afbeelding van Madelon
Madelon Auteur

Hoe Sustainable Apparel Coalition de internationale kledingwereld eerlijker gaat maken

Sustainable Apparel Coalition wil één 'common language' creëren, voor positieve impact in de modewereld

Shoppen voelt toch echt veel beter, als je weet dat kleding op de juiste manier gemaakt wordt? Maar wat is dan de goede manier, en hoe meet je dat dan? Dat doet Sustainable Appararel Coalition (SAC): een manier bedenken waarop kleding, textiel en schoeisel wereldwijd duurzamer en eerlijker kan worden gemaakt. Sofie Schop, Senior Project Manager Communications bij SAC, legt uit wat de organisatie betekent voor de internationale kledingproductie.

Als je de documentaire ‘The true cost’ hebt gezien, ben je vast gaan nadenken over een betere manier van het produceren van kleding en schoenen. Gelukkig gebeurt er achter de schermen al wel veel, hoewel je daar misschien niet altijd evenveel van meekrijgt als je op zaterdagmiddag door de stad sjokt.

SAC werkt vanuit de Impact Hub in Amsterdam aan het meten van presentaties van bedrijven in de textiel-, kleding- en sportindustrie. “Het is een platform voor en door bedrijven, gericht om de handen ineen te slaan en stappen te maken om de industrie te verduurzamen. Dat doen we door het meten van prestaties, eigenlijk het in kaart brengen van waar je als merk of fabrikant mee bezig bent. We koppelen daar een score aan”, vertelt Sofie.

De Higg Index?

Hoe dat meten precies in z’n werk gaat, is nog best een complex verhaal. Sofie vertelt over de Higg Index, waar SAC mee werkt. “Daarmee kan je door het beantwoorden van vragen een score creëren, die kan tussen de 0 en 100 liggen. De ontwikkelpunten zijn verdeeld in onderdelen van de supply chain, met als doel om sociale, duurzaamheids- en milieuaspecten te meten”. Dat doet de Higg Index op drie niveaus: op fabrieksniveau (facility), merkniveau (brand) en productniveau. Voor het laatste beschikt SAC over een database van verschillende duurzame materialen.

“De bedrijven die bij ons aangesloten zijn kunnen die modules zelf invullen. Door het invullen van de vragenlijsten kunnen we bedrijven laten zien waar ze staan en hun resultaten vergelijken met anderen”.

Sustainable Apparel Coalition als social medium

Het platform is dus eigenlijk een vorm van sociale media: je kunt met elkaar linken en daardoor zien hoe je het doet ten opzichte van anderen. “Wij hopen dat je door het meten van je performance, het benchmarken daarvan en het vergelijken met anderen, gemotiveerd wordt om meer vooruitgang te boeken. Dat vind ik eigenlijk de kracht van SAC, het heeft alles te maken met intrinsieke motivatie van de bedrijven om het goed willen doen. Wij helpen en motiveren ze daarbij.”

Sofie leidt alle activiteiten rondom de Higg Indexcommunicatie. “Dat betekent het opstellen van een plan om onze merken en leden aan te moedigen transparant te zijn in 2020, met de Higg Transparency Roadmap. Kortom: doel is het maken van een ‘common language’ in de industrie.”

Brainstormen over één methode

Tijdens het Social and Labor Convergence Project, afgelopen februari in Amsterdam, kwamen allerlei stakeholders (zoals Nike, H&M en Puma) twee dagen samen om eens goed na te denken over één methode die duurzaamheid en sociale impact, ook op het milieu, meet. “Nu zijn er veel methodes. Fabrikanten krijgen al die verschillende audits, en worden er gek van. Merken investeren er veel in. Maar een audit is eigenlijk een nulmeting, dus moet die meting op één manier gebeuren om daarover te rapporteren. Dan worden de resultaten pas écht betrouwbaar én vergelijkbaar”. Goed initiatief, dus!

Die stakeholders komen ook vanuit de hele wereld, SAC is een grote internationale organisatie. Het hoofdkantoor zit nog in San Francisco, maar de zes collega’s in Amsterdam werken ook veel samen met partners in Azië, vertelt Sofie. De internationale projectgroepen zijn ook nodig, om de globale impact te kunnen bereiken. 

Duurzaamheid en sociale impact

Maar wanneer is zo’n keten dan echt duurzaam? Wanneer is er sprake van positieve impact? Sofie: “Ik denk dat positieve impact wordt behaald als je vooruitgang gaat zien en dat je scores steeds hoger worden. Een score van 100 is haast onmogelijk, maar we zien wel continue verbeteringen. Dan is er dus sprake van positieve impact.” Als een bedrijf dus van score 50 naar 60 gaat, is er al sprake van flinke verbetering. En dat zorgt dus voor eerlijkere kleding, die wij bijvoorbeeld gewoon bij H&M willen kopen, zonder ons schuldig te voelen over de vraag of het wel eerlijk gemaakt is.

Als die verbeteringen blijven, spreken we eigenlijk van duurzaamheid. “Als we onze tools op grote schaal kunnen inzetten, hebben we een duurzame methode ontwikkeld. Soms wordt er ontwikkeld wat je op schaal kan testen, waardoor de hele industrie op eenzelfde wijze voortuitgang kan boeken. Zodat in de loop der tijd die transparantie niet alleen zichtbaar wordt voor consumenten, maar voor alle stakeholders. Duurzaamheid is vooruitgang op alle aspecten”. Belangrijk dus, dat die verbeteringen ook na verloop van tijd zichtbaar blijven en voor nog meer bedrijven gelden.

Labels testen

Er wordt ook veel samengewerkt met andere organisaties, om te voorkomen dat er meerdere  soort keurmerken komen en wij, als consumenten, door de bomen het bos niet meer zien. Bepaalde sportschoenen krijgen nu tijdelijk een label mee, als test. Dat is een project in samenwerking met de EU. “Samen met een aantal bedrijven testen we een label, om te kijken of er behoefte aan is, en wat het effect is”. Een interessante pilot, want dat is de eerste keer dat het meten in winkels gebeurt. “Dat geeft ons weer input voor het ontwikkelen van onze manier van communiceren.”

Hoewel wij als kopers dit dus in de praktijk nog niet altijd merken, gebeurt er erg veel in de verduurzaming van de modewereld. Sustainable Apparel Coalition wil orde scheppen in de internationale chaos. SAC kijkt verder dan Nederland, en wil de kledingindustrie op de hele wereld verbeteren. Zo kunnen we straks nog veel meer genieten van onze kleding! 

afbeelding van Madelon
Madelon Auteur

Een realistische idealist en online (eind)redacteur. Geïnspireerd door reizen en door clichés als “als niets zeker is, is alles mogelijk”. Verdiept zich graag in nieuwe technieken, mensen, systemen en de wereld. Dol op lijstjes.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.397 blogs