afbeelding van Willard
Willard Auteur

In de Fawaka Ondernemersschool zitten de ondernemers van morgen

Fawaka Summerschool 2016
Op bezoek bij Tony's!

Hoe is het om je eigen bedrijf te hebben? Dat ontdekken Amsterdamse kinderen tussen de 10 en 14 jaar deze zomer door bezoekjes aan onder andere de Hortus Botanicus en Tony’s Chocolonely. Het is onderdeel van de Ondernemersschool van Fawaka Nederland.

Leren door ondernemen

"Ondernemen leert kinderen allerlei waardevolle lessen en competenties. Het geeft hen meer zelfvertrouwen, creativiteit en ambitie en leert hen samenwerken en omgaan met tegenslagen," vertelt Thiëmo Heilbron, oprichter van Fawaka Nederland. "Duurzaamheid gaat over hoe je omgaat met mensen en de omgeving, hier in Nederland en daarbuiten. We willen de kinderen laten zien dat hun handelen impact heeft en dat ze bewuste keuzes kunnen maken. We willen een generatie van zelfstandige bewuste wereldburgers die niet alleen praten over problemen, maar ook er iets aan proberen te doen."

Over chocolade en mode

De zomerschool van Fawaka kent 2 trajecten. In de Choco Ondernemers onderzoeken kinderen aan de hand van een reep chocolade de productieketen, van de herkomst van cacao in West-Afrika tot aan de reep die ze in de winkel kopen. In hun eigen fictieve bedrijf ontwikkelen ze een fairtrade chocolademerk en gaan ze op bezoek bij duurzaam chocoladebedrijf Tony’s Chocolonely. Bij de Mode Ondernemers ontwerpen kinderen van afgedankte kleding hun eigen duurzame collectie, ondersteund door ASN Bank, die ze vervolgens ook echt zelf maken en presenteren op de catwalk.

Talent zit overal

Fawaka Ondernemersschool richt zich specifiek op kinderen die moeilijk toegang hebben tot dit soort programma's. Zo is bewust gekozen te focussen op de socio-economisch zwakkere wijken in Amsterdam. Aan de derde zomerschool, georganiseerd in samenwerking met mensenrechtenorganisatie Humanity in Action Nederland, doen ook kinderen met een vluchtelingenachtergrond mee.

Learn from the best

Bij de zomerscholen krijgen de kinderen workshops van professionals over marketing en budgetteren, pitchen ze hun concept voor een bankier en ontwerpen ze hun eigen huisstijl met hulp van een grafisch vormgever. Ook leren ze alles over sociale en groene duurzaamheidskwesties uit de productieketen. "De kinderen zijn leergierig en pakken het snel op. Het is mooi om te zien wat er ontstaat bij de programma's, tussen kinderen, vrijwilligers en mensen uit de wijk. We beginnen in september in samenwerking met scholen met een naschoolse variant. Eerst richten we ons op Amsterdam, hierna komt de rest van Nederland," besluit Heilbron.

afbeelding van Willard
Willard Auteur

WB | 25 jaar | Assen&Den Haag | Rijksuniversiteit Groningen | Religion, Conflicts & Globalisation | Duurzaamheid & Ontwikkeling | Voor de Wereld van Morgen | ASN Bank

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs