. Als kinderen eenmaal in een asielzoekercentra zitten verhuizen ze vaak naar een ander asielzoekercentrum en dat zorgt ervoor dat ze vaak in een verkeerde klas komen, dat de achterstand verder opbouwt.

Zijn er nog meer dingen die je kwijt wilt over het onderwijs?

De verdeling tussen VWO/HAVO en MBO is niet eerlijk, als je kijkt naar stufi of dingen als in het buitenland studeren. Door ongelijkheid houdt je mensen apart. Die verdeling is wel jammer, want daardoor leer je weinig van elkaars wereld. Mensen die WO doen… 90% van de mensen denkt niet zoals ik denk. Dat beseffen WO-ers niet. Wat dat betreft zouden uitwisselingensprojecten binnen ons land niet eens zo'n gek idee zijn.

Eerder in deze serie

In #1 vroegen we de jongeren het hemd van het lijf over... duurzame energie

In #2 vroegen we de jongeren het hemd van het lijf over... eerlijke handel

In #3 vroegen we de jongeren het hemd van het lijf over... veilige samenleving

In #4 vroegen we de jongeren het hemd van het lijf over... zorg

afbeelding van Ruth & Willard
Ruth & Willard Auteur

Ruth & Willard zijn twee mega enthousiaste schrijvers van VDWVM. Soms schrijven ze apart blogs, soms samen. Hoe ze ook schrijven, eensgezind hebben ze 1 missie: Verhalen vertellen over initiatieven die de wereld tot een iets (of veel) mooiere plek maken. Oh, en genieten van het leven. Volg ons via Twitter voor je dagelijkse dosis inspiratie: @RuthPasternak en @WillardB_

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs