afbeelding van Jorien
Jorien Auteur

Hoe vertrouwen verandering makkelijker maakt

Minister van Vertrouwen, Pauline Voortman, over de weg naar die betere wereld.

Pauline Voortman
Pauline Voortman

Wie kent het niet? Alles gaat snel en verandert continue, en zo verliest iedereen wel eens uit het oog, waar je het eigenlijk voor doet. Zo ook sociale ondernemers en grote bedrijven. Volgens Pauline Voortman - Minister van Vertrouwen in het Innovatiekabinet - is het juist in zo’n complexe setting belangrijk dat je niet zomaar doorstoomt, maar terug gaat naar je oorspronkelijke missie. Zij vertelt over wat ze dagelijks signaleert bij zowel commerciële, als sociale organisaties en welke rol een open gesprek en een basis van vertrouwen spelen.

Ik zoek de sleutel voor een betere en mooiere wereld in de verbinding van de harde en zachte kant.

Met die zachte kant doelt Pauline op de aandacht en waardering die een leidinggevende geeft aan medewerkers. Het opbouwen van een persoonlijke relatie, het scheppen van een veilig klimaat. Een benadering die niet overal systematisch wordt toegepast, als je je bedenkt dat veel bedrijven gericht zijn op het maken van winst in zo kort mogelijke tijd. Maar ook sommige sociaal ondernemers kunnen er volgens Pauline wat van. “Het gevaar van ‘one goal organisaties’ is dat zij met oogkleppen op hun eigen koers varen, zonder zich te bekommeren om hun omgeving. Terwijl dit soort instanties juist staan voor een betere wereld en afhankelijk zijn van hun stakeholders”, aldus Pauline.

Patronen zijn er om te doorbreken

Of ze nou aanschuift bij de board van een grote commerciële bank, of bij een belangenvereniging voor ontwikkelingsorganisaties, Pauline ziet overal leiders worstelen met de vraag hoe zij het anders kunnen doen. Om hun bestaande patronen te doorbreken is het volgens haar noodzakelijk dat leiders bewust gaan werken aan een cultuur van vertrouwen. “Vertrouwen is het gevoel van voorspelbaarheid,  welwillendheid en openheid dat je krijgt in een relatie in een bepaalde context. Dat kan de verhouding zijn die een bestuurder binnen een grote zorginstelling heeft met zijn managementteam, of een goed doel met haar donateurs.” Deze benadering leverde Pauline niet voor niets de titel ‘Minister van Vertrouwen’ van het Innovatiekabinet op, een initiatief van de Kamer van Koophandel om innovatieve mkb’ers te ondersteunen.

Het begint met goed leiderschap

Het creëren van dat vertrouwen, begint dus bij goed leiderschap. De mensen die aan de touwtjes trekken zijn volgens Pauline precies degenen die het goede voorbeeld moeten geven en die helderheid moeten scheppen over waar de organisatie voor staat. Daarvoor moet je terug naar de basis en (her)ontdekken wat de eigenlijke bedoeling is van je werk: waar doen je het voor? Hoe kun je het verschil maken?

"Ik pleit voor het integreren van de klassieke deugdenethiek in alles wat we doen. Op die manier raken managers zich veel meer bewust van waar het écht om gaat," aldus Pauline. Sociale ondernemers hebben het voordeel dat zij die waarden al helder hebben en bovendien wil iedereen die er werk wel gaan voor die betere wereld. Tegelijkertijd zijn dit ook organisaties waar mensen samenwerken en het optimaliseren van die samenwerking, dat is een grote uitdaging.

Tijd voor actie

Dat de stap richting daadwerkelijke actie vervolgens het meest spannende is, heeft Pauline de afgelopen jaren wel geleerd. Pauline worstelt er naar eigen zeggen mee dat veel organisaties zich wel bewust zijn dat dingen anders en beter kunnen, maar nog te weinig richting die doe-stand gaan: "Het is fijn dat er nu meer over wordt gepraat, maar nu wil ik nog dat bestuurders ook daadwerkelijk wat gaan dóen."

Veel managers zijn er huiverig voor om in de spiegel te kijken en te bedenken wat ze zelf anders kunnen doen. Om die actiemodus te triggeren zijn leuke teambuilding activiteiten of creatieve hei-sessies wat betreft Pauline niet het meest effectieve middel. “Ik ben in die zin een beetje saai, ik wil het gewoon over het werk hebben. Het draait er toch om dat een organisatie goede resultaten behaalt, zij het met tevreden medewerkers.” En dat klinkt toch weer heerlijk helder en efficiënt uit de mond van een dame die zich naast met de ‘harde’ kant van organiseren, ook zo sterk bezig houdt met de ‘soft side’. 

afbeelding van Jorien
Jorien Auteur

Na een aantal jaar bij een internationale ontwikkelingsorganisatie te hebben gewerkt, ben ik inmiddels communicatiemedewerker bij de Vrije Universiteit van Amsterdam. In mijn vrije tijd fiets ik het liefst over de grachten van onze hoofdstad en ontdek ik nieuwe leuke plekken. Zonder kroost, maar ook zeker mét. Op Barts Boekje Junior, Twitter en Instagram tref je het bewijs (@jorien_thijs).

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.475 blogs