afbeelding van Marly
Marly Auteur

Hoe win je die felbegeerde publieksprijs?

Wat kun jij doen om stemmen binnen te halen om die publieksprijs te winnen?

stemmen tellen
We verwachten heel veel stemmen. Foto: BBC

De publieksprijswinnaars van vorig jaar, Boy en Rick van E-trailer hebben in ieder geval alles uit de kast gehaald. Weten hoe zij dit gedaan hebben? We belden ze op en vroegen naar hun grootste tips om die felbegeerde publieksprijs binnen te halen.

Hoi Boy en Rick, wat vonden jullie van de stemronde vorig jaar?

‘Leuk. De rangorde maakte het extra spannend. Je kan dus op de site zien op hoeveel stemmen je staat. In het begin stonden we nog wel op de eerste plaats, maar na een tijdje zakten we naar de 2e of 3e plaats. We probeerden sowieso al op veel verschillende kanalen in te zetten en zijn de tussenpozen waarna we iets posten, steeds meer gaan inkorten. Maar met Facebook en Twitter alleen kom je er niet, zagen we. Dus we vonden dat we iets unieks moesten doen.’

Wat voor unieks hebben jullie dan gedaan om die publieksprijs te winnen?

‘We hebben eigenlijk op drie dingen ingezet. Ten eerste, we zijn bij scholen op bezoek geweest. Duurzame energie is tegenwoordig natuurlijk een hot topic en heel veel scholen vinden het wel interessant om daar wat mee te doen. Via mijn eigen moeder (Rick’ s moeder) is dit idee ontstaan, want zij werkt op een school. Uiteindelijk hebben al die klassen ook op ons gestemd. Ten tweede werkt het goed als je via industrie-gerelateerde partners werkt. We stonden al in contact met zo’n 140 retailers van caravans en trailers. Dus bij hen in de showroom hebben we de e-trailer ook flink gepromoot. Ten slotte hebben we via Facebook ook veel mensen persoonlijk aangesproken om te stemmen.’

‘Kijk maar eens op welke creatieve manier je mensen binnen kunt halen. Je moet wel een beetje iets geks doen!’ - Rick Lenssen

Dat kostte zeker erg veel tijd?

‘Hier alles zat veel tijd in ja, maar dat heeft uiteindelijk wel zijn vruchten afgeworpen. Van het geld hebben we een patent aangevraagd en ons prototype afgemaakt, wat heel fijn was, want de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) snapte daardoor ons product veel beter [waardoor het makkelijker communiceren was]. Na het winnen van de publieksprijs kwamen we ook in de nieuwsbrief te staan en in de week daarna hadden we wel 100 mensen die ons mailden met vragen over ons product.’

Boy Trip en Rick Lenssen (Foto: Climate-KIC)

E-trailer

Het gaat erg goed met Boy en Rick en hun onderneming. Ze zijn druk bezig geweest met het uitwerken van het prototype en merken dat klanten heel enthousiast zijn. Ook zitten ze bij de laatste 10, van de Incubator YES!Delft. Het enige waar ze met de E-trailer nu nog tegenaanlopen is de wetgeving. Certificering is nog even lastig en juridisch is het een lang traject. De eigenaren hopen dat binnen twee jaar de eerste E-trailer op de weg rijdt. Ondertussen zitten Boy en Rick niet stil. Ze verkopen nu al componenten van de E-trailer, zoals de Smart-trailer, waardoor je onder andere direct geïnformeerd wordt over de bandenspanning of de waterpas van je caravan of aanhanger. Op deze manier ontstaat er ook meer vertrouwen in het product en dat is alleen maar handig voor als de E-trailer zelf ook op de markt komt.

Benieuwd naar de E-trailer of Smart Trailer? Neem dan een kijkje op de website. En pssst, het E-trailer team is al aardig gegroeid, maar ze zijn ook opzoek naar een stagiair(e), dus mocht je iemand kennen...

Stem op je favoriet

Van 7 tot en met 16 november kun je stemmen voor de Publieksprijs van de ASN Bank Wereldprijs 2016. Stem op je favoriete project en maak zelf kans op het WereldPrijzenPakket! Stemmen kan op de homepage, om te stemmen is een account nodig.

 

afbeelding van Marly
Marly Auteur

Marly | 23 jaar | Amsterdam | UvA | Internationale Betrekkingen | Voor de wereld van morgen | Wereldprijs | Hoe kunnen wij jouw duurzame idee verder helpen?

INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.550 blogs