afbeelding van Ruth & Willard
Ruth & Willard Auteur

In gesprek met de toekomst #2

Hoe denken jongeren dat de wereld er over 40 jaar uitziet? We vroegen aan 6 jongeren hun mening over van alles en nog wat.

Hoe denken jongeren dat de wereld er over 40 jaar uitziet? We vroegen aan 6 jongeren hun mening over van alles en nog wat.
Bovenste rij van links naar rechts: Elias, Esmee, Marlies. Onderste rij van links naar rechts: Rhani, Sahar, Tasal op het NJR-kantoor.

De jeugd heeft de toekomst. Het is niet voor niets dat de Britse staatsman Benjamin Disraeli ooit zei: ‘Everything that is great has been done by youth’. Woorden die wij onderstrepen. Daarom zochten we 6 jongeren op om hun mening te vragen over uiteenlopende onderwerpen. Van duurzame energie tot eerlijke handel en van zorg en welzijn tot veiligheid en onderwijs. Eerder schreven we al dat er werk aan de winkel is in de kledingindustrie. Vandaag deel 2: hoe denken jongeren over arbeidsomstandigheden en eerlijke handel?

Tasal (22), verpleegkundige in opleiding

VDWVM: Wat voor kleren koop je, Tasal?

Tasal: Ik wil graag netjes gekleed gaan. Kleding moet er goed uitzien en goed voelen, dus ik koop vaak merkkleding.

Betekent dit ook dat je veel geld overhebt voor kleding?

Ja, ik betaal liever één keer 30 euro dan drie keer 10 euro. Ik ga sowieso heel bewust met geld om, vooral omdat ik heel erg bezig ben met mijn toekomst.

Speelt duurzaamheid een rol als je eten koopt?

Ik heb weinig vertrouwen in biologisch eten en superfoods enzo, dat is vooral marketing.

Dat klinkt duidelijk. Wat is voor jou wél belangrijk?

Ik vind het belangrijker dat het eten gezond is. [Lachend] Soms is dat wel lastig, want ik woon boven een restaurant.

Rhani (29), NJR-trainer

VDWVM: Keurmerken op voeding helpen de consument om bewuste keuzes te maken. Let jij daar op?

Rhani: Eigenlijk niet. Door al die keurmerken heb ik totaal geen zicht op hoe goed, duurzaam of slecht iets écht is. Ik vind het heel ondoorzichtig. 

Zijn er andere dingen die je doet voor een beter milieu?

Jazeker. De consument beïnvloedt wat de producent maakt. Ik probeer daar ook op te letten. Zo eet ik weinig vlees, misschien 1 keer in de 2 weken ofzo.

Wat goed zeg!

Ik vind dat heel normaal. Trouwens, de producent móet zich wel verantwoordelijk voelen voor hoe ze met de aarde omgaat. Dat kun je niet meer negeren. Ook de overheid heeft de verantwoordelijkheid om eerlijke en duurzame voeding te promoten.

Marlies (20), komt uit Utrecht en studeert milieumaatschappijwetenschappen

VDWVM: Waar let je op als je kleding koopt?

Marlies: Rank-a-brand gebruik ik veel. Ik let wel echt op duurzame merken en hoe ze scoren op mensenrechten en milieu. Ik ga ook vaak naar kledingruilavonden.

Dan ben jij heel goed bezig!

Ik vind dat heel normaal. Binnen de kledingindustrie gebeuren veel slechte dingen. Waarom heb ik het recht om kleding te dragen waar vrouwen, kinderen of de natuur voor geschaad zijn?

Leg eens uit, waarom zijn eerlijke arbeidsomstandigheden belangrijk voor jou?

Als het kledingstuk duurzaam is geproduceerd onder eerlijke arbeidsomstandigheden voel ik me daar beter in. Voor mij is het heel bepalend hoe fijn ik mij in een kledingstuk voel.

Je klinkt als de perfecte consument.

Nou oké soms koop ik ook wel eens een niet-duurzaam kledingstuk. Ik blijf een vrouw, kom op ;).

Wat voor toekomst gaat de kledingindustrie tegemoet?

Je ziet veel goede ontwikkelingen zoals slow fashion en tijdloze collecties. H&M en andere grote merken gaan de goede kant op; en zij zetten toch de toon. Dat is een goede zaak.

Wat is je advies voor anderen die duurzaam willen winkelen?

Ga eens naar een tweedehands kledingwinkel, die zijn hartstikke hot. Duurzaam kan ook fashionable zijn. En last but not least: Koop duurzaam, daar voel je je veel lekkerder in!

Waar let je op als je eten koopt?

Het land van herkomst is belangrijk voor mij. Biologisch probeer ik ook wel, maar het lukt niet altijd.

Wat gebeurt er in de toekomst op het gebied van voeding?

Tegenwoordig wordt vegetarisch en veganistisch eten niet meer gezien als extreem. Oké, het is nog niet de standaard maar mensen vertellen wel trots dat ze vegetarisch eten. In de toekomst verwacht ik dat er meer vegetariërs dan vleeseters zijn.

Sahar (19), woont in Amsterdam en is VN Jongerenvertegenwoordiger

Vind jij biologisch eten belangrijk?

Over het algemeen wel, ja. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik laatst het boek Voedingsmythes gelezen heb biologisch niet niet per se gezonder is. Wel zou het veel beter zijn als we veel minder vlees gaan eten. Het milieu lijdt bijvoorbeeld ontzettend veel onder alle CO2-uitstoot die onze koeien veroorzaken.

En ethisch verantwoorde kleding?

Ik koop niet zo vaak kleding. Áls ik kleding koop, check ik wel eens Rank-a-brand. En ik zou nooit naar de Primark gaan, bijvoorbeeld. Maar het is lastig om uit te zoeken wat “goede” en wat “slechte” kleding is. ‘Made in Bangladesh’ betekent niet dat het per definitie slecht is.

Wat zou je hier aan kunnen doen?

Op kleding moet meer gebruikersinformatie staan. Kleding wordt geassocieerd met kinderarbeid, maar ook de invloed op het milieu is heel belangrijk. Dat wordt nu over het hoofd gezien.

Denk je dat consumenten invloed hebben op bedrijven?

Consumenten denken bewuster na wat ze eten, dragen en gebruiken. Dat is een goede zaak. Bedrijven volgen, al gaat het nog niet snel genoeg. Merken bouwen aan een evolutie, maar dit is helaas nog geen revolutie.

Esmee (17), komt uit Nijkerk en is deelnemer aan het NJR-jeugddebat

VDWVM: Als je in de supermarkt of modewinkel staat, denk je dan aan zaken als kinderarbeid, biologisch of ethische producten?

Esmee: Om eerlijk te zijn niet. Voor mij zijn de prijs en hoe iets eruit ziet het belangrijkste. Bij al die andere zaken sta ik niet echt stil. Het is veel te lastig voor 1 persoon om helemaal uit te zoeken welk product goed is en welke niet. Door alle keurmerken zie je het bos niet meer.

Heb je een idee hoe we dit kunnen oplossen?

Misschien kunnen we in de toekomst een app ontwikkelen dat geldt voor elk product. En dat je dan een code op het product scant en dat je dan de geschiedenis van het product kan lezen. Dan is nog steeds de keuze aan jezelf, maar ben je wel beter geïnformeerd.

Dat klinkt als een briljant idee.

Ik vind ook dat merken veel transparanter moeten zijn. Een merk als Tony’s Chocolonely stelt zich kwetsbaar op. Ik geloof hun wel. Zij veranderden laatst de tekst op hun producten van ‘100% slaafvrije chocolade’ naar ‘op weg naar 100% slaafvrije chocolade’. Dat is erg knap. Ik hoop dat meer merken hun voorbeeld volgen, al gaat nu wel met te kleine stapjes.

Elias (16) is woonachtig op Texel, zit in 4 HAVO

VDWVM: Denk jij er wel eens bij na wat je draagt? Of dat een beetje ethisch tot stand is gekomen?

Elias: Ik ben vrij jong, dus nee.

Dat klopt. Maar wat heeft je leeftijd met ethische productie van kleding te maken?

Nou, naarmate je ouder wordt en meer geld hebt, heb je meer bewegingsvrijheid. Ik ben op dit moment nog afhankelijk van mijn ouders en zij moeten naast mij nog 2 kinderen ondersteunen. Alles wat ik nu draag is bijvoorbeeld van Pull & Bear of H&M. Ik weet dondersgoed dat dit waarschijnlijk geproduceerd is door een meisje van twaalf in Bangladesh. Maar ik kan het wel verantwoorden tegen mezelf, omdat ik nu nog niet zwem in het geld.

Is dat niet een beetje harsh?

Laat ik voorop stellen: ik vind wel dat je eerlijke kleding moet dragen als je de kans hebt. Sterker, ik zou het haast een morele plicht vinden.

Wat zorgt er volgens jou voor dat meer mensen duurzame kleding kopen?

Duurzame kleding moet aantrekkelijk en tof zijn. Zo’n initiatief als Pharell met H&M is goed (ze maken kleding van plastic uit de oceanen, red.) Een goed voorbeeld hiervan. Dat moet veel meer gedaan worden!

En biologische producten? Denk je dat consumenten enig invloed hebben op de producten die bedrijven ons geven?

De hele kapitalistische samenleving is gebaseerd op winst. Hypothetisch gezien hebben consumenten dus macht.

Hypothetisch gezien.. Maar in de praktijk?

Het moet wel betaalbaar blijven. En als bedrijven de prijzen van biologisch eten niet verlagen, dan houd je de status quo en kopen mensen liever een goedkoper niet-biologisch product.

Wat raad je bedrijven aan?

Om écht de omslag te maken naar een duurzame samenleving heb je goodwill van hogere machten nodig. De enige macht die ik op dit moment zie is die van de overheden. Die moeten samenwerken. Alleen anno 2016 is het wantrouwen tegenover en tussen overheden groot, maar dat is weer een andere kwestie.

afbeelding van Ruth & Willard
Ruth & Willard Auteur

Ruth & Willard zijn twee mega enthousiaste schrijvers van VDWVM. Soms schrijven ze apart blogs, soms samen. Hoe ze ook schrijven, eensgezind hebben ze 1 missie: Verhalen vertellen over initiatieven die de wereld tot een iets (of veel) mooiere plek maken. Oh, en genieten van het leven. Volg ons via Twitter voor je dagelijkse dosis inspiratie: @RuthPasternak en @WillardB_

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs